ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/دوازده امام: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
توضیح
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۹: خط ۱۹:


این فهرست بر اساس نسخه برگزیده ای که سال ها قبل در ویکی انگلیسی ایجاد کردیم، درست شده است. دوستان قبول زحمت کردند و نسخه فارسیش را هم ایجاد کردند. --[[کاربر:Sa.vakilian|سید]] ([[بحث کاربر:Sa.vakilian|بحث]]) ‏۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۰۶ (UTC)
این فهرست بر اساس نسخه برگزیده ای که سال ها قبل در ویکی انگلیسی ایجاد کردیم، درست شده است. دوستان قبول زحمت کردند و نسخه فارسیش را هم ایجاد کردند. --[[کاربر:Sa.vakilian|سید]] ([[بحث کاربر:Sa.vakilian|بحث]]) ‏۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۰۶ (UTC)

* {{پب|Kamranazad}} بیشتر منظورم متوجه باورهای اقلیتی اسماعیلیه و علویان (علی‌اللهی‌ها) است که در مقاله نمی‌بینم.
* {{پب|Benyamin-ln|بنیامین}} سلام داداش؛ آقا جسارتاً باید عرض کنم که آن عبارت «مطابق با اعتقادات شیعه دوازده‌امامی» خیلی خیلی مهمه. چون فی‌المثل از نظر تاریخی فلان امام توسط فلان خلیفه به قتل نرسیده ولی شیعیان امروزه همگی ائمه را شهید می‌دانند و قتل را به خلفای عصر هر امام نسبت می‌دهند ''(که این بی‌دلیل نیست)'' همچنین نمی‌توان این عبارت مذکور را کوتاه کرد چون اگر مثلاً بگوییم «مطابق با اعتقادات شیعه» ، جهان‌شمولی ویکی‌پدیا با نادیده گرفتن نیمی دیگر از شیعیان [غیرامامیه] زیر سوال می‌رود. --<span style="font-family: IranNastaliq; font-size: 18px; text-shadow: silver 0.2em 0.2em 0.1em;">'''[[User:محک|محک]]''' <sup>[[بحث_کاربر:محک|<span style="font-family: Wingdings; font-size: 20px; text-shadow: silver 0.2em 0.2em 0.1em;"><small><small><small>📞</small></small></small></span>]]</sup></span> ‏۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۱۵ (UTC)

نسخهٔ ‏۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۱۵

دوازده امام

دوازده امام (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)


نامزدکننده: Kamranazad (بحثمشارکت‌ها) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۹:۴۷ (UTC)[پاسخ]

سلام، این فهرست را سال‌ها پیش @Sa.vakilian: در ویکیِ انگلیسی برگزیده کرده‌اند و جالب اینجاست که در چندین ویکیِ دیگر هم برگزیده است، اما در خاستگاهش تاکنون نه! سید به دوستانی، پیشنهادِ برگزیدگی‌اش را داده بود که خب هریک به دلیلی اجابت نکردند. من هم کارِ خاصی جز تمیزکاری انجام ندادم. منتظر نظراتِ سازندهٔ دوستان هستیم. :) با مهر -- ‍‍‍‍‍|کامران آزاد| ۳ آبان ۱۳۹۸، ساعت ۲۳:۱۷ (ایران) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۹:۴۷ (UTC)[پاسخ]

@محک: کدام قسمت را می‌گویید؟ عکس را هم چشم، از نمونهٔ مسجدالنّبی خواهم ساخت. -- |کامران آزاد| ۴ آبان ۱۳۹۸، ساعت ۰۰:۲۵ (ایران) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۲۰:۵۵ (UTC)[پاسخ]
نظر بنیامین

سلام. می‌بینم که پانویس‌ها را چپ‌چین کرده‌ای کامران جان مثل همیشه، عالی است. فقط چند نکته وجود دارد :)

  1. عربستان سعودی، یک دولت-ملت مدرن است. لطفاً برای زادگاه، استفاده نکنید. زادگاه امام علی را پیوند به حجاز داده، کشور زادگاه امام حسن و امام حسین را به حکومت محمد، امام سجاد را به خلافت راشدین، امامان باقر، کاظم و صادق را به خلافت اموی، و پنج امام دیگر را به خلافت عباسی دهید.
  2. جدول اصلی این مقاله، در حد یک جعبه ناوبری تقلیل پیدا کرده‌است و اطلاعات فوری، افزون بر آنچه که در سال‌شمار هست، ندارد. چرا فقط عدد سال‌ها آمده؟
  3. اندازهٔ ستون‌های جدول، طوری است که به غیر از «حسن مجتبی»، بقیه دوسطری شده‌اند. به نظرم جالب نیست. با کمی تغییرات جزئی، می‌توان همه را تک‌سطری کرد. نام امامان آنقدری طولانی نیست که در دو سطر بیاید.
  4. مقاله درباره دیدگاه تشیع دوازده‌امامی است. آیا نیاز هست که «مطابق با اعتقادات شیعه دوازده‌امامی»، مکرراً یادآوری شود؟ این را سؤال دارم، نه ایراد.
  5. نوشتار(های) وابسته: امامت در بالای مقاله نیاز است؟ چند جای دیگر هم دیده‌ام که در بالای مقاله، می‌افزایند ولی گمان کنم که بیشتر به درد زیربخش‌ها می‌خورد تا لید مقاله.
  6. بازهٔ زمانی امامت در جدول نیست.

Benyamin-ln (بحث) ۴ آبان ۱۳۹۸، ساعت ۰۰:۴۶ (ایران) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۱۶ (UTC)[پاسخ]

این فهرست بر اساس نسخه برگزیده ای که سال ها قبل در ویکی انگلیسی ایجاد کردیم، درست شده است. دوستان قبول زحمت کردند و نسخه فارسیش را هم ایجاد کردند. --سید (بحث) ‏۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۰۶ (UTC)[پاسخ]

  • @Kamranazad: بیشتر منظورم متوجه باورهای اقلیتی اسماعیلیه و علویان (علی‌اللهی‌ها) است که در مقاله نمی‌بینم.
  • @Benyamin-ln و بنیامین: سلام داداش؛ آقا جسارتاً باید عرض کنم که آن عبارت «مطابق با اعتقادات شیعه دوازده‌امامی» خیلی خیلی مهمه. چون فی‌المثل از نظر تاریخی فلان امام توسط فلان خلیفه به قتل نرسیده ولی شیعیان امروزه همگی ائمه را شهید می‌دانند و قتل را به خلفای عصر هر امام نسبت می‌دهند (که این بی‌دلیل نیست) همچنین نمی‌توان این عبارت مذکور را کوتاه کرد چون اگر مثلاً بگوییم «مطابق با اعتقادات شیعه» ، جهان‌شمولی ویکی‌پدیا با نادیده گرفتن نیمی دیگر از شیعیان [غیرامامیه] زیر سوال می‌رود. --محک 📞 ‏۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۱۵ (UTC)[پاسخ]