پرش به محتوا

نورالدین مدرسی چهاردهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نورالدین مدرسی چهاردهی (زادۀ ۱۲۹۷ در کربلا - درگذشتۀ ۱۳۷۶ در تهران)[۱] دین شناس و پژوهشگر تجربی تاریخ ادیان بود. وی به سبب پژوهش‌های تجربی‌اش بر روی دین یارسان و نیز سلسله‌های خاکسار و نعمت‌اللهی شناخته شده‌است.

زندگی[ویرایش]

نورالدین مدرسی چهاردهی بسال ۱۲۹۷در ۱۵ شعبان کربلا به دنیا آمد. خانوادۀ او پس از فوت جد ایشان شیخ میرزا محمد علی چهاردهی رشتی از مرتاضان و زهاد بنام و در زمان کودکی وی به گیلان شهر اجداد سلفش مهاجرت کرد.[نیازمند منبع] پس از مهاجرت و به سبب جاذبه عشق الهی به سلسله خاکسارجلالی ابوترابی که همانوقت قطارکشی سلسله بر عهده بهارعلیشاه خاکسار از اکابر و صاحبان نفس بود پیوست..لیکن پیر راه در جایی دگر و شخص دگری بود.. سلوک سلسله خاکسار بسیار آهسته و نرم است. در همان حین به محضر پروفسور ذبیح بهروز، عباس شوشتری مهرین، شهمردان، نصرالله فلسفی و دیگر محققین سترگ بار یافت. مسیحیت را از محضر پروفسور میلر آموخته ۶ ماه در کلیسا زندگی و به فیض کشیشیت نائل آمد. بیش از ۶۰۰ قوانین تلمود را بجهت تخصص و تسلطش به فارسی ترجمه نمود. دو روایت از زمان رسیدنش به محضر کیوان در دست است. ۱۶ و ۲۵ سالگی که دومین مورد صحت تر است. به محضر کیوان قزوینی بار یافت و ربوده او شد. دل و دین در راهش باخت. مدتها در محضر مردآسیا کیوان قزوینی بود و مورد عنایت خاصه ایشان قرار گرفت. سلوک فقر و باطنش را از ایشان آموخت. پس از فوت استادش زمینهای اطراف قبرستان داراب را خریده و مزارش را محفوظ نمود..

در تمامی سلاسل فقری سلوک داشته و شخصا به امر سلوک و بجهت دریافت عقاید آن سلسله اهتمام ورزید.. وصی ایشان مسعودرضا مدرسی چهاردهیست

آثار[ویرایش]

اولین اثر: خاکسار و اهل حق سیری در تصوف سلسله های صوفیه از احسا تا کرمان، «اسرار خاکسار و اهل حق که تکمله بر اولین اثر است»، «ارتباط با ارواح» و «سلسله‌های صوفیه ایران»

باب چه میگوید.

بهائیت چگونه پدید آمد ..شیخیه ..مانیه تیزم مکتب یوگ و نشستهای آن و آخرین اثر: گلبانگ مغز از فراسوی قانون جاذبه

 از ۱۵ کتاب‌های تألیفی او هستند.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. «نقد تصوف ایرانی». آکادمی مطالعات ایرانی لندن. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۸ بهمن ۱۳۹۰.
  2. «پیر». دانشنامه اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۸ بهمن ۱۳۹۰.
  3. «ارتباط با ارواح (اسپری تیسم)/اثر نورالدین مدرسی چهاردهی؛ به‌اهتمام مسعودرضا مدرسی چهاردهی». آرشیو کتاب. دریافت‌شده در ۲۸ بهمن ۱۳۹۰.