نظریه نقش‌گیری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نظریه نقش‌گیری یا نظریه نقش‌پذیری (به انگلیسی: Role-taking theory) (یا دیدگاه‌گیری اجتماعی) مفهومی روان‌شناختی-اجتماعی است که یکی از مهم‌ترین عوامل در تسهیل شناخت اجتماعی در کودکان، توانایی رو به رشد در درک احساسات و دیدگاه‌های دیگران و توانایی‌ای که در نتیجه کلیات رشد شناختی ظاهر می‌شود را توضیح می‌دهد.[۱] بخشی از این فرایند مستلزم آن است که کودکان متوجه شوند که دیدگاه‌های دیگران ممکن است با دیدگاه آنها متفاوت باشد.[۲] توانایی ایفای نقش شامل درک جنبه‌های شناختی و عاطفی (به عنوان مثال مربوط به حالات، عواطف و نگرش‌ها) از دیدگاه شخص دیگر است و با دیدگاه ادراکی که توانایی تشخیص دیدگاه بصری شخص دیگر از دیدگاه فرد دیگر از محیط است، متفاوت است.[۲] علاوه بر این، اگرچه با اینکه برخی شواهد مختلط در مورد این موضوع موضوع وجود دارد، به نظر می‌رسد نقش آفرینی و دیدگاه ادراکی از نظر عملکردی و رشدی مستقل از یکدیگر باشند.[۲]

رابرت سلمن به دلیل تأکید بر اهمیت این نظریه در زمینه رشد شناختی مورد توجه قرار گرفته‌است.[۳] او استدلال می‌کند که توانایی ایفای نقش بالغ و کامل به ما امکان می‌دهد بهتر درک کنیم که چگونه اعمالمان بر دیگران تأثیر می‌گذارد،[۴] و اگر نتوانیم توانایی ایفای نقش را توسعه دهیم، مجبور خواهیم شد به اشتباه قضاوت کنیم که دیگران صرفاً به نتیجه عوامل خارجی رفتار می‌کنند.[۵] یکی از مشارکت‌های سلمن به این نظریه، ساخت «نظریه ای رشدی دربارهٔ نقش‌گیری» مبتنی بر شواهد تجربی بوده‌است.

تحقیقات شناختی اجتماعی در مورد افکار کودکان در مورد دیدگاه‌های دیگران و همچنین احساسات و رفتارهای دیگران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های تحقیق در این زمینه ظاهر شده‌است. نظریه نقش‌پذیری می‌تواند پایه‌ای نظری را فراهم کند که این پژوهش بتواند بر آن تکیه کنند و بر آن هدایت شوند و روابط و کاربردهایی با نظریه‌ها و موضوعات متعدد دیگر داشته باشند.

منابع[ویرایش]

  1. Shaffer, D. R. (2008). Social and personality development. Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Johnson, D. W. (1975). "Cooperativeness and social perspective taking". Journal of Personality and Social Psychology. 31 (2): 241–44. doi:10.1037/h0076285.
  3. Shaffer, D. R. (2008). Social and personality development. Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
  4. Selman, R.L. (1971b). "The relation of role taking to the development of moral judgment in children". Child Development. 42 (1): 79–91. doi:10.2307/1127066. JSTOR 1127066. PMID 5549516.
  5. {{cite book}}: Empty citation (help)