پرش به محتوا

بحث ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/راهنمای اجرا: تفاوت میان نسخه‌ها

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
4nn1l2 (بحث | مشارکت‌ها)
←‏PGP: ممنون
←‏PGP: پیام + پاسخ به کاربر:4nn1l2
خط ۱۴: خط ۱۴:
:اما بگذارید بیشتر راجع به این که رمزگذاری فوایدش چیست فکر بکنم و بعد پاسخ بدهم. یکی دو هفته‌ای فرصت بدهید. — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۲۴ (UTC)
:اما بگذارید بیشتر راجع به این که رمزگذاری فوایدش چیست فکر بکنم و بعد پاسخ بدهم. یکی دو هفته‌ای فرصت بدهید. — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۲۴ (UTC)
::ممنون. تقریباً یک سال وقت داریم. عجله‌ای نیست. تحقیق و بررسی خوب است. ‏[[کاربر:4nn1l2|4nn1l2]] ([[بحث کاربر:4nn1l2#top|بحث]]) ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۳۱ (UTC)
::ممنون. تقریباً یک سال وقت داریم. عجله‌ای نیست. تحقیق و بررسی خوب است. ‏[[کاربر:4nn1l2|4nn1l2]] ([[بحث کاربر:4nn1l2#top|بحث]]) ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۳۱ (UTC)
:::{{پینگ|4nn1l2}}فکر کردم و از جو سوثرلند هم پرسیدم. رمزنگاری تنها اثری که دارد این است که در طول انتخابات جلوی چوب‌خط کردن آرا را می‌گیرد (چوب‌خط را فقط وقتی می‌شود اجرا کرد که کلید دوم هم در ویکی‌رأی ذخیره شده باشد، کلید دوم را هم تا آخر انتخابات جو و جیمز دست خودشان نگاه می‌دارند). این هم از این جهت اهمیت دارد که اگر یکی از مدیران انتخابات ناتو از آب درآمد می‌تواند نتایج انتخابات را در میانهٔ راه به دست آورد و مثلاً به نامزد محبوبش خبر بدهد که «اوضاع خیت است برو رأی بخر!» مادامی که مدیران انتخابات (که شامل وارسان می‌شود و کارکنان خود بنیاد) قابل اعتماد باشند و حساسیت انتخابات هم پایین باشد، رمزنگاری اهمیت ندارد.
:::از جو همچنین پرسیدم که آیا معمولاً انتخابات ویکی‌ها را رمزگذاری می‌کنند یا نه. پاسخ داد که «معمولاً» واژهٔ خوبی نیست چون کلاً به اندازهٔ انگشتان دو دست هم انتخابات نداشته‌ایم (نقل به مضمون) اما انتخابات بزرگتر و حساستر (مثل هیئت امنای ویکی‌مدیا) را معمولاً رمزگذاری می‌کنند.
:::جمع‌بندی من این است که برای انتخابات هیئت نظارت ما، رمزگذاری ضروری نیست و جهت تسریع کارها بهتر است که انجام نشود. — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۲۹ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۰۲:۱۳ (UTC)

نسخهٔ ‏۲۹ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۰۲:۱۳

مراحل اولیه

@فور: درود؛ به نظرم مراحل اولیه ایجاد صفحات نیز اضافه شود، مانند صفحاتی که در وپ:ناظر۹ از قبیل تقویم، روزشمار و زیرصفحات دیگر موجود است.--SunfyreT ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۳۴ (UTC)پاسخ

سلام. اضافه خواهد شد. برای مهیا کردن مقدمات برگزاری انتخابات امسال هم کم‌کم باید دست به کار شویم. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۰۳ (UTC)پاسخ

PGP

@Huji: لطفاً دربارهٔ رمزگذاری انتخابات و لزوم یا عدم لزوم آن در اینجا توضیح دهید. آیا به نظرتان لازم هست/نیست؟ چرا؟ به نظر خودم لازم نیست چون

  1. از بوروکراسی می‌کاهد؛
  2. امکان چوب‌خط زدن را برای وارسان میسر می‌کند؛
  3. وارسان که داوطلب هستند خیلی سریع‌تر از کارمندان بنیاد عمل می‌کنند. کلاً بهتر است تا حد ممکن انتخابات توسط نیروی داوطلب برگزار شود. رمزگذاری انتخابات قبل از برگزاری، و رمزگشایی از آن پس از پایان آن، نیاز به دخالت کارمندان بنیاد دارد.

4nn1l2 (بحث) ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۵۸ (UTC)پاسخ

@4nn1l2: مورد دوم صحیح نیست. امکان چوب‌خط زدن برای همهٔ مدیران انتخابات (چه وارسان، چه کارکنان بنیاد) یکسان است. یا همه می‌توانند یا هیچ کدام نمی‌توانند. یعنی اگر انتخابات رمزگذاری بشود، پس از پایان انتخابات و تا زمانی که رمزگشایی نشده باشد، نه کارکنان بنیاد و نه وارسان نمی‌توانند چوب خط را برانند.
اما اولی درست است و سومی هم درست است.
اما بگذارید بیشتر راجع به این که رمزگذاری فوایدش چیست فکر بکنم و بعد پاسخ بدهم. یکی دو هفته‌ای فرصت بدهید. — حجت/بحث ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۲۴ (UTC)پاسخ
ممنون. تقریباً یک سال وقت داریم. عجله‌ای نیست. تحقیق و بررسی خوب است. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۳۱ (UTC)پاسخ
@4nn1l2: فکر کردم و از جو سوثرلند هم پرسیدم. رمزنگاری تنها اثری که دارد این است که در طول انتخابات جلوی چوب‌خط کردن آرا را می‌گیرد (چوب‌خط را فقط وقتی می‌شود اجرا کرد که کلید دوم هم در ویکی‌رأی ذخیره شده باشد، کلید دوم را هم تا آخر انتخابات جو و جیمز دست خودشان نگاه می‌دارند). این هم از این جهت اهمیت دارد که اگر یکی از مدیران انتخابات ناتو از آب درآمد می‌تواند نتایج انتخابات را در میانهٔ راه به دست آورد و مثلاً به نامزد محبوبش خبر بدهد که «اوضاع خیت است برو رأی بخر!» مادامی که مدیران انتخابات (که شامل وارسان می‌شود و کارکنان خود بنیاد) قابل اعتماد باشند و حساسیت انتخابات هم پایین باشد، رمزنگاری اهمیت ندارد.
از جو همچنین پرسیدم که آیا معمولاً انتخابات ویکی‌ها را رمزگذاری می‌کنند یا نه. پاسخ داد که «معمولاً» واژهٔ خوبی نیست چون کلاً به اندازهٔ انگشتان دو دست هم انتخابات نداشته‌ایم (نقل به مضمون) اما انتخابات بزرگتر و حساستر (مثل هیئت امنای ویکی‌مدیا) را معمولاً رمزگذاری می‌کنند.
جمع‌بندی من این است که برای انتخابات هیئت نظارت ما، رمزگذاری ضروری نیست و جهت تسریع کارها بهتر است که انجام نشود. — حجت/بحث ‏۲۹ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۰۲:۱۳ (UTC)پاسخ