مرغ پابزرگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۸: خط ۱۸:
| subdivision =
| subdivision =
}}
}}
'''مرغ پابزرگ''' یا '''مگاپود''' {{انگلیسی|Megapode}} گونه‌ای از [[پرندگان]] بومی [[استرالیا]] است. مرغ پابزرگ در راسته ماکیان‌سانان قرار دارد و به [[بوقلمون]] بسیار شبیه هستند ولی جثه‌شان از آنها کوچکتر است (جثه اش به اندازه یک مرغ خانگی است).
'''مرغ پابزرگ''' یا '''مگاپود''' {{انگلیسی|Megapode}} گونه‌ای از [[پرندگان]] بومی [[استرالیا]] است. مرغ پابزرگ در راسته ماکیان‌سانان قرار دارد و به [[بوقلمون]] بسیار شبیه هستند ولی جثه‌شان از آنها کوچکتر است (جثه اش به اندازه یک مرغ خانگی است)؛ مگاپود در بهار و تابستان هر چند روز یک تخم می گذارد.


== جوجه‌کشی ==
== جوجه‌کشی ==

نسخهٔ ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۰۵

مرغ پابزرگ
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: ماکیان‌سانان
تیره: پابزرگان
سرده: Meleagris

مرغ پابزرگ یا مگاپود (به انگلیسی: Megapode) گونه‌ای از پرندگان بومی استرالیا است. مرغ پابزرگ در راسته ماکیان‌سانان قرار دارد و به بوقلمون بسیار شبیه هستند ولی جثه‌شان از آنها کوچکتر است (جثه اش به اندازه یک مرغ خانگی است)؛ مگاپود در بهار و تابستان هر چند روز یک تخم می گذارد.

جوجه‌کشی

معروفیت مرغ پابزرگ بیشتر از آن جهت است که وی بر خلاف دیگر پرندگان جوجه‌هایش را با خوابیدن بر تخم و گرم کردن با حرارت بدن به دنیا نمی‌آورد و از سامانه جوجه‌کشی طبیعی استفاده می‌کند. تخم‌های این پرنده بسیار بزرگ است و زرده آن حجمی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد تخم را در بر می‌گیرد. حدود ۲۰ تا ۲۵ عدد از تخم‌های این پرنده وزنی معادل یا بیشتر از خود پرنده می‌یابد و به همین علت پرنده قادر به گرم کردن تخم‌ها با حرارت بدنش نیست و ناگزیر است از طبیعت در این زمینه کمک بگیرد.[۱]

منابع

  1. Starck, JM & SUtter E (۲۰۰۰) Patterns of growth and heterochrony in moundbuilders (MEgapodiidae) and fowl (Phasianidae). J. Avian Biol. ۳۱:۵۲۷-۵۴۷