نشان برای خدمات نظامی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشان برای خدمات نظامی
گونهجایزه انفرادی
اهداء برایبروز دادن شجاعت و دلیری در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان.
برگزارکنندهرئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان
قلاب۱
وضعیتدر حال اهدا
بنیان‌گذاری۶ دسامبر سال ۱۹۹۳. به فرمان شماره ۷۵۹

نشان برای خدمات نظامی (ترکی آذربایجانی: "Hərbi xidmətlərə görə" medalı) یکی از نشان‌های نظامی در جمهوری آذربایجان به‌شمار می‌رود.

تاریخچه[ویرایش]

نشان برای خدمات نظامی به فرمان حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهوری وقت آذربایجان، مورخ ۶ دسامبر سال ۱۹۹۳ ایجاد شد. این نشان در پاس بروز دادن خدمات ویژه و برجسته در میدان جنگ به نظامیان نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اعطا می‌گردد.[۱]

طراحی[ویرایش]

نشان برای خدمات نظامی مدور و سپرشکل به اندازه ۳۵ میلی‌متر است. نشان دارای تزیینات ملی است و در وسط پرتوهایی به تصویر کشیده شده‌است که از مرکز شروع می‌شود و از جنس برنز با قالب کم‌پهنای دارنده تزیینات ملی ساخته شده‌است. در میانه نشان شتاره ای هشت‌ضلعی و شمشیرهای متقاطع در پشت ستاره تعبیه شده‌است. عقب نشان مسطح است و عبارت «نشان برای خدمات نظامی» و شماره‌اش در آنجا وجود دارد.[۲] این مدال به یک روبان از جنس اطلس مستطیل شکل قهوه ای به بعد ۲۷ میلی‌متر در ۴۳ میلی‌متر با حلقه و قلاب متصل شده‌است. روبان از جنس اطلس و به اندازه ۲۷ میلی‌متر در ۹ میلی‌متر طراحی شده‌است و دارای عناصر هلال و ستاره و وسیله ای برای نصب بر روی سینه است.

نشان برای خدمات نظامی بر روی سمت چپ سینه و بعد از نشان ترقی نصب می‌گردد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Law of the Republic of Azerbaijan on approval of the Statute and the description of the Medal of the Republic of Azerbaijan "For military service"". Ministry of Justice - Electronic database of regulatory legal acts. Archived from the original on 13 March 2016. Retrieved 2020-01-28.
  2. "Azərbaycan Respublikasının "Hərbi xidmətlərə görə" medalının Əsasnaməsinin və təsvirinin təsdiq edilməsi haqqında". Archived from the original on 2013-01-15.
  3. "AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASININ QANUNU". Archived from the original on 2013-01-15.