ویکی‌پدیا:نوشتار پیشنهادی هفته/۲۰۱۶/۱۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تریلر (به انگلیسی: Thriller، به‌معنی هیجان‌انگیز و دلهره‌آور) نام ششمین آلبوم استودیویی مایکل جکسون است که در ۳۰ نوامبر ۱۹۸۲ منتشر شد. این آلبوم برندهٔ تعداد رکوردشکن ۸ جایزهٔ گرمی شد.

تریلر تنها یک سال پس از انتشارش، به پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی جهان تبدیل شد و هنوز هم این مقام را با اختلاف زیادی (تقریباً ۶۰ میلیون نسخه) نسبت به دومین آلبوم پرفروش حفظ کرده‌است. فروش جهانیِ تریلر تا به امروز بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه برآورد شده‌است. البته برخی منابع فروش جهانی آن را تا ۶۵ میلیون نسخه برآورد می‌کنند. تریلر با فروش ۳۰ میلیون نسخه، پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی آمریکا نیز می‌باشد.

۴ آهنگ از ۹ آهنگ داخل این آلبوم، توسط خود مایکل جکسون سروده شده‌است. ضبط این آلبوم ۷۵۰ هزار دلار هزینه داشت و تقریبأ ۶ ماه به‌طول انجامید.

تریلر جزئی از فرهنگ عامهٔ جهان و به‌خصوص آمریکاست و تأثیر ماندگاری بر آن گذاشته‌است.

آلبوم تریلر، مایکل جکسون را به مهم‌ترین و برجسته‌ترین هنرمند و سرگرمی‌ساز قرن ۲۰ تبدیل کرد. او با انتشار این آلبوم سدهای نژادپرستی را شکست، سبک‌های موسیقی را دگرگون کرد، به هنرمندان سیاه پوست اعتبار داد و ساختار نماهنگ‌ها را برای همیشه و به صورت بنیادی تغییر داد. رئیس جمهور وقت آمریکا، رونالد ریگان نیز به خاطر تقدیر از جکسون، او را به کاخ سفید دعوت کرد و موفقیت‌اش را «یک رؤیای آمریکایی محقق شده» نامید.

ادامه...