ناکوکی لیزری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در فیزیک نوری، ناکوک کردن لیزری عبارت است از تنظیمفرکانس لیزر به مقداری که کمی از فرکانس رزونانس سیستم کوانتومی دور است. به معنای کلمه، دتیون لیزر تفاوت بین فرکانس رزونانس سیستم و فرکانس نوری لیزر (یا طول موج) است. لیزرهای تنظیم شده با فرکانس پایین‌تر از فرکانس رزونانس، دتیون قرمز نامیده می‌شوند، و لیزرهای تنظیم شده در فرکانس بالای رزونانس، دتیون آبی نامیده می‌شوند.[۱]

مثال[ویرایش]

سیستمی را با فرکانس رزونانس در نظر بگیرید که در فرکانس نوری طیف الکترومغناطیسی است. اگر این سیستم توسط یک لیزر با فرکانس برانگیخته شود ( نزدیک به است) دتیون لیزری به شکل زیر تعریف می‌شود:

متداول‌ترین نمونه چنین سیستم‌هایی که مقدار رزونانس آنها در محدوده فرکانس ذکر شده‌است شامل: کاواک اپتیکی (فضای آزاد، فیبر یا لیزر میکروکاواکاتمها و دی الکتریکها یا نیمه رساناها است.

کاربردها[ویرایش]

سرد سازی اتم‌ها با لیزر[ویرایش]

که به آن سرمایش لیزری نیز می‌گویند.

نوری[ویرایش]

مشابه سرمایش لیزری اتمها، اثر دتیون کردن نقش مهمی در اپتومکانیک کاواک نیز بازی می‌کند که مثلاً در LIGO مورد استفاده قرار گرفته‌است.

منابع[ویرایش]

  1. Fritz Riehle (8 May 2006). Frequency Standards: Basics and Applications. John Wiley & Sons. ISBN 978-3-527-60595-8. Retrieved 26 November 2011.