ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران[ویرایش]

خوب نشد

اهتمامی از جانب نامزدکننده بعد از سه ماه مشاهده نشد. امید است در فرصتی مناسب مجدد نامزد شود و فرایند خوبیدگی را به سرعت طی کند.--Shobhe ‏۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۰۲:۳۵ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۲۵۹٬۲۴۰
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: حسین رونقی (بحث)

بررسی‌کننده: Shobhe

تاریخ نامزد کردن: ‏ ‏۷ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۲۸ (UTC)

  • ۸۷۱ روز پیش نامزد شده‌است.

درود بر حسین گرامی. ممنون که این مقاله را به گمخ آوردید. امیدوارم که به زودی به خوبیدگی برسد. در ابتدای مقاله نوشته شده: «اعتراضات ۱۳۹۸ ایران یا آبان خونین» به نظر من بهتر است بگوییم اعتراضات ۱۳۹۸ ایران که به آبان خونین مشهور است... نظر شما و دیگر دوستان چیست؟ Taddah (بحث) ‏۷ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۱۹ (UTC)[پاسخ]

‌‌‌‌‌درود، با توجه به اعتراضات دی ۱۳۹۸ ایران و دیگر اعتراض‌های سال ۱۳۹۸ فکر کنم این عنوان را نتوانیم استفاده کنیم. ضمن اینکه اعتراضات ۱۳۹۸ ایران مقاله‌ایی مستقل است. حسین رونقی (بحث) ‏۱۰ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۱:۰۸ (UTC)[پاسخ]

بررسی مقدماتی کاربر شبهه

  • سلام و وقت بخیر، ممنون و خدا قوت بابت آوردن مقاله به گمخ. به امید برگزیدگی و رفتن به صفحه اصلی. موارد ذیل در نگاه اول به چشمم خورد:
  1. در لید، نباید منبع بیاورید. اساس لید یک خلاصه از تمام نکات مهم مقاله است. مطالب منبع دار لید را به مقاله و بخش مربوطش منتقل کنید. توصیه می کنم لید را در آخرین مرحله‌ها بنویسید؛ چون مقاله در طول جریان گمخ، بسیار دستخوش تغییرات خواهد شد.
  2. مقاله در برخی موارد نیازمند منبع هست، برای تک تک گزاره‌ها منبع نیاز داریم. مثلا «عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاست‌های داخلی و خارجی حکومت در شکل‌گیری این اعتراضات نقش داشتند.» منبع ندارد.
  3. از پاورقی اضافی بپرهیزید. پاورقی (اینتر) وقتی زده می‌شود که یک موضوع تماما توضیح داده می‌شود و موضوع جدید شروع می‌شود. با این وصف، تمام بخش زمینه، یک پاورقی باید باشند. این موضوع را در تمام مقاله یک دور بررسی کنید.
  4. با وجود این همه انشعاب، برخی بخش‌ها به موضوع اصلی مقاله نمی پردازند. موضوع اصلی مقاله، اعتراضات آبان ۱۳۹۸ است. پس بخش «شکنجه و تهدید زندانیان» خیلی به این مقاله مربوط نیست. هم اکنون حجم مقاله بیش از ۲۶۰ هزار بایت است. میزان استاندارد در ویکی پدیا، چیزی بن ۱۰۰ تا ۱۵۰ است و نهایتا تا ۲۵۰ مجاز به استفاده هستیم. توصیه می کنم بخش‌های نامربوط را به انشعاب‌هایش منتقل کنید.
  5. بخش «مراسم چهلم کشته‌شدگان» نیز به همین ترتیبی که عرض کردم؛ ارتباط مستقیم ندارد.
  6. بخش «روزشمار اعتراضات» بهتر است به انتهای مقاله منتقل شود.
  7. بخش «زمینه» بسیار ناقص است. در این بخش باید در خصوص اینکه سیاست‌ها چه بوده و چطور اتخاذ شده، شرایط مردم از لحاظ اقتصادی در چه وضعیتی بوده، نرخ بنزین در سالهای گذشته چه بر سرش آمده و ... صحبت بشود. در این بخش اصلا به اعتراضات کاری نداریم؛ فقط می خواهیم بدانیم شرایط قبل از اعتراضات چه بوده و درک درستی از فضای پیش از اعتراضات به مخاطب بدهیم. شاید در این بخش باید کمی درباره آغاز مخالفت‌ها صحبت کرد؛ نه اعتراضات.
  8. در مقالات، همیشه جعبه اطلاعات اولین الگو استفاده شده در مقاله هستند. بر این اساس، جای دو الگوی جعبه اطلاعات و «الگو:آبان ۹۸» را جابجا کنید.
@Hosseinronaghi با سلام. مقاله در چه مرحله‌ایست؟ Shobhe ‏۱۴ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۲۱ (UTC)[پاسخ]
@Shobhe: عزیز درود،‌
کمی فکرم درگیر بود و سعی کردم سر فرصت مواردی که گفتید رو چک کنم. پوزش من رو بابت تاخیر بپذیرید.
  1. ✓ براساس وپ:لید و مواردی که گفتید لید رو اصلاح کردم.
  2. ✓ منابع رو بهبود بخشیدم، و حتما بایدبخش‌های مختلف مقاله رو با منابع جدید و معتبر بروزرسانی کنم.
  3. ا ✓ اصلاح شد و اکر مشکلی است بگید.
  4. «شکنجه و تهدید زندانیان» را زیربخش بازداشت‌شدگان قرار دادم چون موضوع مرتبط به بازداشتی‌های آبان است و با اصلاح عنوان و کم کردن محتوا سعی کردم این مورد رو برطرف کنم. (شکنجه‌ها و تهدیدهای که برای زندانیان اعتراضات آبان رخ داده، در این دوره بسیار مهم بوده و است)
  5. «مراسم چهلم کشته‌شدگان» فارغ از عنوان ادامه اعتراضات آبان ۹۸ بود و مرتبط با این اعتراضات است. چون در ادامه اعتراضات آبان بسیاری از شهرها به‌دلیل فراخوان‌های اعتراضی جو امنیتی گرفتند و تعدادی بازداشت شدند.
  6. ✓ «روزشمار اعتراضات» دو پله پایین بردم. دو روز از این روزشمار برای درک وقایع بسیار مهم است.
  7. ✓ بخش «زمینه» رو موافقم، به‌صورت خلاصه اصلاح شد و به‌صورت مفصل در ریشه‌ها و زمینه‌های اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران ایران توضیح داده‌شده‌است.
  8. ✓ مورد ۸ اصلاح شد. حسین رونقی (بحث) ‏۲۶ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۰۵ (UTC)[پاسخ]


بررسی اول کاربر شبهه

  • سلام و خدا قوت خدمت حسین رونقی گرامی؛ موارد ذیل در بررسی اول به چشم می‌آید. (به جهت بزرگی مقاله، بخش به بخش پیش برویم.)
  1. زمینه حتما باید کامل باشد. اینکه مقاله‌ای دیگر به طور مفصل در موضوع زمینه نوشته شده‌است، دلیل خوبی برای نقصان اینجانیست. یکی از عللش اینکه آن مقاله خوب نیست و منابعش بررسی نشده‌است و این مقاله خوب است و می‌خواهد منابع و محتوایش بررسی بشود. همینطور اینکه لزومی ندارد که مخاطب ویکی، برای اینکه از پیش زمینه این اعتراض بخواهد آگاه بشود، برود به یک مقاله دیگر. با این حساب، فعلا زمینه را کاری نمی‌کنیم و به بخش بعدی می‌رویم.
  2. کل زیربخش «طرح افزایش قیمت بنزین» و «دلایل دولت برای افزایش قیمت بنزین» مربوط به زمینه است. به کلی به آنجا منتقل شود.
  3. بخش «شروع اعتراضات» که باید به «آغاز اعتراض‌ها» یا «شروع اعتراض‌ها» تغییر عنوان یابد؛ پس ازانتقال ایندو بخش بالا، تقریبا خالیست. اینجاست که متوجه خواهیم شد مقاله پیش از آنکه به اصل اعتراض بپردازد یک گزارش تمیز ارائه کند، به حواشی بیشتر پرداخته است. قلب مقاله، اینجاست. برخی از گزارش‌ها و زیربخش‌های مقاله باید بیاید اینجا و منسجم شود. فعلا گسترش اینجا را بگذارید در اولویت.
  4. ذاتا با قرار گرفتن روزشمار در مقاله به صورت متن مخالفم، روزشمارهای متنی در مقاله یا دچار تکرار مکررات هستند، یا دچار زیاده‌گویی در محتوا. پیشنهادم این است که تبدیل بشود به یک روزشمار الگو؛ مثل: الگوی خمینی، هم خلاصه است و هم کاربردی. این بخش گاهشمار نیز تبدیل بشود به یک یا دو پاراگراف مفصل، و برود در بخش شروع اعتراضات. (به این نکته عنایت داشته باشید که مقاله با وجود نقص‌هایش، 10 کیلوبایت اضافه دارد.)
  5. در منبع «مشرق» که در پاورقی 29 استفاده کردید، یک عبارت جالب آمده است. حتما و باید در مقاله استفاده کنید. عبارت «هزینه جراحی».
  6. مقاله یکبار باید ویراستاری شود. این ویراستاری را آخرین مرحله انجام خواهم داد.
درود شبهه عزیز، در مورد بحث روزشمار، مقایسه این روزشمار با الگوی خمینی اشتباه است، در آن مقاله صحبت از یک شخص است. در اینجا روزشمار روایت بخشی از تاریخ یک واقعه است که بر اساس آغاز اعتراضات توضیح داده و بخش جدایی‌ناپذیر مقاله است. بقیه موارد را هم چک می‌کنم. سپاس--حسین رونقی (بحث) ‏۹ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۴۳ (UTC)[پاسخ]
@Hosseinronaghi بسیار عالی، پس این مورد فعلا باشد تا بعدا رویش با ناظران دیگر نیز گفتگویی بکنیم و نظرشان را بخواهیم. Shobhe ‏۱۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۳:۴۷ (UTC)[پاسخ]
@Hosseinronaghi با سلام و وقت بخیر. وضعیت ویرایش‌ها در چه مرحله‌ایست؟ Shobhe ‏۲۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۳:۴۵ (UTC)[پاسخ]
تقریبا مواردی که گفته شد انجام شده‌است. بخش زمینه به اندازه‌ای کافی به این موضوع پرداخته و بیش از این اصل موضوع مقاله یعنی اعتراضات را به حاشیه می‌کشاند و فارغ از آن یک مقاله جدا هم در این مورد با عنوان (ریشه‌ها و زمینه‌های اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران) نوشته شده‌است.
آغاز اعتراض‌ها هم ویرایش شد و روزشمار اعتراضات بخش مهم و اصلی آن است.
عبارت «هزینه جراحی» مربوط به روزنامه سازندگی اصلاح‌طلبان است. (تصویر روزنامه) حسین رونقی (بحث) ‏۲۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۴ (UTC)[پاسخ]
@Hosseinronaghi چه ایرادی دارد از روزنامه‌های داخلی استفاده کنید؟ اتفاقا در مسائل مناقشه برانگیز، استفاده از منابع اینگونه، هیچ مشکلی ندارد که بهتر نیز هست. Shobhe ‏۲۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۱۹ (UTC)[پاسخ]

بررسی دوم کاربر شبهه

  • بسیار خب. باقی موارد تا بعدا روی موارد باقی مانده بازخورد بیشتری از سایر کاربران بگیریم.
  1. در یک جدول متن در بخش «ادعای طراحی اعتراضات» آورده‌اید: «رهبر حکومت ایران در اولین واکنش به اعتراضات سراسری، آن‌ها را از جمله به خانوادهٔ پهلوی و سازمان مجاهدین خلق ایران نسبت داد.» عین این متن را به نقل از خود خامنه‌ای بیاورید نه به صورت گزارش. گزارشش که در خود متن هست.
  2. «اما از نظر برخی، این نسبت دادن همیشگی مشکلات کشور به عوامل خارجی» این عبارت «برخی» مبهم است. بفرمایید مثلا چه کسانی؟ از چه جناحی؟
  3. «به عنوان مثال، پس از اعتراضات در مورد قیمت بنزین، خامنه‌ای در حالی پنج بار بر سررشته نداشتنش در مورد مسائل اقتصادی تأکید کرد[۶۹] که در ۷ شهریور ۱۳۹۷، با اشاره به تجربهٔ دولت قبل -در افزایش قیمت سوخت- خواستار کنترل «مصرف بالای بنزین در داخل» شده بود و گفته بود: «چرا باید این قدر ما مصرف بکنیم؟... راه‌هایی وجود دارد، دنبال کنید. این راه‌ها با قدرت پیش برید. حالا ممکن است یک تعدادی آدم‌هایی که هر خانواده‌ای ۵ تا ماشین دارند و مصارف زیاد دارند ممکن است ناراحت بشوند، خوب بشوند.»[۷۰]» تحقیق دست اول است. ارتباط بین این دو گزارش باید در یک منبع سومی آمد باشد تا بتوان در مقاله منعکسش کرد. ضمن اینکه ارتباطی به این بخش نیز ندارد.
  4. «در ۶ آذر ۱۳۹۸، خامنه‌ای بار دیگر اعتراضات را ... تا ... و یکی از ایدئولوژی‌های جمهوری اسلامی، یعنی دفاع از مستضعفان و کوخ‌نشینان.[۷۳][۷۴]» ارتباطی به بخش طراحی اعتراضات ندارد. بفرستیدش به بخش «واکنش‌ها»
  5. به طور کلی در بخش از ادعای طراحی، از منابعی که این ادعا را مطرح کرده‌اند چیزی نیاوردید. خبرگزاری‌های داخلی، ساخت خود خامنه‌ای و... ضمن اینکه گزارش‌هایی از منابع حکومتی مثل نیروی انتظامی و سپاه در این خصوص اصلا در مقاله نیامده‌است. بهتر است مقاله را از حیث منابع به بی‌طرفی نزدیکتر کنید. مثلا این گزارش چیز جالبی است.
@Hosseinronaghi با سلام. جناب رونقی مقاله در چه وضعیتی است؟ Shobhe ‏۱۹ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۲۸ (UTC)[پاسخ]
درود بر شما، فرصت نکردم ویرایش کنم. امیدوارم که به‌زودی امکان ویرایش داشته باشم. حسین رونقی (بحث) ‏۲۱ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۰۴:۳۰ (UTC)[پاسخ]
  1. در همان زمان که در مورد مقاله کار می کردم اصرار داشتم که زمینه های موضوع بخصوص نتایج سیاست های تعدیل اقتصادی (رویه نئولیبرالیسم) توضیح داده شود. این اتفاق مشابه آن بود که در اواسط دهه 1370 هم در ایران رخ داد و به شورش های گسترده شهری انجامید. اما متاسفانه استقبال نشد و برخی مخالفت کردند. الان هم فکر می کنم بخش زمینه ناقص است و باید توضیح داده شود که چطور این سیاست ها باعث افزایش هزینه زندگی طبقات پایین می شود. در کنار آن چیز چندانی درباره سیاست فشار حداکثری ترامپ برای ایجاد شورش در جامعه ایران و نتایج آن ، یعنی بحران اقتصادی ایران ۱۴۰۰-۱۳۹۷ هم گفته نشده است. یعنی مقاله نتوانسته زمینه تاریخیش را توضیح دهد.
  2. در مورد بخش قطع اینترنت به طور خاص ، همزمان تست پایداری خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شد که جز در مورد خدمات جویشگر تقریبا موفق بود و مهم است که بیان شود.
  3. یک مشکل دیگر مقاله بخش بندی است. مثلا «گستردگی اعتراضات» یک بخش است با فقط یک اظهار نظر که باید ادغام شود. یا علت تفکیک خشونت در اعتراضات از روش های سرکوب برایم روشن نیست.
  4. نکته مهم دیگر که در مقاله مغفول مانده این است که اعتراضات طبقه فرودست و حاشیه نشین ، برخلاف اعتراضات طبقه فرودست شهرنشین نظیر حوادث 1388 ، به سرعت به شورش شهری تبدیل می شود. این مقاله تقریبا نتوانسته هیچ توضیحی در این موضوع بدهد و تبعا جنس برخورد حکومت با اعتراضات طبقات فرودست و فرادست هم متفاوت است.
  5. نکته دیگر سازماندهی عملیات تخریب است که ناشی از وجود عواملی سازمان یافته در بدنه معترضان بوده که به صورت حساب شده در مناطق حساس مثلا مراکز مخابرات شهری اقدام تخریب هوشمند کرده اند. این موضوع هم لازم است به درستی تبیین و از بدنه معترض فرودست تفکیک شود.

در نهایت چنین مقاله ای نباید به بیان یک تعداد رخداد تقلیل یابد بلکه لازم است رخداد را در بافتار اجتماعیش تبیین کند. --سید (بحث) ‏۸ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۱۳ (UTC)[پاسخ]

@Hosseinronaghi جناب رونقی عرض ادب. مقاله در چه وضعیتی است؟ احساس می‌کنم مدتی است راکد مانده‌است. با احترامات. Shobhe ‏۱۷ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۰۸ (UTC)

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.