هیستون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هیستون و نوکلئوزوم

هیستون‌ها، (به انگلیسی: Histone) پروتئین‌های موجود در هسته سلول‌های یوکاریوت هستند. رشته‌های دی‌ان‌ای به دور پروتئین‌های هیستون پیچ خورده و نوکلئوزوم را تشکیل می‌دهد. در هر نوکلئوزوم ۸ هیستون نقش دارند. هیستون‌ها همچنین در تشکیل کروموزوم نقش دارند. هیستون‌ها از جمله پروتئین‌های ساختاری به‌شمار می‌روند.

گونه‌های هیستون[ویرایش]

پروتئین‌های موجود در هسته سلول‌های یوکاریوت

۵ گونه هیستون وجود دارد که عبارت است از: H1،H2A,H2B,H3،H4. هیستون‌های H2A,H2B,H3،H4 در گونه‌های مختلف، تشابه بسیاری از نظر ساختمانی دارند اما هیستون اچ۱ از یک جاندار به جاندار دیگر متفاوت است؛ مثلاً در گلبول قرمز پرندگان این هیستون وجود ندارد و به‌جای آن، یک هیستون جدید به نام H5 موجود است.

تشابه ساختمانی هیستون‌ها در سلول‌های یوکاریوت نشان می‌دهد که همانندسازی آن‌ها در ساختمان‌های سه‌بعدی مشابهی انجام می‌شود که منطبق با کارکرد هیستون‌ها از آغاز تکامل بوده‌است.

کارکرد هیستون‌ها[ویرایش]

هیستون‌ها با داشتن بار الکتریکی مثبت با گروه‌های فسفات که بار الکتریکی منفی دارند در دی‌ان‌ای اتصال می‌یابند. هیستون اچ۱ نقش بسته‌بندی دارد و در جانداران مختلف یا حتی بافت‌های گوناگون یک جاندار متفاوت است.

منابع[ویرایش]

  • histone elle H1 nelleH4
  • Biologie moléculaire de la cellule by Lodish, Berk, Matsudaira et al. , Maison d'édition De Boeck & Larcier, chapitre 10: La structure moléculaire des gènes et des chromosomes, page 424, 3ème édition, 2005


The image above contains clickable links
The image above contains clickable links
یک ژن ناحیه ای از DNA است که عملکرد را مشخص می‌کند. یک کروموزوم شامل یک رشته طولانی از DNA بوده که حاوی ژن‌های زیادی است. یک کروموزوم انسانی می‌تواند تا ۵۰۰ میلیون جفت باز DNA با هزاران ژن داشته باشد.