نیکتو (پویشگر آسیب‌پذیری)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیکتو
نویسنده(های)
اصلی
کریس سولو
انتشار پایدار
۲٫۱٫۶ / July 9, 2015
نوشته‌شده باپرل
سیستم‌عاملشبه‌یونیکس
در دسترس بهانگلیسی
نوعپویشگر آسیب‌پذیری
مجوزGNU GPL v2
وبگاهhttp://www.cirt.net/Nikto2

نیکتو (به انگلیسی: Nikto) یک پویشگر آسیب‌پذیری خط فرمان نرم‌افزار آزاد است که سرورهای وب را برای یافتن پرونده‌های خطرناک /CGI، نرم‌افزارهای سرور منسوخ شده و مشکلات دیگر اسکن و بازرسی می‌کند. بررسی‌های خاص نوع سرور و عمومی را انجام می‌دهد. همچنین هر کوکی دریافت شده را ضبط و چاپ می‌کند. کد نیکتو خود یک نرم‌افزار رایگان است، اما پرونده‌های داده‌ای که برای هدایت برنامه استفاده می‌کند، اینطور نیست.[۱] نسخه ۱٫۰۰ در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۱ منتشر شد.

ویژگی‌ها[ویرایش]

نیکتو می‌تواند بیش از ۶۷۰۰ پرونده خطرناک را شناسایی کند. نیکتو نسخه‌های قدیمی شده بیش از ۱۲۵۰ سرور را بررسی می‌کند و توانایی بررسی مشکلات خاص را بر روی بیش از ۲۷۰ نسخه سرور را دارد. همچنین موارد مربوط به پیکربندی سرور مانند وجود چندین فایل فهرست و گزینه‌های سرور HTTP را بررسی می‌کند و تلاش می‌کند تا سرورهای وب نصب شده و نرم‌افزار را شناسایی کند. موارد اسکن و افزونه‌ها اغلب به روز می‌شوند و به‌طور خودکار قابل بروزرسانی هستند.

انواع[ویرایش]

انواع متفاوتی از نیکتو وجود دارد که یکی از آنها مک‌نیکتو (MacNikto) است. مک‌نیکتو یک بسته‌بندی اسکریپت پوسته GSI AppleScript است که در اکس‌کد و Interface Builder اپل ساخته شده و تحت مجوز GPL منتشر شده‌است. این برنامه دسترسی آسان به یک زیرمجموعه از ویژگی‌های موجود در نسخه خط فرمان، نصب شده همراه با نرم‌افزار مک‌نیکتو را فراهم می‌کند.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Data file distributed with Nikto with non-Open Source licence notice at the top". Archived from the original on 2016-08-09. Retrieved 2009-01-30.
  2. "MacNikto".
  3. "Yet another Nikto GUI".[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]