مصلای قم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از مصلای قدس قم
عکس از نمای از بالای گلدسته مصلی قدس در شهر قم
نمای از بالای گلدسته مصلی قدس در شهر قم

مصلای قم که با نام مصلای قدس[۱] نیز شناخته می‌شود. محلی برای برگزاری مراسم عبادی، سیاسی،[۲] فرهنگی[۳][۴] و نماز جمعه در شهر قم است.[۵]

تاریخچه[ویرایش]

این بنا در سال ۱۳۶۶ با توجه به این که در شهر قم مکانی برای نماز جمعه وجود نداشت با زیربنای بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع تأسیس شد. این بنا ظرفیت حدود ۲۵ هزار نفر را دارا می‌باشد.[۶][۷]

این مصلی از سال ۶۶ به مدت ۱۹ سال میزبانی مراسم نماز جمعه را به عهده داشت اما در سال ۱۳۸۵ تعطیل شد و به مدت ۱۰ سال متروک بود.[۸] با مدیریت محمد باقر ولدان به عنوان مدیر دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم، این بنا پس از گذشت ۱۰ سال و پس از انجام بازسازی در سال ۱۳۹۵ مجدداً افتتاح شد.[۹][۱۰] در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ بخشی از فضای مصلای قم مسجد شد.

منابع[ویرایش]

  1. «بازگشایی مصلی قدس قم با اقامه نماز جمعه». ایسنا. ۲۰ فروردین ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  2. «رئیسی در مصلای قدس سخنرانی می‌کند». فارس نیوز. ۱۳۹۶/۰۲/۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «نمایش فیلم‌های جشنواره عمار در مصلی قدس قم». جشنواره فیلم عمار. ۱۳۹۵-۱۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.[پیوند مرده]
  4. «اکران فیلم یتیم خانه ایران در مصلی قدس». فارس نیوز. ۱۳۹۵/۱۲/۰۴. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  5. «نماز جمعه قم در مصلی قدس برگزار می‌شود». خبرگزاری شبستان. ۱۳۹۵/۱/۱۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. محمدرضا عادلی (۲۹ فروردین ۱۳۹۳). «مصلای نمازجمعه قم در انتظار تصمیم مسئولان کشوری». کیهان. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  7. «تاریخچه نماز جمعه و مصلی قدس قم». شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.[پیوند مرده]
  8. «دلیل تعطیلی نمازجمعه قم در مصلای قدس چه بود؟». باشگاه خبرنگاران جوان. ۱۸ فروردین ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  9. «پس از ۱۰ سال مصلایِ قدس قم دوباره میعاد نمازگزاران جمعه شد». تسنیم. ۲۱ فروردین ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.
  10. «بازگشایی مصلی قدس قم بعد از ۹ سال». خبرگزاری شبستان. ۱۳۹۵/۱/۱۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)