ویکی‌پدیا:نوشتار پیشنهادی هفته/۲۰۱۰/۲۹

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کیش یک آدم‌کش یا کیش حشاشی (به انگلیسی: Assassin's Creed) که با نام‌های اسسینز کرید، عقیدهٔ حشاشین و اعتقاد به قتل نیز شناخته می‌شود، یک بازی رایانه‌ای در سبک ترکیبی مخفی‌کاری، اکشن و دنیای آزاد است. این بازی توسط یوبی‌سافت منتشر و توسط استودیوی یوبی‌سافت مونترال ساخته شده‌است. کیش یک آدم‌کش در نوامبر ۲۰۰۷ برای پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ انتشار یافت و نسخهٔ رایانه‌ای آن نیز در ۸ آوریل ۲۰۰۸ منتشر شد. نسخهٔ تبدیل‌شدهٔ این بازی برای نینتندو دی‌اس به نام کیش یک آدم‌کش: تاریخچه الطائر در ۵ فوریه ۲۰۰۸ منتشر شد.

داستان این بازی در دو زمان ۲۰۱۲ میلادی و زمان جنگ سوم صلیبی (۱۱۹۱) رخ می‌دهد. شخصیت اول آن در زمان حال، فردی به نام دسموند مایلس و در زمان گذشته، آدم‌کشی به نام الطائر بن لا أحد است. این بازی اولین نسخه از یک سه‌گانه است. کیش یک آدم‌کش در ای۳ سال ۲۰۰۶ از طرف منتقدان به عنوان بهترین بازی اکشن/ماجرایی انتخاب شد و در نقدها امتیازات خوبی گرفت.

در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۶، جید ریموند طراح بازی در مصاحبه با آی‌جی‌ان اعلام کرد که شخصیت اول بازی نوعی هیتمن است که در زمان گذشته زندگی می‌کند و برگردان زمانی وجود ندارد. بعداً کریستین بل، یکی از گویندگان بازی در مصاحبه با آی‌جی‌ان اعلام کرد که برگردان زمانی وجود ندارد، اما از طریق حافظه ژنتیکی بازیکنان تجربیات نسل‌های گذشته را می‌بینند. در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۷، پاتریس دسلیند اعلام کرد که تیم سازنده بازی همان تیم شاهزاده ایرانی هستند. گوینده صدای الطائر، هنرپیشه‌ای آمریکایی به نام فیلیپ شهباز است. تصویر الطائر نیز از روی مدل یک اسپانیایی به نام فرانسیسکو رندرز طراحی شد.