ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/ایدز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ایدز[ویرایش]

ایدز (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
برگزیده شد
ایدز نخستین نوشتاری است که در سال نوی خورشیدی (۱۳۹۲) برگزیده می‌شود. باید از تلاش‌های نگارنده گرامی، جناب مهران، در گردآوری چنین نوشتار سودمندی با انبوه منابع آکادمیک سپاسگزاری کرد. به امید آنکه نوشتار را امسال در دو مرحله، یکی در روز جهانی ایدز در ۱ دسامبر، بر صفحه نخست ببینیم. --  نوژن (بحث) ‏۱۳ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۲:۵۸ (UTC)[پاسخ]

نامزدکننده: Mehran (بحثمشارکت‌ها) ‏۴ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۶:۳۴ (UTC)[پاسخ]

نوژن

سپاس بسیار بابت چنین نوشتار به این خوبی.

  • تعداد پیوندهای ساخته‌نشده برای یک نوشتار برگزیده زیاد است.
  • چرا آمیزش دهانی احتمال کمتری در انتقال دارد (محیط اسیدی معده، بزاق دهان،...)؟
  • تا پاتوفیزیولوژی جلو رفتم. بقیه را هم خواهم خواند. راستی همه منابع را بررسی کردید؟

-- نوژن (بحث) ‏۵ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۴۹ (UTC)[پاسخ]

سپاس فراوان از اینکه مقاله را تا اینجا کرده و اشکالات آن را با دقت و حوصله بالا برطرف نمودید.
  • پیوند در حال کاهش هستند و روزی چند عدد از آنها را می‌سازم و تا چند روز آینده تعدادشان به مینیمم خواهد رسید. البته برخی از آنها واقعاً تخصصی هستند و برای آنها کاری از دستم برنمی‌آید و فکر هم نکنم کسی سراغشان را بگیرد، همچنین بعضی پیوندها هم خیلی کلی هستند و بهتر است کلاً به آنها پیوندی داده نشود.
  • دلیل آن در هیچ منیع معتبری تشریح داده نشده و آن احتمال کم هم حاکی از انجام آزمایشات است و منطقی برایش وجود ندارد (منبع)، و اینکه اصلاً معلوم نیست که در آن آزمایش‌ها واقعاً از طریق دهانی یا طریق دیگری منتقل شده باشد (منبع). اما اگر سئوالتان خارج از مقاله و برای اطلاعات شخصی است، تا آنجا که بنده اطلاع دارم، دستگاه گوارشی قادر به انتقال خون نیست و از گردش خون بدن کاملاً جداست، مگر اینکه زخمی در مسیر آن وجود داشته باشد.
  • منابع همه بررسی شده‌اند. ●مـهـران گفتمان‏۵ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۹:۰۳ (UTC)[پاسخ]
آن پیوندهایی را که تخصصی هستند نمی‌خواهد بسازید. اگر در ساخت بعضی دیگر کمک خواستید بگویید. درباره دهانی هم من دلایلی خودم را به همراه همانی که فرمودید شنیده بودم. یک پرسش: چرا نوزادی که از مادر شیر می‌خورد به ایدز آلوده می‌شود؟ به خاطر میزان بالای در معرض ماده آلوده بودن در معده است؟ -- نوژن (بحث) ‏۵ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۲۰:۳۳ (UTC)[پاسخ]
این را دیگر نمی‌دانم! ولی سئوال خیلی جالبی است، درباره‌اش تحقیق می‌کنم. از پیوندها اگر بتوانید توضیحات خیلی کوتاهی برای کاهش وزن، تکثیر ویروسی، بیماری قلبی- عروقی و ریزخوراک بنویسید عالی می‌شود! ●مـهـران گفتمان‏۶ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۳:۰۱ (UTC)[پاسخ]
  • در منبع UNAIDS نتوانستم بخشی را که می‌گوید «در سال ۲۰۰۹، بین ۴ تا ۴۲ درصد مردم مورد آزمایش قرار گرفتند» را بیابم. آن عدد ۴۲ درصد را مربوط به کشور لسوتو یافتم. اینجا را بررسی می‌کنید یا صفحه ارائه می‌دهید؟
  • این همواره برایم پرسش بوده که ختنه چرا احتمال آلوده شدن را کاهش می‌دهد.
  • یادم می‌آید در برنامه‌ای که چند سال پیش در بی‌بی‌سی ورلد دیدم (البته خانه ما ماهواره ندارد ها!) نشان می‌داد که زنی معمولی و خانه‌دار در مناطق روستایی آفریقا چه راحت در طی دو ماه با چندین و چند مرد رابطه داشته و این در حالی بوده که خود آلوده به ویروس بود. چنین رابطه آزادی در کمتر کشور غربی دیده می‌شود.
  • این تا بخش «مدیریت»!

-- نوژن (بحث) ‏۶ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۳:۱۷ (UTC)[پاسخ]

  • منظور این است در کشورهای مختلف جهان، در سال ۲۰۰۹، بین ۴ درصد مردم (کشور دارای کمترین میزان آزمایش) تا ۴۲ درصد مردم (کشور دارای بیشترین میزان آزمایش) مورد آزمایش قرار گرفتند. تغییراتی (در هر دو مقاله فارسی و انگلیسی) به وجود آوردم تا منظور را دقیق‌تر برساند.
  • احتمالاً پاسخ را باید در اینجا بتوانید پیدا کنید.
  • این بحث کمی خارج از مقاله می‌شود، اما به نظر من اسم این دیگر رابطه آزاد نیست! می‌توان آن را نوعی بی‌بند و باری نامید، چون در این کشورهای فقیرتر هیچ کنترلی روی نزدیکی‌ها وجود ندارد و مردم با آگاهی از بیماری‌های خطرناک آمیزشی، برای برآورده کردن نیازهای جنسی با افرادی ارتباط دارند که خودشان نمی‌دانند سالم هستند یا خیر.
  • واقعاً خسته نباشید، اگر اینجا بودید یک فنجان قهوه به شما می‌دادم:) ●مـهـران گفتمان‏۷ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۲:۴۶ (UTC)[پاسخ]
  • سئوالی که بالاتر پرسیدید (علت انتقال ویروس با شیر مادر) دلیلش این است که دستگاه گوارشی یک نوزاد با بزرگسال متفاوت است و هنوز بافت‌های آن به طور کامل نکرده‌اند. (منبع) ●مـهـران گفتمان‏۸ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۲:۵۲ (UTC)[پاسخ]
  • ممنون بابت پاسختان درباره نوزاد. تا جایی که می‌دانستم محیط اسیدی معده و بزاق دهان مانع از انتقال ویروس به درون روده و جذب آن در خون می‌شوند. در اینجا اما این احتمال است که ضعیف بودن دستگاه گوارشی نوزاد این امکان را به ویروس می‌دهد که وارد خون شود. البته باید مقاله‌ای را که نوشتید یک بار کامل مطالعه کنم.
  • در منبع UNAIDS (اینجا صفحه ۶) زمان «ایدز تا مرگ» را میان ۶ تا ۱۹ ماه تخمین زده است. این زمان به صورت کلی است یا بدون درمان (آنگونه که در نوشتار آمده)؟ چرا که بعضی از نمونه‌های مورد بررسی در آن پژوهش زیر ART بوده‌اند و صحبتی درباره کلی بودن یا نبودن نشده است.
  • در روزنامه خواندم که مردی مهاجر (شوربختانه سیاه‌پوست از آفریقا) در کانادا با پنهان نگه داشتن بیماری خود اقدام به همخوابگی با زنان می کرده و چند تا از آن زنان اکنون مرده‌اند (خودش زنده است!!!). او را به خاطر «قتل عمد» محکوم کردند و اجازه اقامتش را گرفتند و به همان کشور خودش برای گذراندن دوران محکومیت فرستادند. مورد قضایی جالبی است و از نظر فرگشت دیدگاه‌ها درباره ایدز اهمیت فراوانی دارد.
  • بررسی من به پایان رسید. بسیار نوشتار جالب و پرمنبع و خوبی شده است و با چک کردن چند منبع به صورت رندوم به درستی ارجاع‌ها نیز می‌توان پی برد. با سپاس فراوان از شما.

-- نوژن (بحث) ‏۸ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۵:۳۹ (UTC)[پاسخ]

  • زمان ایدز تا مرگ، قطعاً بدون دارو مدنظر مقاله بوده که در یکی از ردیف‌ها از ART استفاده کرده (وگرنه نیازی به ذکرش نبود) فرض می‌کنیم در ردیف برزیل بعضی از بیماران از دارو هم استفاده کرده باشند، اما باز هم اگر به ردیف دوم (هند) نگاه کنید، زمان میانگین همان ۱۹ ماه است (در حالی که بعضی بیماران به سل هم مبتلا بوده‌اند).
  • فکر می‌کنم منظورتان از آن مرد آفریقایی-کانادایی ایشان باشد، حتماً آن را به مقاله اضافه خواهم کرد.
  • سپاس از وقتی که برای بازبینی مقاله گذاشتید، دقت نظری که در اصلاح اشتباهات داشتید واقعاً تحسین برانگیز است. خسته نباشید ●مـهـران گفتمان‏۸ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۵۱ (UTC)[پاسخ]
  • موافق سلام، بار دیگر مقاله را خواندم و تنها نکته‌ای که به نظرم آمد چند مشکل نگارشی در پیکره مقاله بود که نیازمند بازخوانی دقیق مقاله است. سپاسی سراسری از جنابان مهران و نوژن و البرزفلاح MaHaN MSG‏۱۲ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۶:۲۳ (UTC)[پاسخ]