پرش به محتوا

نگینه امانقلوا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نگینه امانقلوا
نگینه امانقلوا
نگینه امانقلوا
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۳۰ ژانویهٔ ۱۹۸۶ ‏(۳۸ سال)
پنج‌کند، تاجیکستان
خاستگاهتاجیکستان
ژانرپاپ، فولکلور
پیشهخواننده
سال‌های فعالیت۲۰۰۸–اکنون

نگینه امانقلوا (تاجیکی: Нигина Амонқулова؛ زاده ۳۰ اوت ۱۹۸۲) خواننده اهل تاجیکستان است.[۱][۲] که با سبک خاص اجرا و پوشش سنتی در میان علاقه‌مندان هنر در تاجیکستان و خارج از آن طرفداران زیادی دارد.

زندگی[ویرایش]

نگینه در ۳۰ ژانویه ۱۹۸۶ در شهر پنج‌کند تاجیکستان در خانواده پرجمعیت به دنیا آمد.[۳] مادرش حسابدار و پدرش یک راننده است، او چهار برادر دارد.

او در سال ۲۰۰۷ با پسرعمو خود ازدواج کرد. وی دارای دو فرزند پسر است.[۴].

حرفه[ویرایش]

در کودکی علاقه‌مند بود که پزشک شود و پس از پایان یافتن تحصیل در مدرسه به آموزشگاه پزشکی وارد شد، سه سال آن جا درس خواند و در این مدت هم در مکان‌های هنری شرکت می‌کرد و ترانه می‌خواند ولی در آزمون آوازخوانی عندلیب که در آن خواننده‌های آماتور از سراسر تاجیکستان شرکت داشتند، برنده شد[۵] و آوازخوانی را ادامه داد. او هم‌اکنون دارای دو فرزند پسر است .[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Нигина Амонкулова - скачать все песни MP3, биография, фото" (به روسی). Retrieved 2020-12-17.
  2. "Нигина Амонкулова в стиле ретро | ЗВЕЗДА | Новости Таджикистана - ИА «ASIA-Plus»". 2010-08-24. Archived from the original on 2010-08-24. Retrieved 2020-12-17.
  3. "Нигина Амонқулова дар телевизиюни форсии Би-би-сӣ - BBC Tajik/Persian". www.bbc.com (به تاجیکی). Retrieved 2020-12-17.
  4. "Нигина Амонқулова: Асрори ҳаёти оилавиамро пинҳон намедорам, вале…". Archived from the original on 2012-03-20. Retrieved 2011-03-01.
  5. ضیا، سهراب. «نگینه امانقلوا در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۱۲.
  6. «Нигина Амонқулова: Асрори ҳаёти оилавиамро пинҳон намедорам, вале». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]