نقش اسرائیل در جنگ داخلی سوریه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از نفوذ روز افزون و استقرار نیروهای ایران و نیروهای متحد آن در سراسر سوریه، به صورت سیاسی و نظامی در جنگ درگیر شده‌است.[۱] فعالیت نظامی اسرائیل، که رسماً عملیات شطرنج نامیده می‌شود،[۲] اساساً محدود به حملات موشکی و هوایی بوده که تأسیسات ایران و نیروهای نیابتی آن، به ویژه حزب‌الله را در سوریه هدف قرار می‌دهد.[۳][۴] این حملات قبل از سال ۲۰۱۷ به‌طور رسمی تأیید نشده بود. اسرائیل همچنین حملات هوایی را جهت مختل کردن ارسال سلاح به حزب‌الله انجام داده‌است. تا اوت سال ۲۰۲۲، یک مؤسسه غیرانتفاعی بریتانیایی به نام ایروارز تخمین زد که از سال ۲۰۱۳، ۱۷ تا ۴۵ غیرنظامی در اثر حملات هوایی اسرائیل در سوریه کشته و ۴۲ تا ۱۰۱ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.[۵]

برای تشخیص و درک درباره موضع گیری اسرائیل در جنگ با سوریه و مناطق دیگر، بیش از هر چیز در مورد علت و ریشه جنگ، مطالعه، بررسی و جمع اوری اطلاعات در مورد تاریخچه هر کشور و مطالعهٔ عقاید و فرهنگ و تمدن آن کشورها در نظر گرفته شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Israel Launches Most Extensive Strike in Syria in Decades After Iranian Rocket Barrage, Haaretz, 10 May 2018
  2. Gross, Judah Ari. "IDF reveals 'Operation Chess,' its effort to keep Iranian reprisals in check". www.timesofisrael.com. Retrieved 22 January 2019.
  3. "IDF official said to confirm attack in Syria: 'First strike on Iranian targets'". The Times of Israel. 16 April 2018.
  4. Dilanian, Ken; Kube, Courtney (9 April 2018). "U.S. officials confirm Israel launched pre-dawn airstrike on Syria". NBC News.
  5. "Israeli Military in Syria & the Gaza Strip". Airwars. Retrieved 6 September 2022.