وویچیخ کیلار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از وویچخ کیلار)
وویچیخ کیلار
وویچیخ کیلار
زادهٔ۱۷ ژوئیه، ۱۹۳۲
لویو، جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین
درگذشت۲۹ دسامبر ۲۰۱۳ (۸۱ سال)
کاتوویتسه، لهستان
ملیتلهستانی
سال‌های فعالیت۱۹۵۳ تا ۲۰۱۳
همسر(ها)باربارا پومینوفسکا
(۱۹۶۶ تا ۲۰۰۷؛ تا زمانِ مرگِ همسر)
پیشه موسیقی
ژانرموسیقی فیلم
پیشه(ها)موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده پیانو
ساز(ها)پیانو

وویچیخ کیلار (لهستانی: Wojciech Kilar؛ ‏ تلفظ لهستانی: [ˈvɔjt͡ɕɛx ˈkʲilar]؛ ‏ زادهٔ ۱۷ ژوئیهٔ ۱۹۳۲ – درگذشتهٔ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۳) نوازنده پیانو، موسیقی‌دان و آهنگساز اهل لهستان بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

کیلار در ۱۷ ژوئیهٔ ۱۹۳۲ در شهر لویو در لهستان ــ که اکنون در خاک اوکراین است ــ از پدر و مادری پزشک و بازیگر به دنیا آمد.

او در ژشوف، کراکوف و کاتوویتسه در رشتهٔ نوازندگی پیانو و تئوری موسیقی تحصیل کرد و در ۱۹۵۵ از آکادمی موسیقی ایالتی در کاتوویتسه دانش‌آموخته شد. او در نهایت این شهر صنعتی و سرشار معادن زغال‌سنگ را برای زندگی انتخاب کرد. کیلار در دهه ۱۹۵۰ یک سبک نئوکلاسیک را در نوشتن آهنگ پی گرفت. او پس از تحصیل در پاریس در دهه ۱۹۶۰ یکی از سه آهنگساز پیشرو لهستان شد. دو نفر دیگر کشیشتُف پِندِرِتسکی و هنریک گورتسکی بودند. بسیاری از کارهای کیلار برای ارکستر سمفونی نوشته شدند - اغلب با یک صدای تک یا گروه کر - و از سمفونی و کنسرتو تا قطعات کرال مذهبی مانند اکسدوس در ۱۹۸۱، آنجلوس در ۱۹۸۴ و باشکوه در ۲۰۰۶ در نوسان بودند. اما آنچه باعث شد این آهنگساز پیشرو و پرکار در سطح جهانی مورد توجه قرار بگیرد و کارگردانان مشهور را به سمت خود بکشاند، موسیقی فیلم، به‌خصوص موسیقی فیلم ترسناک دراکولای برام استوکر ساخته کارگردان کبیر سینمای جهان فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۹۲ بود. کیلار یک‌بار گفت معیار او برای ساخت موسیقی یک فیلم به ترتیب نام کارگردان، دستمزد و فیلمنامه بود. آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا در سال ۲۰۰۳ برای فیلم پیانیست به کارگردانی رومن پولانسکی به کیلار جایزه داد. او موسیقی فیلم‌های مرگ و دوشیزه و دروازه نهم پولانسکی را هم ساخت. کیلار سابقه همکاری با سه فیلمساز مطرح لهستان، آندری وایدا، کریشتوف کیشلوفسکی و کشیشتف زانوسی را داشت و موسیقی فیلم پرتره یک بانو ساخته جین کمپیون را هم ساخت.

کیلار به مجله پلوس گفت دوست دارد از او به عنوان یک آدم خوب، کسی که به زندگی و دنیا کمی خوشحالی و امید و شاید کمی ایمان بخشید یاد شود.

بارابارا، همسر کیلار که ۴۰ سال با او زندگی کرد، سال ۲۰۰۷ درگذشت. آن‌ها فرزندی نداشتند.

گزیدهٔ آثار[ویرایش]

سینما[ویرایش]

تلویزیون[ویرایش]

منابع[ویرایش]