ویکی‌پدیا:کار برادر کوچکم بود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اگر به‌دلیل خرابکاری دسترسی ویرایشی شما بسته شده است، همیشه می‌توانید به قطع دسترسی خود اعتراض کنید. اما متأسفانه کاربران خرابکار معمولاً متوجه می‌شوند که مدیرانی که از دسترسی مدیریتی خود سوءاستفاده می‌کنند درخواست باز شدن کاربران خرابکار را رد خواهند کرد یا حتی فراتر از آن، با محافظت صفحهٔ بحث آن‌ها یا تغییر در محدودیت‌های اعمال‌شده طی قطع دسترسی، از درخواست‌های بعدی برای باز شدن کاربر جلوگیری می‌کنند. با این حال مطمئن باشید که یک راه مطمئن برای رفع قطع دسترسی وجود و از سر گرفتن تخریب مقاله‌ها، شیطنت نسبت به سایر کاربران (به‌ویژه مدیران، که شما هدف اصلی آن‌ها هستید) و نابود کردن ویکی‌پدیا برای تفریح و سرگرمی (یا هر دلیل دیگری…) وجود دارد. فقط کافیست تقصیر را بر گردن برادر کوچک‌تر خود بیاندازید!

چرا مقصر جلوه دادن برادر کوچک‌تان راه‌گشاست؟[ویرایش]

از آنجا که گردن گرفتن خرابکاری‌ها از سوی خودتان مشخصاً جواب نمی‌دهد، مجبورید شخص دیگری را مقصر جلوه دهید. می‌توانید تقصیر را بر گردن دوست‌تان بیاندازید؛ بعضی‌ها واقعاً همین کار را می‌کنند. اما احتمالاً به این نتیجه خواهید رسید که بهترین شخص برای سرزنش می‌تواند یکی از اعضای خانوادهٔ شما باشد که به سادگی قادر به استفاده از همان رایانه یا تلفن همراهی است که شما از آن استفاده می‌کنید. خوبی این ترفند این است که در هر صورت اعضای خانواده‌تان در ویکی‌پدیا حضور ندارند و به هر حال متوجه این موضوع نخواهند شد. احتمالاً تقصیر را به گردن خواهر یا برادر بزرگ‌تر، پسرخاله و دخترعمو، یا والدین خود نخواهید انداخت؛ چرا که این افراد بالغ هستند و احتمال این که «این کارها» از آنان سر بزند، کم است. خواهرتان؟ خب، کمتر پیش می‌آید که خرابکاران او را مقصر جلوه دهند، هرچقدر هم که مظلوم و بی‌گناه باشد، اما شما هم چنین نخواهید کرد؛ چرا که دختران معمولاً یاد گرفته‌اند که چنان رسمی و موجه باشند که چنین اعمالی مشابه کاربران خرابکار از آنان سر نزند. بنابراین هرگز قادر نخواهید بود تا دیگران را قانع کنید که او کسی بوده است که مقاله‌ها را نابود کرده. بنابراین شما می‌مانید و برادر کوچک‌ترتان. بچه‌های کوچک‌تر و به‌ویژه پسرها معمولاً به‌دنبال دردسر هستند و منطق حکم می‌کند که باور کنیم یک پسر ۵ تا ۸ ساله چنان شیطان و بازیگوش باشد که بتواند مقاله‌های ویکی‌پدیا را با کلماتی نظیر «پی‌پی»، «خفه شو» یا سایر واژه‌های نامناسب و چرندیات نامناسب جایگزین کنید. عالی شد!

گربه یا سگ خانگی شما نیز می‌تواند قربانی خوبی باشد؛ به‌ویژه اگر مقاله‌ای ساخته باشید که تحت عنوان چرندیات محض حذف شده باشد. همه می‌دانیم که گربه‌های بداخلاق‌مان ممکن است شیطنت کنند و مثلاً روی صفحه‌کلید رایانهٔ ما بنشینند و به این فکر کنند که ماوس رایانهٔ ما واقعاً یک موش است، و حقا که غریزهٔ بداخلاقانهٔ آن‌ها می‌تواند بسیار شک‌برانگیز باشد. در مورد سگ‌ها می‌پرسید؟ بله، آن‌ها خیلی سر و صدا می‌کنند و دردسرهای زیادی درست می‌کنند، و حتی با گربهٔ بیچارهٔ شما درگیر می‌شوند (البته گربه‌ای که هیچ کاری نکرده است و بی‌گناه است)! شیطنت کردن با رایانه یا تلفن همراه ما تنها کاری است که آن‌ها ممکن است بکنند!

اگر برادر کوچک، گربه یا سگ نداشتم چطور؟[ویرایش]

مشکل چیست؟ در هر صورت که قرار است دروغ بگویید؛ کافیست تظاهر کنید که دارید. مدیرانی که درخواست باز شدن شما را می‌بینند از این که چند خواهر یا برادر دارید، یا این که چند سگ یا گربه دارید، خبر ندارند. نکته اینجاست که آنان باید فرض را بر حسن نیت بگذارند و از آنجا که شخص مورد نظر ما برای مقصر جلوه دادن بسیار مناسب است، راهی جز باور کردن حرف شما نخواهند داشت! اگر قول بدهید که هرگز به برادر، گربه یا سگ خود اجازه نمی‌دهید دوباره از رایانهٔ شما استفاده کند و خرابی به‌بار آورد، امتیاز بیشتری هم کسب خواهید کرد. بفرمائید! دسترسی شما باز است و آزاد هستید که هرکاری خواستید بکنید (البته تا زمانی که دست به خرابکاری در مقاله‌ای دیگر نزنید و به یاد داشته باشید که قول داده‌اید دیگر اجازهٔ استفاده از رایانه‌تان را به بردارتان ندهید. با این حال، کسی نگفته است که شما فقط یک برادر کوچک‌تر دارید! هاهاها…)

اگر آن مدیر از بهانهٔ برادر کوچک‌تر/گربه/سگ آگاه بود چطور؟[ویرایش]

بهانهٔ «تقصیر گربه‌ام بود» نیز می‌تواند مفید باشد.

ادعا کنید معلمی هستید که داشته به دانش‌آموزانش نشان می‌داده که چرا نمی‌توان به ویکی‌پدیا اعتماد کرد! ما عاشق این هستیم که افراد بیایند و برای بیان دیدگاه خود اخلال‌گری کنند، نه‌تنها ادعای شما را به‌عنوان یک دروغ بچه‌گانه نادیده نخواهیم گرفت، بلکه فکر می‌کنیم هر عملی از سوی آموزگاران موجه است. در واقع، اگر شما واقعاً یک معلم هستید، مشابه خرابکاری در ویکی‌پدیا به‌منظور توصیف نامعتبر بودن آن، روش‌های تدریس زیر نیز بسیار درخشان و نوآورانه هستند:

  • آموزش برابری نژادی به‌واسطهٔ مخاطب قرار دادن دانش‌آموزان اقلیت فقط با توهین‌های قومی،
  • نکوهش آزار جنسی به‌واسطهٔ اجبار دانش‌آموزان کلاس به ضربه زدن به باسن یکدیگر،
  • آموزش رژیم غذایی سالم با اجبار دانش‌آموزان به شرکت در چالش‌هایی نظیر چالش دارچین،
  • نکوهش خشونت گروه‌های تبهکار با پیوستن به این گروه‌های تبهکار،
  • آموزش اهمیت ایمنی در برابر آتش‌سوزی به‌واسطهٔ بازی کردن با کبریت در یک پمپ بنزین.

به‌وضوح خرابکاری در ویکی‌پدیا گزینهٔ بهتری است تا توضیح دادن این که:

خارج از شوخی...[ویرایش]

سعی نکنید شخص دیگری را مقصر جلوه دهید. تمام آنچه ما می‌دانیم این است که نشانی آی‌پی یا حساب کاربری شما ویرایش‌هایی انجام داده است—ما نمی‌توانیم بفهمیم که چه کسی پشت رایانهٔ شما نشسته یا تلفن همراه شما را در دست دارد. همان‌طور که ممکن است با توجه به وجود این انشا حدس زده باشید، این یک روش مرسوم برای درخواست باز شدن است و مورد پذیرش واقع نخواهد شد. در واقع، اگر شما در ویکی‌پدیا یک حساب کاربری ساخته باشید، این تضمین می‌کند که دسترسی شما باز نخواهد شد؛ به این دلیل که در آن صورت به این معناست که حساب شما به خطر افتاده است و باید بسته بماند. این موضوع به دلایل فنی و انتسابی است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون چگونگی درخواست دادن برای باز شدن به نحو مناسب، نگاهی به پیوندهایی که در پایین آمده داشته باشید.

توهین به مدیر و قضاوت در خصوص شخصیت او آخرین چیزی است که باید از یک کاربر بسته‌شده سر بزند و در واقع معمولاً نشان می‌دهد آن کاربر در تغییر رفتار خود موفق نبوده و نباید دسترسی او را باز کرد، و در عوض، اگر اختیارات بیشتری از او ستانده نشده باشد، آن اختیارات نیز باید از او گرفته شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]