وخش (ایزد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وَخش
محراب تخت سنگین با مجسمهٔ کوچک وخش، به شکل مارسیاس به تصویر کشیده شده است.
مرکز فرهنگی غالبتخت سنگین
جانوراناسب[۱] (محل بحث[۲])
پیروانباختریان، سغدیان، خوارزمیان
همتایان
همتای یونانیمارسیاس[۳]

وَخش (Vaxš، Oaxšo[۴]) خدای ایرانی شرقی باستان و نماد الهی آمودریا بود. در باختر نیز پادشاه خدایان شناخته می‌شد. چندین تصویرسازی گوناگون از او در هنر آسیای مرکزی باستان به دست آمده است. در محرابی از معبد او که در تخت سنگین کشف شد، او به شکل مارسیاس (خدای رود یونانی) تصویر شده است؛ این مجسمه احتمالا توسط سربازان و مهاجرانی که در زمان پادشاهی اسکندر و سلوکیان به منطقه آمده بودند، ساخته شده است. در مقابل، در هنر کوشان او را به صورتی مانند پوزئیدون، همراه با تیرک و ماهی تصویر می‌کردند. در هنر سغدی احتمالا یا به صورت اسب و یا شخصیتی نشسته بر تخت با پروتوم اسب تصویر شده است، اگرچه این پیشنهاد همچنان محل بحث است.

قدیمی‌ترین شواهد برای پرستش وخش از باختر در دوره امپراتوری هخامنشیان به دست آمده است. او تا زمان فتح ماوراءالنهر توسط مسلمانان، یک خدای محبوب در این منطقه باقی ماند. او را همچنین در سغد و خوارزم می‌پرستیدند. به گفته ابوریحان بیرونی او هنوز در قرن دهم مورد احترام بود.

نام و شخصیت[ویرایش]

چنین تصور می‌شود که نام وخش از ریشه ایرانی *waxš- به معنای «رشد، جهش» باشد.[۵] لاتین‌نویسی آن به صورت اکسوس بازتاب صورت یونانی نام (Ὸξωι) است، در حالی که در زبان باختری این خدا به نام Vaxš شناخته می‌شده است.[الف][۴] بر روی یک سکه منحصر به فرد از هویشکا پادشاه کوشانی صورت Oaxšo (OAXϷO) شناسایی شده است.[۱]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. همچنین بدون دیاکْ‌ریتیک به صورت Vaksh نیز لاتین‌نویسی شده است.[۶]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]