نشانه‌های جایگزین سی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نشانه‌های جایگزین سی (به انگلیسی: C alternative tokens) اشاره به مجموعه‌ای از املاهای جایگزین برای عملگرهای رایج در زبان برنامه‌نویسی سی دارد. آنها به صورت گروهی از ماکروهای ثابت در کتابخانه استاندارد سی و در فایل سرایند iso646.h پیاده‌سازی و تعریف شده‌اند. این نشانه‌ها در سال ۱۹۹۵ در اصلاحیه‌ای به استاندارد C90 اضافه شده‌اند.

نشانه‌های جایگزین این امکان را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌سازند تا عملگرهای بیتی و منطقی اصلی که به خاطر سپردن و تایپ کردن آنها در برخی از صفحه‌کلیدهای بین‌المللی و غیر QWERTY سخت است را به آسانی تایپ کنند و به خاطر بسپارند. نام فایل سرایندی که این نشانه‌ها در آن پیاده‌سازی شده است، اشاره به استاندارد ISO646 دارد. در این استاندارد یک مجموعه کاراکتر ۷ بیتی به همراه برخی تغییرات منطقه‌ای تعریف شده است که برخی از آنها بر کاراکترها به جای علائمی که به عنوان عملگر در زبان سی استفاده شده تاکید دارند.

ماکروها[ویرایش]

فایل سرایند iso646.h ماکروهای زیر را دربر دارد:

Macro Defined as
and &&
and_eq &=
bitand &
bitor |
compl ~
not !
not_eq !=
or ||
or_eq |=
xor ^
xor_eq ^=

سی++[ویرایش]

ماکروهای بالا در زبان برنامه‌نویسی سی++ ایزو تعریف شده‌اند و نیازی به درج کردن فایل سرایند در کد منبع وجود ندارد و کامپایلر سی++ به شکل بومی آنها را می‌شناسد. تنها برای هماهنگی، در استاندارد سی++ فایل سرایندی به نام <ciso646> تعریف شده است. با این حال، فایل <ciso646> تاثیری ندارد و خالی است. با این حال، در برخی از کامپایلرها همانند مایکروسافت ویژوال سی++، این فایل باید در کد منبع قرار داده شود تا این شناسه‌ها قابل استفاده باشند.

منابع[ویرایش]