ویکی‌پدیا:بازرسان کاربر/راهنمای درخواست بازرسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بازرسی کاربران روندی است که از طریق آن کاربران به بررسی و اثبات یا رد زاپاس بودن حساب‌های کاربری پرداخته می‌شود. حساب زاپاس حسابی اضافی است که یک کاربر می‌سازد و از آن سوء استفاده می‌کند. اگر شما معتقدید که شواهد کافی در ویکی وجود دارد که نشان دهد یک کاربر از دو یا چند حساب یا نشانی آی‌پی استفاده می‌کند به شکلی که سیاست حساب جایگزین را نقض می‌کند (مثلاً با دور زدن قطع دسترسی، یا با جهت دادن به بحث‌ها)، می‌توانید درخواست بازرسی بکنید. مدیران و بازرسان با توجه به شواهد و نتایج بازرسی تصمیم می‌گیرند که آیا باید اقدام مدیریتی انجام بشود یا خیر.

درخواست بازرسی شما فقط وقتی اجرا می‌شود که با استفاده از تاریخچهٔ ویرایش‌ها و سیاه‌های ویکی‌پدیا بتوانید نشان بدهید که دو چند حساب کاربری یا نشانی آی‌پی احتمالاً توسط یک نفر استفاده می‌شوند و سیاست حساب جایگزین را زیر پا می‌گذارند.

بازرسان کاربر کاربرانی هستند که دسترسی‌های بیشتری به اطلاعات کاربران ویکی دارند. بازرسان می‌توانند با استفاده از این دسترسی، حساب‌ها را از نظر شباهت اطلاعات فنی مرتبط با ویرایش‌هایشان در ویکی با هم مقایسه کنند. ابزار بازرسی در شرایط خاص و در انطباق با سیاست‌های محرمانگی به کار گرفته می‌شود. برای به کار گرفتن این ابزار، بازرس کاربر باید اطمینان حاصل کند که شواهدی دال بر سوء استفاده از حساب‌های زاپاس موجود است و نیز دلیل خوبی وجود دارد که از ابزار بازرسی برای رفع مشکل باید استفاده شود. درخواست‌های بازرسی که هر دوی این شرایط را نداشته باشند اجابت نمی‌شوند.

نکات مهم[ویرایش]

  • تقریباً تنها چیزی که در درخواست بازرسی اهمیت دارد ارائهٔ شواهد است. بقیهٔ بحث‌ها مفید نیستند؛ فقط به ارائهٔ شواهدی بپردازید که نشان بدهد حساب‌ها مرتبطند، و از آن‌ها به شکلی که سیاست را نقض کند استفاده شده‌است.
  • در تمام موارد (بدون استثنا) شما ملزم هستید که شواهد را به شکلی کاملاً روشن و عینی ارائه کنید. از پیوندهای تفاوت برای اشاره به ویرایش‌ها استفاده کنید، و به سیاهه نیز پیوند بدهید. اگر شباهت کاملاً واضح نیست و نیاز به توضیح دارد، توضیح را شما باید ارائه کنید (انتظار نداشته باشید بازرسان خودشان آن را پیدا کنند). ارائهٔ توضیحات کمک می‌کند که مدیران و بازرسان بتوانند خط فکری شما را دنبال کنند و مطمئن بشوند چیزی را از قلم نینداخته‌اید. برخی شباهت‌ها ممکن است برای شما خیلی واضح باشند اما برای بازرسان و مدیران به این روشنی نباشند. در توضیح دادن قناعت نکنید.
  • اگر شباهت به حدی علنی است که نیاز به بازرسی نیست، درخواست شما بدون بازرسی اجابت می‌شود. اما اگر درخواست بازرسی می‌کنید، حتماً باید مشخص کنید که چرا نیاز به استفاده از ابزار بازرسی هست وگرنه درخواست شما اجابت نمی‌شود.
  • سعی کنید که با فرض حسن نیت در مورد زاپاس‌ها صحبت کنید.
  • می‌توانید در صفحهٔ بحث کاربرانی که درخواست بازرسی‌شان را داده‌اید، یک یادآوری با استفاده از دستور {{جا:آگاه‌سازی بازرسی}} بیفزایید. پیامتان را با ~~~~ امضا کنید. توجه کنید که این گونه یادآوری اجباری نیست و در برخی موارد ممکن است مفید نباشد. کاری را بکنید که فکر می‌کنید بهتر است.
  • درخواست‌تان را ساده بنویسید. درخواست‌هایی که خلاصه و فقط با اشاره به شواهد عینی نوشته شده‌اند به سرعت رسیدگی می‌شوند.
  • اگر کسی درخواست بازرسی حساب شما را داده‌است هم همین توصیه‌ها را رعایت کنید. به طور خلاصه و ساده، با اشاره به شواهد عینی، توضیح بدهید که آیا حساب‌تان زاپاس است یا نه. بگذارید شواهد به جای شما صحبت بکنند.

چه زمانی باید درخواست بازرسی کرد؟[ویرایش]

  • از ابزار بازرسی فقط در شرایط خاص استفاده می‌شود، به این منظور که شواهد بیشتری برای اثبات یا رد زاپاس بودن حساب‌ها فراهم شود. سیاست بازرسی را بخوانید تا با موارد استفادهٔ ابزار بازرسی و طرز کار آن آشنا بشوید.
  • در بسیاری موارد، تنها با توجه به رفتارهای چند حساب کاربری می‌توان زاپاس بودن آن‌ها را اثبات کرد. در این شرایط نیاز به استفاده از ابزار بازرسی نیست. شما درخواست‌تان می‌توانید با ارائهٔ شواهد کافی به مدیران کمک کنید اقدام لازم را انجام بدهند.
  • درخواست بازرسی را هر کسی (از جمله کاربران گمنام) می‌تواند مطرح کند، به شرط آن که هم شواهد عینی ارائه کند که حساب‌ها با هم مرتبطند و هم توضیح بدهد که چرا استفاده از ابزار بازرسی ضروری است.

تصمیم نهایی برای انجام یا عدم انجام بازرسی، از جمله بازرسی‌هایی که از روش‌های دیگر (مثلاً پست الکترونیک) درخواست شده‌اند، بر عهدهٔ شخص بازرس است.

زمانی که درخواست بازرسی کاربر ممکن است مناسب باشد
مورد موقعیت مدارک موردنیاز
۱ مشابه کاربرانی هستند که از ویکی طرد شده‌اند پیوند به بحث‌های طرد یا بستن
۲ خرابکاری‌های جدی با الگوهای مشابه پیوند به خرابکاری‌ها
۳ شرکت یک کاربرِ تازه‌کار در بحث و گذاشتن تأثیر جدّی بر روَند بحث پیوند به بحث
۴ ورود مشکوک کاربران تازه‌وارد به جنگ ویرایشی در جهت دور زدنِ قانون سه برگردان پیوند به حداقل چهار واگردانی در بیست و چهارساعت
 
مواردی که برای درخواست بازرسی کاربر معمولاً مناسب نیست، اگرچه در مواردی می‌توان استثنا قائل شد
مورد موقعیت راه حل
۵ رفتار اخلال‌گرانه و بدیهی یک زاپاس یک مدیر می‌تواند دسترسی کاربر را ببندد. نیازی به بازرسی کاربر نیست
۶ تمام ویرایش‌های یک تازه‌کار اخلال‌گرانه است یک مدیر می‌تواند دسترسی کاربر را ببندد. نیازی به بازرسی کاربر نیست
۷ بازرسی کاربر برای اینکه اثبات شود کاربری از آی‌پی خاصی استفاده می‌کند بازرسان کاربر بر طبق سیاست محرمانگی نباید این کار را انجام دهند
۸ خودتان بازرسی شوید تا بیگناهیتان ثابت شود این‌گونه درخواست‌ها پذیرفته نمی‌شود. درخواست نکنید
۹ رأی تازه‌واردی در بحث در اکثر موارد رأی را خط بزنید و یا زیر رأی کاربر تعداد مشارکت‌ها تا لحظه رأی‌دادن را بنویسید. زمانی درخواست کنید که بر بحث تأثیر گذاشته باشد
۱۰ تقلب در رأی‌گیری زمانی که رأی حساب زاپاس باعث تغییر نتیجهٔ رأی‌گیری نشود در تابلوی اعلانات مدیران گزارش کنید
۱۱ موارد مشکوک به استفاده از «حساب خوب و حساب بد» برای فرار از تیزبینی کاربران در بیشتر موارد کافی است تنها درخواست بازرسی زاپاس را بدهید.
۱۲ اخلالگری در مقالات در تام درخواست دهید.
۱۳ پروکسی باز در صورتی که شما می‌دانید این پروکسی باز است ببندید
۱۴ شما می‌خواهید دسترسی بازرسی کاربر را داشته‌باشید در اینجا درخواست ندهید. صفحه مربوطه را ببینید