پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:نظرخواهی/طریقه تشکیل پرونده در هیئت نظارت توسط کاربران بی‌پایان قطع‌دسترسی‌شده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
کاربر:Sunfyre: فکر نمی‌کنم الان نظر بخواهید؛ بیشتر پیش‌نویس را می‌خواهید تکمیل کنید نه؟ شاید یک راه خوب این باشد که نکات مثبت و منفی هر مورد را زیرش فهرست کنید
خط ۱۳: خط ۱۳:
== پیشنهاد اول (پیشنهاد اولیه در بحث سیاست) ==
== پیشنهاد اول (پیشنهاد اولیه در بحث سیاست) ==
* {{بنفش|با توجه به پیش‌فرض‌های بالا کاربر میتواند در صفحه بحثش درخواست ایجاد پرونده بدهد در این صورت پرونده وارد مرحله پذیرش توسط هیئت نظارت خواهد شد.}}
* {{بنفش|با توجه به پیش‌فرض‌های بالا کاربر میتواند در صفحه بحثش درخواست ایجاد پرونده بدهد در این صورت پرونده وارد مرحله پذیرش توسط هیئت نظارت خواهد شد.}}
* {{مخالف}} این پیشنهاد را از چند جهت نمی‌پسندم.
*:# فرض کنیم که بستن کاربر درست بوده؛ او درخواست باز شدن می‌دهد و یک مدیر دیگر هم درخواست را رد می‌کند و بر درست بودن آن تأیید می‌کند. کاربر بسته‌شده کماکان با این نظر مخالف است (اختلاف وجود دارد) و در نتیجه به استناد «عدم حل اختلاف» می‌رود از مدیری که او را بسته به هیئت شکایت می‌کند (جایش مهم نیست). فی‌نفسه، به خصوص برای کاربرانی که بی‌پایان قطع دسترسی شده‌اند، یک اختلاف «لاینحل» همیشه وجود خواهد داشت (من موردی سراغ ندارم که کاربری را بی‌پایان بسته باشیم و جواب داده باشد که «حق با شما بود، ممنون، من دیگر از ویکی رفتم»). در نتیجه عملاً هر کاربر بی‌پایان بسته‌شده‌ای که حوصله یا انگیزهٔ شکایت‌کشی داشته باشد پرونده ایجاد می‌کند و این، کار هیئت را بی‌جهت زیاد می‌کند.
*:# فرض کنیم که بستن کاربر غلط بوده؛ او درخواست باز شدن می‌دهد و یک مدیر دیگر هم صرفاً در راستای حمایت از مدیر اول آن را رد می‌کند (فرضِ «باندبازی مدیران»). صرفاً فرض است، در مثل مناقشه نیست. در چنین فرضی، کاربر مذبور عملاً راه شکایتش بسته است چون هر چه هم درخواست باز شدن بدهد آن مدیران باندباز مفروض درخواستش را رد خواهند کرد.
*: قبول دارم که این‌ها حالات «اکستریم» (افراطی؟) هستند اما به هر حال این روش به نظر من ایرادات بالا را دارد. — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۲ اکتبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۱۶ (UTC)


==پیشنهاد دوم==
==پیشنهاد دوم==
* {{بنفش|با توجه به پیش‌فرض‌های بالا اگر دو کاربر که قبلا اعتماد اجتماع را از طریق نظرخواهی کسب کرده‌اند از قبیل مدیران، ویکی‌بانان، اعضای کنونی و پیشین هیئت نظارت از تشکیل پرونده حمایت کنند، تشکیل پرونده وارد مرحله پذیرش توسط اعضای هیئت میشود.}}
* {{بنفش|با توجه به پیش‌فرض‌های بالا اگر دو کاربر که قبلا اعتماد اجتماع را از طریق نظرخواهی کسب کرده‌اند از قبیل مدیران، ویکی‌بانان، اعضای کنونی و پیشین هیئت نظارت از تشکیل پرونده حمایت کنند، تشکیل پرونده وارد مرحله پذیرش توسط اعضای هیئت میشود.}}
* {{موافق|نیمچه موافق}} با این پیشنهاد، چرا که تشکیل پرونده را فقط و فقط به شکایت خود کاربر بسته شده وابسته نمی‌کند (همچنان که بالاتر گفتم، می‌توان فرض کرد که تمام کاربران بی‌پایان بسته‌شده یک اختلاف حل‌نشده با بسته‌شدنشان خواهند داشت)، و از آن طرف امکان شکایت را محدود به تأیید مدیران نمی‌کند (یعنی فرضِ به نظر من غلط اما به هر حال لازم به ذکرِ «مدیران باندباز» هم نمی‌تواند خللی در این روند ایجاد کند). به نظر من اما فهرست محدود بشود به مدیران فعلی، دیوانسالاران فعلی، ویکی‌بانان فعلی، و اعضای فعلی هیئت نظارت. نه به این خاطر که افرادی که سابقاً این مناسب را داشته‌اند اعتماد بهشان از دست رفته باشد، نه، بلکه به خاطر این که اعضای فعلی این گروه‌ها معمولاً بیشتر از شرایط ویکی آگاهند و بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۲ اکتبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۱۹ (UTC)

نسخهٔ ‏۲ اکتبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۳۵

بر پایه اجماع اولیه، کاربران بی‌پایان قطع‌دسترسی‌شده میتوانند در هیئت تشکیل پرونده دهند، هدف از این نظرخواهی طریقه ایجاد پرونده توسط این گروه از کاربران است که حتی بعد از طی کردن مراحل حل اختلاف از قبیل درخواست بازشدن در بحثشان یا درخواست نظر از دیگر مدیران و بی نتیجه ماندن درخواستشان همچنان خواهان مشارکت در ویکی‌پدیا هستند و از هیئت نظارت بعنوان آخرین دستاویز درخواست نظر میکنند.

در بحث هیئت نظارت درباره طریقه ایجاد پرونده پیشنهاداتی ارائه شده است منتها اجماعی بدست نیامده است و قرار شد این مهم به نظرخواهی کل اجتماع گذاشته شود.

  • موارد زیر بر پایه اجماع کاربران، سیاست وپ:ناظر/وپ:زاپاس یا عقل سلیم پیش‌فرض در نظر گرفته شده است:
  1. بر پایه اجماع اولیه کاربرانی که بی‌پایان قطع‌دسترسی میشوند می‌توانند در هیئت تشکیل پرونده دهند.
  2. بر پایه سیاست هیئت نظارت یکی از شرایط پذیرش پرونده طی شدن مراحل حل اختلاف، در اینجا درخواست باز شدن توسط کاربر در مرحله اول و درخواست نظر سوم از دیگر مدیران در مرحله‌های بعدی مصداقی از طی شدن مراحل حل اختلاف است.
  3. حساب‌های جایگزینی که توسط ابزار بازرسی و بازرسان، زاپاس نامشروع بودنشان اثبات شده است نمیتوانند درخواست تشکیل پرونده در هیئت نظارت دهند.
  4. در هرکدام از پیشنهادات زیر اگر هیئت پرونده را پذیرش کرد، پس از ایجاد زیرصفحه در وپ:تاهن توسط سخنگوی هیئت و انتقال مباحث به آنجا، حساب کاربر صرفاً برای حضور در هیئت باز می‌شود و برای اینکه در هیچ صفحه‌ای بجز زیرصفحه اعلانات نتواند ویرایش کند برای ایشان پالایه‌ای تنظیم خواهد شد.

پیشنهاد اول (پیشنهاد اولیه در بحث سیاست)

  • با توجه به پیش‌فرض‌های بالا کاربر میتواند در صفحه بحثش درخواست ایجاد پرونده بدهد در این صورت پرونده وارد مرحله پذیرش توسط هیئت نظارت خواهد شد.

پیشنهاد دوم

  • با توجه به پیش‌فرض‌های بالا اگر دو کاربر که قبلا اعتماد اجتماع را از طریق نظرخواهی کسب کرده‌اند از قبیل مدیران، ویکی‌بانان، اعضای کنونی و پیشین هیئت نظارت از تشکیل پرونده حمایت کنند، تشکیل پرونده وارد مرحله پذیرش توسط اعضای هیئت میشود.