نوئه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نوء)
اوتاگاوا کونی‌یوشی ۱۸۵۲، این نقاشی نوء را به شکل یک ابر سیاه بر بالای کاخ سلطنتی به تصویر می‌کشد

نوئه (به ژاپنی: 鵺, 鵼) یک موجود یا یوکای افسانه‌ای در فولکلور ژاپنی که گاهی با نام شیمر ژاپنی نیز خوانده می‌شود. نوئه ترکیبی از چندین حیوان است، او دارای سری همانند میمون، بدنی به شکل راکون ژاپنی، دست و پاهایی به مانند ببر و دمی به شکل مار است. بر طبق افسانه‌ها نوئه می‌توانست خود را به شکل ابری سیاه درآورد و پرواز کند و به همین جهت مردم او را موجب بیماری و بدشانسی می‌پنداشتند.

پرآوازه‌ترین داستان دربارهٔ نوئه در داستان هیکه از ولایت ستسو، ادبیات کلاسیک قرون وسطی ژاپنی نقل شده‌است. در تابستان سال ۱۱۵۳، امپراتور کونوئه هر شب کابوس‌های وحشتناکی می‌دید تا اینکه بیمار شد. علت بیماری او ابر سیاه رنگی بود که هر روز ساعت دو بامداد بر بالای سقف کاخ پدیدار می‌شد. در یکی از شب‌ها، یک سامورایی به نام یوریماسو موناموتو بر روی سقف کاخ کشیک می‌داد و در لحظه‌ای که ابر پدیدار شد، تیری به سمت او پرتاب کرد. جنازهٔ نوئه بر روی زمین افتاد و سامورایی آن را در آب‌های دریای ژاپن غوطه ور ساخت.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. افسانه نوئه بایگانی‌شده در ۳ اکتبر ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine - نوشته Rosen, Brenda. کتاب مقدس موجودات افسانه‌ای: راهنمای قطعی برای موجودات افسانه‌ای. Sterling Pub Co Inc, 2009. Print.