پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/حذف فیلم‌شناسی و نقش‌های هنرمند سرشناس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حذف فیلم‌شناسی و نقش‌های هنرمند سرشناس[ویرایش]

درود. متأسفانه چند روزی است که درگیر این قضیه هستم. کاربری تمام گویندگی‌ها و سرپرستی گویندگان مهرداد رئیسی به‌عبارتی، تمام فیلم‌شناسی‌اش، را حذف کرده‌است و وقتی سؤال کردم، پاسخ بدون دلیل موجه خود را، این‌گونه دادند:

نوژن:

«دوست گرامی، دقت کنید که ویکی جای گذاشتن رزومه نیست. این فیلم‌هایی که ایشان دوبله کرده‌اند، برایشان پول گرفته‌اند. در واقع زندگیشان اینگونه می‌چرخد. این‌ها «اثر هنری» نیستند که به خودی خود اهمیتی داشته باشند. اگرچه خود ایشان سرشناس هستند، ولی دلیلی وجود ندارد که همه فیلم‌هایی را که دوبله کرده‌اند در یکی فهرست کنیم. این درست مانند این است که همه درس‌هایی را که یک استاد دانشگاه درس داده در ویکی فهرست کنیم؛ در حالی که آن استاد شغلش این بوده و برایش داشته پول می‌گرفته. تنها در صورتی می‌توان به فیلم‌های دوبله شده توسط آن شخص اشاره کرد که آن دوبله خود اهمیت رسانه‌ای داشته باشد؛ برای نمونه دوبلوی پوآرو در ایران خود آنقدر پرهوادار بود که اشاره به نام دوبلورش اهمیت دارد؛ ولی پاندای کونگ‌فوکار صرفن فیلمی است که ایشان دوبله کرده‌اند و یا سرپرستی دوبله‌اش را بر دوش داشتند و دلیلی برای گذاشتنش در ویکی وجود ندارد.»

و پاسخ بنده این گونه بود:

«دوست عزیز، مقایسهٔ درس‌هایی که یک استاد دانشگاه می‌دهد با آثار هنری و صدایی که میلیون‌ها کودک و بزرگسال می‌شناسند، قیاس مع‌الفارق است. آثاری که بارها و بارها رسانه‌ای شده‌است و چندگانه‌هایی که همهٔ اهالی انیمیشن و فیلم به‌یاد دارند با درسی که فلان استاد در فلان دانشگاه از روی فلان کتاب می‌دهد، زمین تا آسمان فرق دارد. متأسفانه با این حرف‌تان ثابت کردید که نه تنها، از هنر چیزی نمی‌دانید بلکه سررشته‌ای از آثار صوتی و تصویری و درک درست از تفاوت رزومه و آثار ماندگار هنری یک هنرمند ندارید. مگر یک بازیگر معروف ایرانی برای بازی در یک فیلم پول نمی‌گیرد؟ آیا در فیلم‌شناسی‌اش در ویکی، آثارش را حذف می‌کنید چون رزومه‌ش است؟! دوست کم‌هنر من، صدابازیگر، مدیر دوبلاژ و صداپیشگان نیز، خالق نقش و آثار هستند و کاری بسا سخت‌تر از بازیگران دارند، چون فقط با صدای‌شان حس را منتقل می‌کنند. به‌عنوان مثال، چهارگانهٔ عصر یخبندان، رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن‌های کشور را دارد و بسیاری از آثار انیمیشنی، جزء پرمخاطب‌ترین آثار وی محسوب می‌شود. دلیل نمی‌شود چون فقط شما پوآرو را می‌شناسید، ملاک و معیار را گنجینهٔ ذهنی خود محسوب کنید. بسیار از آثاری که وی مدیرشان بوده، اهمیت رسانه‌ای داشته‌اند و بارها و بارها از تلویزیون و شبکه‌های مختلف پخش شده‌اند و در مجلات مختلف: همشهری بچه‌ها، پیلبان و ... راجع بهشان مطلب چاپ شده‌است و لینک خبرگزاری موجود است... باید اضافه کنم، دوست شما، تمامی آثار وی، از جمله گویندگی‌ها و سرپرستی گویندگان وی را حذف کرده‌است و تنها یک اثر را در صفحهٔ فرد «سرشناس» باقی گذاشته‌است!! آیا به نظر شما ویکی فارسی جای فیلم‌شناسی یک هنرمند سرشناس نیست؟»

که بعد بنده را محکوم به استفاده از ادبیات ویژه کردند و جواب هیچ‌کدام از ایرادهایی را که به دلایل ایشان گرفتم، ندادند.

کاربر دیگر هم این‌گونه جواب دادند و از همین روش کاربر اول پیروی کردند و هیچ جواب قانع کننده‌ای به ایرادهایی که به دلایل‌شان وارد کردم، ندادند:

«مشکل بحث کردن با شما این است که بعد از چند ویرایش خودتان را کاملاً مسلط به سیاست‌ها و رهنمودهای دانشنامه می‌دانید و بقیه را هویج می‌بینید. در پاسخ مخالفت نوژن نوشته‌اید: «که نه تنها، از هنر چیزی نمی‌دانید بلکه سررشته‌ای از آثار صوتی و تصویری و درک درست از تفاوت رزومه و آثار ماندگار هنری یک هنرمند ندارید» !!! وقتی منطقی بحث نمی‌کنید و نمی‌توانید مؤدب باشید و فقط حرف خودتان را قبول دارید که نمی‌توان شما را توجیه کرد و بحث کردن بیشتر بی‌فایده است. با توجه به اینکه نظر سوم هم همان نظر مرا تأیید کرده در صورت اضافه کردن متن موردنظر به علت جنگ ویرایشی قطع دسترسی خواهید شد و مقاله هم در برابر ویرایش قفل می‌شود تا زمانی که شیوه درست بحث کردن را یاد بگیرید.»

به‌جای دریافت پاسخ درست، با تهدید قطع دسترسی مواجه شدم. آیا درست است وقتی جوابی منطقی برای هیچ‌کدام از سرفصل‌ها ندارند، به‌گونه‌ای بچگانه از جواب‌دادن طفره بروند و چون خودشان را در جایگاه بالاتر می‌دانند با تعصب و تهدید و خوارشماری سایر کاربران صورت مسئله را پاک کنند و از موضع بالا به مسائل نگاه مغرضانه داشته باشند و هیچ جواب قانع‌کننده‌ای ندهند؟ لطفاً کمک کنید. پیشاپیش سپاس‌گزارم. SlimSlim (بحث) ‏۲۳ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۳:۴۲ (UTC)[پاسخ]

جناب رئیسی، خواهشمندم پیش از هر پاسخی، وپ:حمله و وپ:نزاکت را بخوانید. اینکه نظر هر کسی که با شما مخالف است را غیرمنطقی و بچه‌گانه و غیره بخوانید، به دور از خِرد است. اگر توانایی بحث دارید، به دیگران حمله نکنید و دیدگاه‌های آن‌ها را کودکانه نخوانید. ویکی‌پدیا جایی برای فهرست کردن همهٔ آثاری که دوبله کرده‌اید نیست! چنین فهرست‌هایی را در تارنمای شخصی خود یا رزومهٔ آنلاینتان قرار دهید و در نهایت پیوندی را در انتهای صفحه خود بگذارید. در انتها، چون در حال ویرایش نوشتارهای مرتبط با خود هستید، وپ:تعارض منافع را نیز بخوانید. -- نوژن (بحث) ‏۲۴ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۱:۲۶ (UTC)[پاسخ]

برای شما متأسفم. وقتی کسی پیگیر هنری هست و سعی دارد مطالب مربوط به صفحهٔ صداپیشه یا فیلم‌های مورد علاقه‌اش را ویرایش کند، این‌طور خطاب می‌شود. من رئیسی نیستم، آقا یا خانم نوژن. این هم دلیل محکم دیگری، بر بچه‌بودن شما، که به کاربران ویکی تهمت می‌زنید. ای‌کاش ویکی‌پدیا از وجود مدیران کوته‌فکر و نالایقی امثال شما پاک شود تا دست علاقه‌مندان و طرفداران بازتر باشد و یا حداقل افراد باخرد جایگزین شوند و ای کاش می‌توانستید به‌جای ارجاع دادن من به وپ:حمله و وپ:نزاکت، شعور برخورد خودتان را بالا ببرید و بتوانید با دادن جواب‌های منطقی به ایرادهایی که به حرف‌هایتان گرفتم، محیط ویکی‌پدیا را از تعصبات خودتان منزه نگه دارید. متأسفم؛ و در پایان، توصیه می‌کنم این بخش را با دقت مطالعه کنید: فرض حسن نیتSlimSlim (بحث) ‏۲۵ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۰:۳۶ (UTC)[پاسخ]