پرش به محتوا

شهرزاد (بازیگر): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mosafer Gharib (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: واگردانی خرابکاری محتمل 0.994,Mosafer Gharib,0.2.1
خط ۳۹: خط ۳۹:
در سال ۱۳۵۶ او فیلم بلندش را به نام «[[مریم و مانی]]» ساخت که [[پوری بنایی]] نیز در آن بازی کرده‌است. این فیلم از معدود فیلم‌های ایران پیش از انقلاب است که قهرمان داستان و کارگردان آن زن هستند. اما فیلم در آن سال توقیف شد و در سال ۱۳۵۹ موفق به اکران شد<ref name=jadid>میرزایی، شهاب </ref>.
در سال ۱۳۵۶ او فیلم بلندش را به نام «[[مریم و مانی]]» ساخت که [[پوری بنایی]] نیز در آن بازی کرده‌است. این فیلم از معدود فیلم‌های ایران پیش از انقلاب است که قهرمان داستان و کارگردان آن زن هستند. اما فیلم در آن سال توقیف شد و در سال ۱۳۵۹ موفق به اکران شد<ref name=jadid>میرزایی، شهاب </ref>.


پس از آن خبری از شهرزاد در دست نبود به طوری که او را مُرده می‌پنداشتند. در واقع شهرزاد سعیدی در جریان [[انقلاب ۱۳۵۷]] تمام دارایی خود، حتی کتاب‌ها و فیلم‌هایش را از دست داد. او در سال ۱۳۶۴ به [[آلمان]] رفت و هفت سال بعد به ایران بازگشت و اکنون در یکی از شهرهای شمال ایران ساکن است<ref name=jadid>میرزایی، شهاب </ref>.
پس از آن خبری از شهرزاد در دست نبود به طوری که او را مُرده می‌پنداشتند. در واقع شهرزاد سعیدی در جریان [[انقلاب ۱۳۵۷]] تمام دارایی خود، حتا کتاب‌ها و فیلم‌هایش را از دست داد. او در سال ۱۳۶۴ به [[آلمان]] رفت و هفت سال بعد به ایران بازگشت و اکنون در یکی از شهرهای شمال ایران ساکن است<ref name=jadid>میرزایی، شهاب </ref>.


== آثار ==
== آثار ==

نسخهٔ ‏۲۵ نوامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۰:۴۸

کبرا سعیدی
زادهٔ۱۸ آذر ۱۳۲۹ (۷۳ سال)
تهران
محل زندگیشمال ایران
ملیتایرانی
دیگر نام‌هاشهرزاد
پیشهشاعر، بازیگر، نویسنده، فیلمساز
سال‌های فعالیت۱۳۴۰ تا ۱۳۵۶
سازمانگروه سینمای آزاد
آثارفیلم مریم و مانی

کبرا سعیدی با نام هُنری شهرزاد (زاده ۱۸ آذر ۱۳۲۹) شاعر، بازیگر، نویسنده و یکی از نخستین فیلمسازان زن در ایران است.[۱][۲]

زندگی و فعالیت‌های هنری

کبرا در سال ۱۳۲۵ در تهران زاده شد[۱]. او با رقصندگی در کافه‌های خیابان لاله‌زار در سن ۱۴ سالگی آغاز کرد و سپس به تئاتر روی آورد. با نام مستعار شهرزاد در نمایش‌هایی چون «بین راه» بازی کرد و سپس نقش‌های کوچکی در سینما برعهده گرفت و کم‌کم نقش‌های تاثیرگذاری در فیلم‌هایی مانند «تنگنا» و «صبح روز چهارم» بازی کرد که در جشنواره سپاس برنده جایزه شد[۲].

شهرزاد حدود سال ۱۳۵۲ در اعتراض به فیلمفارسی از بازیگری کناره‌گیری کرد و به عضویت گروه سینمای آزاد درآمد و به ساختن فیلم کوتاه پرداخت. در همین زمان شعرهایش را چاپ می‌کرد و داستان‌های کوتاهش در نشریاتی چون روزنامه آیندگان و کتاب جمعه منتشر می‌شد.[۲]

در سال ۱۳۵۶ او فیلم بلندش را به نام «مریم و مانی» ساخت که پوری بنایی نیز در آن بازی کرده‌است. این فیلم از معدود فیلم‌های ایران پیش از انقلاب است که قهرمان داستان و کارگردان آن زن هستند. اما فیلم در آن سال توقیف شد و در سال ۱۳۵۹ موفق به اکران شد[۲].

پس از آن خبری از شهرزاد در دست نبود به طوری که او را مُرده می‌پنداشتند. در واقع شهرزاد سعیدی در جریان انقلاب ۱۳۵۷ تمام دارایی خود، حتا کتاب‌ها و فیلم‌هایش را از دست داد. او در سال ۱۳۶۴ به آلمان رفت و هفت سال بعد به ایران بازگشت و اکنون در یکی از شهرهای شمال ایران ساکن است[۲].

آثار

کارگردانی

داستان کوتاه

شعر

بازیگری

  • بازیگری در نمایش‌هایی همچون «بین راه»[۱]
  • بازیگری در فیلم‌های طوقی، سه قاپ، پنجره، داش آکل، بابا شمل، پل، تنگنا، عیالوار، قیصر، گرگ بیزار[۱]
(بازی او در «تنگنا» و «صبح روز چهارم» برنده جایزه جشنواره سپاس شد.)[۲]

نمونه شعر

تلنگری بر آب زدم
سازی که زمین آن را می‌شنود
آسمان آن را می‌شنود
تلنگری بر گیجگاه عشق
رعدی سخت درمی‌گیرد
پرنده مهاجر تنم بال می‌گشاید و می‌خواند
زندگی اینگونه‌است
تلنگری بر دهان کامل‌ترین انسان
پایان آرامش
و یا آغاز شورش

پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ فرخ‌زاد، پوران
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۶ میرزایی، شهاب

منابع

  • «کبری امین سعیدی». وبلاگ هنر هفتم.
  • فرخ‌زاد، پوران (۱۳۸۱کارنمای زنان کارای ایران (از دیروز تا امروز)، تهران: نشر قطره، شابک ISBN ۹۶۴-۳۴۱-۱۱۶-۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  • شهاب میرزایی (۲۹/۰۸/۲۰۰۸). «قصه شهرزاد». وب‌گاه جدید آنلاین. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۰۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)