پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/آیه ولایت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آیه ولایت[ویرایش]

خوب نشد

با گذشت مدت زیادی از طرح اشکال بررسی کنندگان در مورد ترمیم منابع مورد استفاده در مقاله، اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است. لذا باز ماندن نظرخواهی، بیش از این لزومی ندارد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳۰ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۰۵ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی آیه ولایت
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۴۳٬۱۱۵
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام نشد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 آیه ولایت (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Spatia62 (بحثمشارکت‌ها)

بررسی‌کننده: Shobhe

تاریخ نامزد کردن: ‏۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۵۷ (UTC)

  • ۷۸۲ روز پیش نامزد شده‌است.


بررسی اول کاربر شبهه

  • عرض سلام و وقت بخیر. خدا قوت بابت آوردن مقاله به گمخ. مقاله به شدت نیاز به رسیدگی دارد. با چنین وضعی، امیدی به خوبیدگی نیست، اما از این بدتر نیز داشته ایم که به گمخ آمده و با همکاری نامزدکننده، مقاله خوبی از آب درآمده است. با این وصف، ابتدا ایرادات اصلی را برطرف می‌کنیم. در اولیت این موارد:
  1. مقاله لید ندارد. سریعا برایش یک لید دست و پا کنید. بعدا در خصوص اینکه لید چقدر توسعه یابد، با هم گفتگو خواهیم کرد.
  2. برای متن و ترجمه، یک منبع بیاورید. به سوره یا آیه‌های مشابه مراجعه کنید که خوب هستند؛ غالبا از یک تفسیر فارسی (مثلا تفسیر مکارم) هم متن را می‌آورند هم ترجمه را.
  3. یک بخش با عنوان نام ذکر کنید. اینکه چه منابعی به این آیه، آیه ولایت گفته‌اند، مهم است.
  4. بخش ساختار، منبع ندارد، برایش منبع بیاورید. ضمنا به صورت یک پاراگراف منظم تبدیلش کنید. اینطور پاره پاره، اصلا صحیح نیست.
  5. منابع را به صورت منظم بعد از هر پاراگراف باید بیاورید. الان بخش‌های شأن نزول، کتاب‌شناسی تفسیر منبع ندارند.
  6. «معین فرما در این لحظه جبرییل نازل شد و آیه ولایت را بر آن حضرت خواند.» حضرت؟ این عبارت مخالف بی‌طرفی است. «آیه ولایت را بر او خواند».
  7. برای استفاده از منابع بیشتر، پشنهاد می‌کنم یک مقاله خوب یا برگزیده را ببینید. آنجا لینک‌های زیادی وجود دارد که به کتاب‌های متعدد شما را می‌فرستند.
  • این موارد حیاتی را فعلا رسیدگی کنید، تا در مرحله بعدی، به ایرادات ریزتر بپردازیم.Shobhe ‏۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۱۳ (UTC)


بررسی اول کاربر سیذ

  1. دیباچه بیش از حد طولانی است.
  2. دربارهٔ علت نامگذاری چیزی گفته نشده است.
  3. مشخص نیست ترجمه از چه منبعی است.
  4. بخش شأن نزول ندارد.
  5. ارجاع دهی درست انجام نشده.

@Shobhe: سلام.این مقاله شرایط ورود به مسابقه را ندارد. لطفا در اسرع وقت آن را جمع بندی ناموفق بفرمایید.--سید (بحث) ‏۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۱۲ (UTC)

@Sa.vakilian سلام و عرض ادب. بله، ضعف های مقاله زیاد است و به کاربر توضیح دادم. من سرم درد می‌کند برای مقاله ضعیف در گمخ. شرایطی برای مسابقه نگذاشته بودیم جز اینکه گمخشان موفق جمع بندی شود. فقط بعدش یک شرط به ذهنم آمد که یک کف مهلت هم داوران برای جمع بندی گمخ و گمب بگذارند. مثلا اگر تا ۳ ماه مقاله خوب نشد (به جهت عدم همکاری نامزدکننده) مقاله هرچند در گمخ موفق شد، در مسابقه شرکت داده نشود. که حالا بحثش در اینجا نیست. کاربر برای من ثابت شده‌است و مقاله را می‌تواند تا کمتر از دو هفته به کف معیارها برساند. از همین جهت هم نظارتش را عهده‌دار شدم. Shobhe ‏۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۵۴ (UTC)
  • @Sa.vakilian: سلام و عرض ادب.بنده ایرادات مقاله را قبول دارم و معترفم که هنوز خیلی از بخشها ناقص هستند ولی اگر فرصت دهید در اسرع وقت مقاله را سرو سامان میدهم--Spatia62 (بحث) ‏۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۲۶ (UTC)

@Shobhe: @Spatia62: سلام. حتما مقاله می تواند با تکمیل خوبیده شود و من استقبال می کنم اما شرط حضور در مسابقه ماه مبارک رمضان امسال را ندارد.--سید (بحث) ‏۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۲:۲۵ (UTC)

@Sa.vakilian عرض ادب. پس از تکمیل گمخ و جمع بندی، در زمان اعطای امتیاز، نکته مورد نظر شما که معیارهایی از معیارهای مسابقه رعایت نشده‌است، بررسی خواهد شد و سپس امتیاز را به مقاله داده یا نخواهیم داد. البته قوانینی برای داوری باید تدوین شود. من یک چیزهایی نوشته‌ام، برایتان ایمیل می‌کنم؛ تا بر روی معیارهای داوری به توافق برسیم. Shobhe ‏۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۴۹ (UTC)

@Shobhe: گرامی وقتتون بخیر بنده ایرادات اولیه را برطرف کردم و منتظر بررسیتان هستم --Spatia62 (بحث) ‏۱۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۴۷ (UTC)

بررسی دوم کاربر شبهه

  • تشکر از شما بابت زحماتی که کشیدید. اما در ادامه بررسی‌ها:
  1. «قرآن مجید» لفظ ستایش آمیز است. قرآن عبارت درستی است.
  2. عنوان بخش «متن عربی آیه و ترجمه» را تبدیل کنید به «محتوا و ساختار». در این بخش اگر اطلاعاتی در خصوص آیه هست، مثل تعداد حروف، تعداد کلمات، اینکه آیه قبلی و بعدی در چه موضوعی است و این وسط آیه ولایت چه معنایی دارد و... از جمله مورادی است که می تواند در این بخش بیاید.
  3. در بخش نامگذاری، مشخصا بگویید آیه چندم از کدام سوره به این نام مشهور است.
  4. در بخش نامگذاری از یک منبع اولیه استفاده کردید. کتاب بحارالانوار را نیازی نیست بیاورید. از منابع دست دوم استفاده کنید. (منابع روایی و حتی تفاسیر روایی، منابع دست اول حساب می‌شوند)
  5. بخش تجزیه و ترکیب، منبع ندارد. به یک منبع معتبر مستندش کنید.
  6. کتاب احتجاجات شیخ طبرسی، منبع اولیه و روایی است، با یک منبع دیگر جایگزین کنید.
  7. از منابع سنی در مقاله اصلا استفاده نشده‌است. برای رعایت بی طرفی و وزن، لازم است که به همان اندازه که از منابع شیعی استفاده شده، از منابع سنی نیز استفاده شود. اگر در دسترسی به منابع یا ترجمه دچار مشکل هستید، روی من حساب کنید.
  8. برخی منابع نقصان دارند. مثلا برخی صفحه مشخص ندارد. برخی نام نویسنده ندارند و سال نشر و انتشارات ندارند. باید منابع کامل باشند. حداقل اولین منبع استفاده شده کامل باشد (مثلا اگر از کتاب تفسیر المیزان ۱۰ بار در مقاله استفاده کردید، فقط یک بار به طور کامل به نام نویسنده، سال نشر، نام کتاب، انتشارات و جلد و صفحه استناد کنید، در دفعات بعدی، فقط به نام نویسنده، نام کتاب و جلد و صفحه اشاره کنید.
  9. بخش تفاسیر شیعه منبع ندارد. امیدوارم به تفسیر البرهان مستندش نکنید، چون البرهان تفسیر روایی است و منبع دست اول است.
  • ضعف‌های منبع دهی و استفاده از منابع که تمام شود، روی محتوا بیشتر می‌توانیم بررسی و گفتگو کنیم.Shobhe ‏۱۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۴:۳۲ (UTC)

@Shobhe: ارادتمند، درخصوص منابع سنی ممنون میشم اگر پیشنهادی دارید بفرمایید همچنین اگر منابع انگلیسی هم سراغ دارید دنبالش هستم که توی مقاله استفاده کنم،تشکر از همکاریتان--Spatia62 (بحث) ‏۱۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۱۷ (UTC)

@Shobhe: سلام و عرض ادب نکاتی که فرموده بودید را انجام دادم و منتظر بررسی بعدیتان هستم.با تشکر--Spatia62 (بحث) ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۴:۱۱ (UTC)


بررسی سوم کاربر شبهه

  • تشکر از شما بابت زحماتی که کشیدید. اما در ادامه بررسی‌ها:
  1. تمام بخش نامگذاری را با منابع شیعی نوشته‌اید اما به نویسندگانشان منتسب نکردید. باید اینگونه بگویید که: «به نوشته دانشنامه امام رضا، در بعضی منابع آمده‌است...»
  2. «در بعضی منابع آمده‌است» در کدام منابع آمده‌است؟ شیعه یا سنی؟ حدیثی یا تفسیری؟ ابهام نباید در مقاله باشد.
  3. طبق گزارشی که از مکارم و طباطبایی در بخش محتوا آوردید، یک اختلاف در میزان آیه ولایت وجود دارد؛ اینکه آیه ولایت شامل آیه بعدی خود نیز هست یا نه... اگر درست متوجه شدم، به این اختلاف در بخش محتوا بیشتر باید بپردازید و کسانی که آن بخش دوم را جزء آیه نمی دانند گزارش کنید.
  4. «از نظر معنا و مفهوم آیات قبلی و آیات بعدی چندان ارتباطی با این دو آیه ندارد و دربارهٔ کفار سخن گفته‌است» به گوینده‌اش منتسب نشده‌است. تنها منابع دانشنامه‌ای و آکادمیک از این امر مستثنی هستند.
  5. «علت این نامگذاری را می‌توان وجود کلمه «وَلیُّکُم» در این آیه دانست» انشاء درستی ندارد. گزارشگرانه مطرح کنید مثلا: «علت این نامگذاری، وجود کلمه «وَلیُّکُم» در این آیه دانسته شده‌است»
  • فعلا دو بخش اول، تا به بخش‌های بعدی برسیم.Shobhe ‏۲۴ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۵۳ (UTC)

@Shobhe: سلام و عرض ادب نکاتی که فرموده بودید انجام شد.--Spatia62 (بحث) ‏۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۳۵ (UTC)[پاسخ]

بررسی چهارم کاربر شبهه

  • خدا قوت. اما در ادامه بررسی‌ها:
  1. «بیشتر اخباری‌ها برآنند» عبارت سختی است. ساده تر بنویسید: «بیشتر اخباری‌ها بر این باورند»
  2. تمام پانویس هایی که استفاده کرده‌اید، یک ایراد کلی دارند. تمام مطالب را در پارامتر عنوان گذاشتید. هر پارامتری را (مثلا نام نویسنده، تاریخ نشر و...) را در جای خودش قرار دهید. توصیه می‌کنم چون تجربه دوم در گمخ است، با پک نیز آشنا شوید.
  3. «از مجموع روایات چنین برمی‌آید که این آیه به شهادت اکثر مفسران و اهل حدیث مذاهب اسلامی از آیات مدنی و در شأن علی بن ابیطالب نازل شده‌است» مطلب مبهمی است. یعنی چه؟ از مجموع روایات بر می آید که مفسران و اهل بیت ...؟ احتمالا یک بازنویسی مشکل را حل خواهد کرد.
  4. «برخی مفسران گفته‌اند این آیه دربارهٔ عامه مؤمنان نازل شده» این برخی یعنی چه کسانی؟ نمونه‌هایی را نام ببرید.
  5. «در این میان ابن تیمیه سند حدیث را ضعیف و مخدوش می‌داند» سند کدام حدیث را ضعیف می داند؟ حدیث اخیر؟ یا حدیث مشهور انگشتر؟ ضمنا منبع نیز ندارد.
  6. «راویان این خبر را تعدادی از صحابه و تابعین هستند که عبارتند از» این گزارش که راویان این افراد هستند را چه کسی گفته؟ به نویسنده‌اش منتسب کنید.
  7. یک توصیه برای اعتبار بیشتر: بخش راویان را به منابع اصلی منبع بدهید. مثلا گفتید زمخشری در کشاف فلان را گفته... آدرس به خود کشاف بدهید. این مطلب را در کشاف بیابید.
  8. «به اتفاق شیعه و سنی سوره مائده، از سوره‌های مدنی است» گفتید به اتفاق شیعه و سنی ولی فقط منبع شیعه زدید. ضمن اینکه به نویسنده‌اش نیز ارجاع ندادید. یک منبع سنی را نیز برای ایناجماع اضافه کنید، دیگر لازم نیست به نویسنده بخصوصی ارجاع بدهید.
  9. «نزول این سوره به سال‌های آخر عمر او در حجة الوداع» در حجة الوداع یعنی چه؟ سال آخر زندگی پیامبر که نامش حجة الوداع نبود. حجة الوداع یکی از مراسمات سال آخر پیامبر بود که البته این نام را هم آیندگان گذاشتند.
  10. «در سوره مائده به امر ولایت بر تمام مؤمنان به‌طور ویژه پرداخته شده‌است؛ همه مؤمنان مورد خطاب مستقیم این آیه هستند و این خطاب به زمان خاصی اختصاص ندارد» به نویسنده اش ارجاع بدهید. ضمن اینکه ارتباطی با بخش زمان نزول ندارد. در این بخش اینکه این آیه در چه زمانی و چه مکانی نازل شده‌است خواهیم پرداخت. پس به بخش تفسیر انتقال دهید.
  11. احتمالا باید تصریح بیشتری در منابع برای اینکه این آیه در مسجد النبی نازل شده‌است و سال و زمان دقیقش بیابید. اگر یافتید به بخش مربوطه اضافه نمایید.
@Spatia62 با سلام. موارد در چه مرحله‌ایست قصد دارم بررسی بعدی را شروع کنم. Shobhe ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۰۰ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: سلام خدمت شما اکثر موارد را تصحیح کردم فقط مانده پک کردن منابع که لپ تاپم به مشکل خورده در اولین فرصت که مشکل حل بشه اون هم انجام میدم.شما بررسی بعدی و برام بفرستید باهم انجامش میدم.--Spatia62 (بحث) ‏۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۴۴ (UTC)[پاسخ]


بررسی پنجم کاربر شبهه

  • خدا قوت. اما در ادامه بررسی‌ها:
  1. در بخش تفاسیر شیعه و به طور کلی تمام مقاله، باید این را رعایت کنید که اگر مطلبی را از هر تفسیری می آورید، آن را به نویسنده اش منسوب کنید. از هر تفسیری هر مطلبی میآورید، قبلش بگویید به گزارش فلان کس در فلان تفسیر. مثلا در پاراگراف اول بخش تفاسیر شیعه، باید بگویید: «به گزارش مکارم شیرازی، این آیه با کلمه اِنَّما شروع شده که در زبان عربی...» این را در تمام مقاله رعایت کنید.
  2. «در کتب لغوی قرن اول فقط به معنای «سرپرست» استعمال می‌شده» استعمال می‌شده را می‌توان شفاف تر گفت: به‌کار بسته می‌شد.
  3. برای لغات خاص در متن، از «» استفاده کنید. مثلا این جمله شما: «ولی در اصطلاح فقها و مفسران بیشتر به معنای متولی و اولی به تصرف به کار رفته‌است. در لغت عرب ولی به معنای محب، دوست، یاور، همسایه، هم سوگند، پیرو، داماد» بهتر است به این شکل باشد: « «ولی» در اصطلاح فقها و مفسران بیشتر به معنای متولی و اولی به تصرف به کار رفته‌است. در لغت عرب «ولی» به معنای محب، دوست، یاور، همسایه، هم سوگند، پیرو، داماد» این را در تمام مقاله به کار ببندید.
  4. از بولد کردن فقط در ابتدای مقاله استفاده می‌شود. در جای دیگر اگر می‌خواند مطلب را از متن جدا کنید، از همین «» استفاده کنید. این را در تمام مقاله رعایت کنید.
  5. در بخش انتهایی تفاسیر شیعه، چهار آیه آورده‌اید که به رنگ سبز درآمده‌اند. از این ترفند فقط برای متن اصلی و ترجمه آن استفاده کنید نه هر آیه‌ای. آنها را به متن عادی مبدل کنید. بعدها برای اینکه اصلا لازم است کاملا متن آیه را بیاورید گفتگو خواهیم کرد.
  6. یک سوال؛ آیا تمام بخشی که این آیات را آوردید همان دو منبع آخر آیه آخر است؟
  7. «علامه امینی در الغدیر بیست آیه از قرآن را ذکر کرده‌است که در آن لفظ جمع آورده شده ولی اراده یک نفر را دارد» در این عبارت، شما دو منبع داده‌اید. یکی را در بعد از کلمه الغدیر و دیگری را در انتها. اگر هر دو منبع، کل این مطلب را می‌رسانند، چرا هر دو منبع را درانتها نگذاشته‌اید؟ محل قرار گرفتن منبع مهم است.
  8. «پس آوردن رکوع و نماز در کنار هم تبیین کننده کاربرد اصطلاحی رکوع است.» منبعش را ذکر کنید.
  9. «نظر دانشمندان ادبیات عرب در مورد انما:وقتی کتاب‌های دانشمندان ادبیات عرب را بررسی می‌کنیم، ابن هشام تفتازانی و ابوحیان معتقدند انما از ادات حصر می‌باشد.» نیز منبعش جا افتاده است.
  10. پاراگراف اول بخش «وصف مقوم و وصف مشیر» نیز منبعش جا افتاده است.
  11. در بخش اهل سنت نیز چند مورد جا افتادگی منبع وجود دارد که با الگو مشخص کردم.
  • پس از انجام موارد فوق، اطلاع بدهید که بررسی محتوایی بخش را شروع کنم. فعلا تمیزکاری های اولیه در بخش تفسیر

@Spatia62: درود. کار تا کجا پیش رفته است؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۲۳:۲۵ (UTC)[پاسخ]

عرض ادب و احترام،بنده بررسی پنجم را هم انجام دادم و منتظر بررسی بعدی هستم. Spatia62 (بحث) ‏۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۱ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: سلام،وقت بخیر.منتظر بررسی بعدیتان هستم.--Spatia62 (بحث) ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۳۷ (UTC)[پاسخ]

بررسی ششم کاربر شبهه

  • خدا قوت. اما بعد:
  1. ««ولی» در آیه به معنی «قرب»» این عبارت، باید به نویسنده‌اش منسوب باشد. ضمنا، منبع دوم یعنی: «صادقی فرد، غلامرضا، آیه ولایت، ص.» ناقص است و صفحه ندارد.
  2. ««ولی» در کتب لغوی قرن اول فقط به معنای «سرپرست» به کار بسته می‌شد و معنای «دوست» بعدها افزوده شده‌است.» این ادعای بزرگی است و نیازمند منبعی معتبرتر. ضمن اینکه همین ادعا نیز باید به نویسنده‌اش منتسب شود.
  3. «و قرب است.» این عبارت، منبعش کدام است؟ کتاب امامت تطبیقی یا تفسیر نور؟
  4. پاورقی شماره ۳۶ را به تفسیر نور زدید؛ من به تفسیر نور مراجعه کردم؛ چنین مطلبی را نیافتم. می‌توانید عین متن را اینجا ارسال نمایید تا با نسخه خودم مقابله کنم.
  5. آخرین منبع بخش آیه ولایت در ادبیات، به صورت لینک قرار گرفته در حالی که کتاب است. به صورت معمول و کتابی به آن ارجاع بدهید.
  6. «شهریار تبریزی شاعر معاصرنیز در غزل معروف «علی ای همای رحمت» با اشاره ای به این آیه چنین سروده» برای این مطلب نیز منبعی قرار ندادید.
@Spatia62 با سلام. روند بهبود مقاله در چه وضعی است؟ Shobhe ‏۷ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۲:۵۹ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: سلام و عرض ادب در حال بررسی و یافتن منابع آکادمیک هستم که مقاله را بهبود دهم ممنون میشم اگر سراغ دارید معرفی بفرمایید.--Spatia62 (بحث) ‏۲۳ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۳۱ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.