نماز جمعه قم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نماز جمعه قم ، نماز جمعه در قم از مهم‌ترین مراسمات مذهبی قم محسوب می‌شود .در شهر قم نماز جمعه در مصلای قم توسط امامان جمعه که از طرف شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور (تحت اشراف رهبر) انتخاب می‌شود برگزار می گردد.

امامت[ویرایش]

در حال حاضر، سه امام جمعه در مرکز استان قم به عنوان خطیب جمعه حضور دارند: سید محمد سعیدی[۱] امام جمعه قم ،علیرضا اعرافی[۲][۳]و سید هاشم حسینی بوشهری. امامان جمعه موقت قم[۴] [۵].

عبدالله جوادی آملی نیز یکی از امامان جمعه قم بود که در نماز جمعه ۶ آذر ۱۳۸۸، کناره‌گیری خود را از امامت جمعه شهر قم اعلام کرد[۶] و پس از جلال‌الدین طاهری و محی‌الدین حائری شیرازی سومین امام جمعه مشهور در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شد که از مقام خود استعفاء می‌داد. وی کناره‌گیری‌اش را با این جملات بیان کرد:[۷][۸][۹]

بنده از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذورم. ائمه جمعه اگر نتوانند به مسئولیت عمل کند، نزد خداوند مسئول خواهد بود. خداوند فرموده‌است که اگر مردم مشکلی داشتند، به نماز پناه برده و مشکل خود را برطرف کنند. مردم صدها مشکل دارند که باید این را امام جمعه بیان کند و اگر بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده، اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته‌است مطلب را خوب بیان کند.

تحلیل‌گران احتمالات مختلفی را در مورد این استعفای غیرمنتظره مطرح کردند که همگی در قالب سه نوع گمانه‌زنی می‌گنجیدند: «آماده شدن برای مرجعیت»، «عود کردن بیماری قدیمی میگرن» و «بیان نوعی اعتراض سیاسی».

از سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ مسئولیت‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم، ستاد نمازجمعه قم و مدیریت مصلای قدس قم بر عهده محمد باقر ولدان بوده است.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ اوت ۲۰۲۰.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ اوت ۲۰۲۰.
  3. نماینده ولی فقیه در استان قم: پرداخت زکات ارتباط تنگاتنگی با سرنوشت جامعه دارد بایگانی‌شده در ۴ نوامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine راسخون
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ اوت ۲۰۲۰.
  5. امامان جمعه قم بایگانی‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine ستاد برگزاری نماز جمعه قم
  6. «کناره‌گیری آیت‌الله جوادی آملی از امامت جمعه شهر قم». بی‌بی‌سی فارسی. ۶ آذر ۱۳۸۸. دریافت‌شده در آذر ۱۳۸۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  7. کناره‌گیری آیت‌الله جوادی آملی از امامت جمعه قم
  8. «آیت‌الله جوادی همواره در جریانات اخیر، معتقد به برخورد مسلمانانه با مردم در مسائل مربوط به انتخابات بود». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵.
  9. کناره‌گیری آیت‌الله جوادی آملی از امامت جمعه قم
  10. سایت سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم[پیوند مرده]