ویکی‌پدیا:نوشتار پیشنهادی هفته/۲۰۱۱/۴۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رزیدنت ایول ۳: نمسیس (ژاپنی: バイオハザード3 ラストエスケープ Baiohazādo Surī Rasuto Esukēpu، انگلیسی: Resident Evil 3: Nemesis) سومین بازی از سری بازی‌های رایانه‌ای رزیدنت ایول است، که در ژاپن با نام "Biohazard 3: Last Escape" منتشر شد. این بازی، توسط شرکت کپ‌کام و در سبک بازی‌های سورویوال هارور ساخته شده و توسط منتشرکنندگان گوناگونی چون کپ‌کام، ویرجین، آیدوس و نینتندو عرضه شده است. نسخه‌های انگلیسی این بازی به ترتیب نخستین بار در ۱۱ نوامبر ۱۹۹۹ برای کنسول پلی‌استیشن به بازار عرضه شد. رزیدنت ایول ۳، در ۱۶ آوریل ۲۰۰۱ برای ویندوز، در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۰ برای کنسول دریم‌کست و در ۱۴ ژانویه ۲۰۰۳ برای نینتندو گیم‌کیوب عرضه شد. این بازی همچنین در ۳ دسامبر ۲۰۰۹ قابلیت بازی در PSN پلی‌استیشن ۳ را نیز پیدا کرد.

رزیدنت ایول ۳، از دیدگاه زمان رخ دادن داستان‌ها، در تداخل زمانی و مکانی با داستان رزیدنت ایول ۲ قرار دارد. این بازی از ۲۸ جولای سال ۱۹۹۰ آغاز و تا ۱ اکتبر همان سال یعنی در مدت سه روز و در شهر راکون به وقوع می‌پیوندد. شخصیت اصلی بازی جیل ولنتاین بوده که در قسمت اول سری بازی‌های رزیدنت ایول نیز حضور داشته‌است. جیل اینک و پس از هجوم همه جانبهٔ زامبی‌ها به خانه‌اش، باید راهی برای خروج از شهر پیدا کند. در جریان این تلاش، او با رخداهای پیش‌بینی نشده‌ای مواجه می‌شود که باید از هریک، به نوعی سربلند بیرون آید. شرکت آمبرلا، اینک برای جلوگیری از افشاسازی‌های اعضای گروه استارز، تایرانتی به نام نمسیس را به شهر راکون می‌فرستد، تا با این کار، اعضای گروه پلیسی استارز را نابود کند. اما جیل، به عنوان یکی از اعضای استارز، پس از چندین نبرد با نمسیس، او را نابود کرده و از شهر فرار می‌کند.

از نکات بارز این بازی گرافیک خوب و داستان جذاب و خصوصاَ جو گیرای آن است که شدیداَ حس دلهره را در بازیکن تحریک می‌کند. قسمت بعدی بازی که با نام رزیدنت ایول ۴ عرضه شد و تغییرات بسیاری را به خود دید که این موضوع، باعث رنجش طرفداران این سری شد، ولی سری رزیدنت ایول، خصوصاَ همین شماره و شمارهٔ چهارم قطعاَ یکی از بزرگ‌ترین گسترش دهندگان گیم‌پلی سوم‌شخص در دههٔ اخیر به حساب می‌آیند. رزیدنت ایول ۳: نمسیس، در مجموع با نقدهای مثبت فراوانی، به خصوص در نسخهٔ عرضه شده برای پلی‌استیشن مواجه گشت. گیم‌اسپات پیشرفت‌های فنی این بازی را با توجه به دو نسخهٔ پیشین، بسیار عالی توصیف کرد. آی‌جی‌ان نیز در یادداشتی از Doug Perry، این بازی را در مجموع یک بازی بسیار خوب عنوان کرده و تصریح نمود که این بازی ترکیبی عالی از یک داستان ستودنی، گیم‌پلی گیرا و طراحی فنی خوب است.

این بازی تا ۳۱ مارس ۲۰۱۱ به عنوان ششمین بازی پرفروش تاریخ شرکت کپ‌کام با ۳٫۵ میلیون نسخه اعلام شد.
ادامه...