پرش به محتوا

بحث:ادموند آیرونساید

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین نظر: ۱۱ ماه پیش توسط A1A21 در مبحث ارجاع نادرست

ارجاع نادرست

[ویرایش]

برای مطلب زیر، چهار منبع ذکر شده است اما با بررسی منابع مشخص شد مطلب زیر در آن منابع و شماره صفحات وجود ندارد.

«او مأمور خروج نیروهای بریتانیایی از ایران در سال ۱۲۹۹ هجری خورشیدی که در مدت اقامت خود در ایران با رضاخان آشنا می‌شود و او را برای حرکت به تهران در اسفندماه تشویق و حمایت می‌نماید که منجر به کودتای ۱۲۹۹ در ایران می‌گردد.»

@Shawarsh A1A21 (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۴۱ (UTC)پاسخ

@A1A21 پس شما منابع را بررسی کردید و مشخص شد در صفحه 64 از کتاب A History of Modern Iran این جملات وجود ندارد؟

Ironside had placed Reza Khan in charge of the Qazvin garrison and hurriedly promoted him general. Thus many 1920–21 sources still referred to Reza Khan as a colonel. Ironside also provided Reza Khan with ammunition and pay for his men – immediately after the coup the Cossacks received generous bonuses.

Shawarsh (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۰۸ (UTC)پاسخ
۱. آیا تایید می کنید که از ۴ منبع ارائه شده٬ سه منبع فاقد مطلب مذکور هستند؟
۲. لطفا ترجمه همین جملات نقل قول از کتاب آبراهامیان را هم بنویسید تا با مطلب مدکور مقایسه کنیم. به نظر می رسد شما @Shawarsh برداشت متفاوتی از نوشته آبراهامیان دارید. A1A21 (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۳۷ (UTC)پاسخ
@A1A21 این مطالب را من ننوشته ام. شما گفته بودید آن مطالب در سه منبعش نیست، من برای مطلب منبعی جدید قرار دادم، اما این مرتبه گفتید که در هر چهار منبع وجود ندارد، درحالی که چنین چیزی درست نیست. در ضمن آن منابع دیگر هم هرچه باشند باز مرتبط با همین فرد هستند و بودنشان به افزایش کیفیت مقاله کمک می کند.
متنی که از آبراهامیان نقل قول کردم می گوید آیرونساید رضاخان را فرمانده قوای قزوین کرد و به ژنرالی ترفیعش داد و مهمات و پول در اختیارش گذاشت. همان حرفی است که در مقاله بود. — Shawarsh (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۳ (UTC)پاسخ
۱. نمی شود که مطلب بدون سند را به عنوان حقیقت معرفی کرد؛ اگر مطلبی نوشته می شود باید مستند باشد؛ سه منبع دیگر اشاره ای به مطلب مذکور ندارند و بنابراین نباید به آنها ارجاع داد.
۲. نقل قول شما از کتاب آبراهامیان هم به مطلب حذف شده اشاره ندارد.
ترجمه جملاتی که از کتاب آبراهامیان آورده اید:
«"آیرون‌ساید رضا خان را به فرماندهی پادگان قزوین منصوب کرد و به سرعت او را به سمت ژنرالی (حضرت اجل) ارتقا داد. از این رو، بسیاری از منابع سال‌های ۱۹۲۰-۱۹۲۱ هنوز به رضا خان به عنوان کلنل ارجاع می‌کردند. آیرون‌ساید همچنین مهمات و حقوق سربازان رضا خان [پادگان قزوین] را تامین کرد - بلافاصله پس از کودتا، قزاق ها پاداش‌های سخاوتمندانه ای دریافت کردند.»
مطلب حذف شده این بود « و او را برای حرکت به تهران در اسفندماه تشویق و حمایت می‌نماید» در حالی که مطلب آبراهامیان اشاره ای به «تشویق و حمایت به حرکت به تهران» نمی کند.
می توانید بنویسید :‌«به ژنرالی ترفیعش داد و مهمات و پول در اختیارش گذاشت». A1A21 (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۲۲ (UTC)پاسخ
@A1A21 دوست عزیز مطلب را نپیچانید. ترفعیش داد تا به تهران برود و اوضاع را تحت کنترل بگیرد. خط قبلی همین مطلب را توضیح داده است:

Unbeknownst to Curzon, Ironside considered the Anglo-Persian Agreement a lost cause, and was on the look-out for a suitable man on horseback to save the situation.

Shawarsh (بحث) ‏۱۲ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۲۹ (UTC)پاسخ
جناب@Shawarsh
سعی کنیم ویکی پدیا را جایی برای عرضه حقیقت برپایه مستندات و نه مطالب نادرست و بدون سند تبدیل کنیم.
ببینید، حتی همین بخش از نوشته آبراهامیان، که مارکسیستی متعصب و بغضش نسبت به شاهان پهلوی شهره آفاق است، بر آن چه شما اصرار دارید از آن تفسیر کنید، «و او را برای حرکت به تهران در اسفندماه تشویق و حمایت می‌نماید»، دلالت ندارد؛ ‌از این هم بگذریم که او در همین بخشی که از او آورده شد هیچ منبعی ارائه نداده.
شرایط این بود که کمونیستها در روسیه به قدرت رسیده بودند و اواخر اردیبهشت ۱۲۹۹ بندر انزلی را اشغال کرده بودند. از چند سال قبل، بریتانیا هزینه نیروی قزاق را پرداخت می کرد و کنترل آن را بر عهده داشت. این نگرانی وجود داشت که نیروی قزاق تحت سلطه کمونیستها درآید. ترقی رضاشاه در سلسله مراتب نیروی قزاق هم مدتها پیش (به نقش مهم رضاشاه در استعفای کلرژه، فرمانده پیشین نیروی قزاق، در بهمن  ۱۲۹۶ کنید) از ایرونساید شروع شده بود. بریتانیا می خواست نیروی شمال را از ایران خارج کند، در این خلا قدرت مایل بود فردی ضد کمونیسم فرماندهی نیروی قزاق را به عهده گیرد. نه اینکه «و او را برای حرکت به تهران در اسفندماه تشویق و حمایت می‌نماید»، خود آبراهامیان هم با همه تعصبش این چیزی که شما اصرار دارید را ننوشته است. A1A21 (بحث) ‏۱۳ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۵۹ (UTC)A1A21 (بحث) ‏۱۳ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۵۶ (UTC) A1A21 (بحث) ‏۱۳ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۵۳ (UTC)پاسخ
@A1A21 من ترجمه مطلب آبراهامیان را در مقاله قرار دادم و این بحث را می بندم. مسائلی مثل «کمونیست متعصب» و غیره جایش در ویکی پدیا نیست. — Shawarsh (بحث) ‏۱۳ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۲۲ (UTC)پاسخ
جناب٬ @Shawarsh
۱. امیدوارم ویرایش های ویکی پدیای شما مثل نقل قول کردن شما نباشد؛ کجا من نوشتم «کمونیست متعصب». اینکه آبراهامیان مارکسیست است حتی در ویکی پدیای فارسی اش هم ذکر شده. دیگر اینکه شما هم تصمیم گیرنده نیستید چه چیزی در ویکی پدیا جایش هست یا نیست؛ هرچند که اینجا صفحه بحث است.
۲. شما حق ندارید نقل قول های و ارجاعات نادرست در ویکی پدیا ذکر کنید. سه ارجاع دیگر (غیر از آبراهامیان) را حذف می کنم چون وجود خارجی ندارند.
---- A1A21 (بحث) ‏۱۵ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۲:۵۸ (UTC)پاسخ