درایوسور: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
جز افزودن سریع رده «دایناسورهای آمریکای شمالی» (با استفاده از رده‌ساز)
خط ۳۷: خط ۳۷:
[[رده:دایناسورهای گیاه‌خوار]]
[[رده:دایناسورهای گیاه‌خوار]]
[[رده:دایناسورهای ژوراسیک]]
[[رده:دایناسورهای ژوراسیک]]
[[رده:دایناسورهای آمریکای شمالی]]


[[ca:Driosaure]]
[[ca:Driosaure]]

نسخهٔ ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۰، ساعت ۱۳:۲۵

دریوسور
محدودهٔ زمانی: ژوراسیک پسین
یک دریوسور در کنار یک سراتوسور
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: سوسماریان[۱]
بالاراسته: دایناسورها
راسته: پرنده‌ورکیان[۲]
زیرراسته: شاخ‌پایان
فروراسته: پرنده‌پایان
تیره: بلوط‌سوسماران
سرده: دریوسورها

دریوسور به معنی سوسمار بلوطی است (در یونانی دریو یعنی بلوط و سوروس یعنی سوسمار) که این نام به خاطر شکل مبهم دندانهای بلوطی شکل این جانور بر روی او گذاشته شده‌است.این دایناسور نوعی از دایناسورهای اورنیتوپود می‏باشد که در دوره ژوراسیک پسین زندگی می‏کرد.دریوسور از ایگوانادندان‌ها می‏باشد اما پیشتر گمان می‏رفت که گونه‏ای از هیپسیلوفونت‏ها باشد. سنگوارهٔ این دایناسور در غرب آمریکا و تانزانیا یافت می‏شود.برای اولین بار در اواخر قرن ۱۹ پیدا شده‌است.مشخص شده جایی که فسیل این جانور در تانزانیا یافت شده ٬ یک مکان غنی از نظر وجود فسیل دریوسور می‏باشد.پیشتر این مکان را دیسالوتوسوروس به معنی جنگل گم شده خزندگان می‏نامیدند.یک اکتشاف بزرگ در این مکان باعث یافت شدن مقدار زیادی از فسیل دریوسور که در مراحل گوناگون رشد بودند ٬ گردید.

دریوسور دارای گردنی بلند ٬ پاهای باریک و بلند و دمی سفت و محکم بوده که در واقع سلاح او بودند.همچنین بر روی هر دستش پنج انگشت که کوتاه بودند وجود داشت.۲.۵ تا ۴.۵ متر طول و ۱.۵ متر ارتفاع و ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم وزن داشته‌است.چشم‏هایش بسیار بزرگ وی نشانگر این است که قدرت بینایی بالایی داشته است.

پرونده:Dryosaurier.JPG
دریوسور

این جانور پوزه‏ای شیپوری و دندان‏های آسیاب داشته‌است و گیاه‏خوار بوده‌.به اعتقاد دانشمندان ساختار دهان این حیوان باعث می‏شده‌ که غذا در دهان این حیوان هدر نرود.دریوسورها احتمالا دور همدیگر جمع می‏شدند تا از بچه‏های تازه از تخم درآمده حفاظت بیشتری کنند.

دریوسور در برلین

دریوسور با پاهای قوی و بلندش بسیار سریع و فرز بوده‌است و از دمش برای ایجاد توازن استفاده می‏کرده.احتمالا در مواجه با دایناسور‏های گوشتخوار به سرعتش متکی بوده‌.هوشش نیز با سنجش اندازه مغزش نسبت به هیکلش در برابر سایر دایناسورها متوسط بوده ‌است.

منبع

Wikipedia contributors, «Dryosaurus,» Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dryosaurus&oldid=231585368 (accessed November 16, 2008).

منابع

  1. Sauropsida
  2. Ornithischia

الگو:خرد-دایناسور