نیل آدامز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیل آدامز
آدامز در ۲۰۱۹
زادهٔ۱۵ ژوئن ۱۹۴۱
شهر نیویورک، ایالات متحده
درگذشتهٔ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ (۸۰ سال)
شهر نیویورک، ایالات متحده
فعالیتنویسنده, قلم‌زن, جوهرزن, ویراستار, ناشر
آثار مهم
بتمن (کامیک بوک)
شجاع و جسور
کمیک کارآگاهی
گرین لنترن (شخصیت کمیک)/گرین ارو
ماجراهای عجیب (ددمن (کمیک))
سوپرمن و محمدعلی
مردان-ایکس غیرطبیعی
جوایزجایزه آلی (کوچه)
  • بهترین جلد(۱۹۶۷)
  • بهترین داستان کامل (۱۹۶۸، با باب هانی)
  • بهترین هنرمند قلم (۱۹۶۹)

جایزه شازم

  • بهترین داستان انفرادی (۱۹۷۱و ۱۹۷۰، با دنیس اونیل)
  • بهترین هنرمند قلم (بخش دراماتیک) (۱۹۷۰)

جایزه اینکول

  • جو سینوت تالار شهرت دبلیو دبلیو ای (۲۰۱۹)

[<span%20class="url">[۱] وب‌سایت رسمی]

نیل آدامز (انگلیسی: Neal Adams؛ زادهٔ ۱۵ ژوئن ۱۹۴۱ – ۲۸ آوریل ۲۰۲۲) نویسنده و یک هنرمند کمیک بوک اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه اینکپات شده بود.

او یکی از بنیانگذاران تداوم همکاری با استودیوهای طراحی گرافیک بود، وی همچنین از مدافعان حقوق پدیدآورندگان بود و در ساختن جری سیگل و جو شوستر که از خالقان سوپر من هستند به شکل دادن سوپرمن کمک کرد. آدامز در طول فعالیت حرفه‌ای خود، شخصیت‌های بتمن (کامیک بوک)، گرین لنترن (شخصیت کمیک)، گرین ارو، ددمن (کمیک)، مردان-ایکس غیرطبیعی و… را خلق کرد.

پس از ترسیم کمیک استریپ بر اساس درام تلویزیونی بن کیسی در اوایل دهه ۱۹۶۰، آدامز در سال ۱۹۶۷ به عنوان یک مترجم آزاد در دی سی کامیکس استخدام شد. در اواخر همان سال، او شخصیت ابرقهرمانی ددمن (کمیک) را خلق کرد، در کتاب علمی تخیلی ماجراهای عجیب (ددمن (کمیک)) را نوشت. در اوایل دهه ۱۹۷۰آدامز و دنیس اونیل در فیلم‌های بتمن (کامیک بوک) و گرین لنترن (شخصیت کمیک) با یکدیگر همکاری کردند و توانستند دو شخصیت بتمن را که با مجموعه تلویزیونی بتمن در دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت، آنرا به ریشه‌های گوتیک خود بازگرداندند. اونیل و آدامز در طول همکاری خود در فانوس سبز/پیکان سبز، تصویری واقع‌گرایانه و بالغی را در قصه‌هایی مانند «پرنده‌های برفی پرواز نمی‌کنند» معرفی کردند،

آدامز در سال ۱۹۸۹وارد تالار مشاهیر کتاب مصور ویل آیزنر و جوایز آیزنر شد، وی همچنین تالار مشاهیر جک کربی و جوایز هاروی را کسب کرد و در ۱۹۹۹ جایزه اینکول را در تالار مشاهیر جو سینوت به دست آورد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]