هما (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هما
کارگردانگلاره عباسی
تهیه‌کنندهدرسای شفیعی
نویسندهپژمان تیمورتاش
بر پایهزندگی هما هماوندی
فیلم‌بردارگلاره کیازند
تدوین‌گرحمید نجفی‌راد
توزیع‌کنندهرفت فیلم
تاریخ‌های انتشار
۱۴۰۲
مدت زمان
۴۷ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

هما فیلمی مستند به کارگردانی گلاره عباسی است. این فیلم به زندگی هما هماوندی، زن نابینا و با اعتماد به نفسی می‌پردازد که به عنوان مشاور در مراکز ترک اعتیاد مشغول به کار است.[۱][۲][۳][۴]

خلاصه[ویرایش]

«هما» زندگی هما هماوندی را روایت می‌کند، شخصیتی شاخص که با وجود نقص بینایی، هنجارهای اجتماعی را زیر پا می‌گذارد. هما در حین کار به عنوان مشاور در مراکز ترک اعتیاد فعالانه به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازد و سرسختی و اراده خود را به نمایش می‌گذارد. دیدگاه او نسبت به زندگی، عشق و چالش‌هایی که هر روز با آن مواجه است در مستند برجسته شده‌است.

تولید[ویرایش]

اولین کارگردانی گلاره عباسی بازیگر سرشناس سینمای ایران «هما» است. عباسی سالهاست که برای ایجاد یک مرکز سینمایی برای نابینایان (سوینا) با افراد نابینا یا کم بینا همکاری نزدیک داشته‌است. عباسی پس از الهام گرفتن از مهارت‌هایی که در افراد نابینا دیده بود، تصمیم گرفت اولین فیلم خود را دربارهٔ زنی نابینا به نام هما هماوندی بسازد.[۵]«هما» به بررسی تداوم نفوذ و حضور زنان ایرانی در جامعه با وجود محدودیت‌های فیزیکی و محدودیت‌های اجتماعی می‌پردازد. این فیلم سرسختی زنانی را که هنجارهای مردسالارانه را تحمل می‌کنند برجسته می‌کند.[۱]

اکران[ویرایش]

در ژوئن ۲۰۲۳، «هما» اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ملبورن دارد. این مستند برای اولین حضور خود در این جشنواره معتبر انتخاب شده‌است که نشان از علاقه و توجه سینما به این نوع نگاه است.

عوامل[ویرایش]

افتخارات[ویرایش]

جشنواره تاریخ محل رده گیرنده نتیجه
جشنواره فیلم مستند ملبورن ۲۰۲۲ استرالیا، ملبورن ‌بهترین فیلم گلاره عباسی نامزدشده[۱]

پیوند[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ‏ «مستندهای زنان ایرانی در جشنواره ملبورن» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایسنا. ۲۴ خرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳.
  2. ‏ ««هما» به ملبورن رفت» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایرنا. ۲۴ خرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳.
  3. ‏ «راه‌یابی مستند «هما» به جشنواره ملبورن» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایلنا. ۲۴ خرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳.
  4. ‏ «مستندهای زنان ایرانی در جشنواره ملبورن» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). اطلاعات. ۲۴ خرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳.
  5. ‏ «روایت گلاره عباسی از بازگشت به ایران در ۱۸ سالگی تا آرزوهایش برای آینده» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). خبرآنلاین. ۴ اسفند ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳.