ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف/پاسخ به سؤالات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این‌ها تعدادی از سؤالات رایج درباره ی سیاست ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف ویکی‌پدیا هستند.

انشایی توضیحی برای سیاست دیدگاه بی‌طرف

سؤالات رایج[ویرایش]

حقیقت‌ها را بیان کنید، نه نظرها را[ویرایش]

چه فرقی بین بیان یک حقیقت و بیان یک عقیده وجود دارد؟

متن مقاله‌های ویکی‌پدیا باید حقیقت‌ها را بیان کند، ولی نباید نظر را همچون حقیقت بیان کند.

وقتی عبارتی «حقیقت» است (یعنی به عنوان اطلاعاتی درست پذیرفته شده و درباره اش مناقشه جدی ای وجود ندارد) باید از زبان خود ویکی‌پدیا بدون انتساب به منبع بیان شود.

بنابراین می‌نویسیم: «مریخ یک سیاره است» یا «افلاطون یک فیلسوف بود.» نمی‌نویسیم: «بنا به نوشته دیلی تلگرف، پایتخت فرانسه پاریس است» چرا که چنین کاری شبهه تردید یا عدم توافق ایجاد می‌کند در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. به هر روی، رسم خوبی است که هر موقع حقیقتی به طور گسترده شناخته شده نیست، ارجاعی به منابع معتبر درج شود تا به خواننده امکان دهد آن را تأیید کند.

  • وقتی عبارتی نظر است (یعنی موضوعی است که مناقشه جدی ای در مورد آن وجود دارد یا به طور گسترده بسته به ذهن فرد متغیر تلقی می‌شود) باید درون متن به به‌طور بی طرفانه به صاحب آن نظر منتسب شود.

بنابراین ممکن است بنویسیم: «مهارت‌های بیسبال فلان بهمان‌زاده از سوی متخصصین بیسبال همچون ال کلاین و جو توری مورد تحسین قرار گرفته‌است» .[۱]". نمی‌نویسیم: "فلان بهمان‌زاده بهترین بازیکن بیسبال است". گنجاندن نظرها تابع ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف، و آنها باید به طور درون خطی به یک منبع معتبر ارجاع شوند که هم آن نظر و این که چه کسی صاحب آن است را تأیید کنند.

یک فرمول ساده اظهار است که حقیقت‌ها را بیان کن، از جمله حقیقت‌ها درباره نظرها را، ولی خود نظرها را بیان نکن.

دیگر منابع بی‌طرفی[ویرایش]

پانویس[ویرایش]