میلان بابا احمدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میلان بابا احمدی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانچهارمحال و بختیاری
شهرستانفلارد
بخشمرکزی
دهستانفلارد
نام محلیبامِدی
نام‌های قدیمیده اُستادان یا ده بامدی
سال بنیاددوران زندیه
میلان بابا احمدی بر ایران واقع شده‌است
میلان بابا احمدی
۳۱°۱۸′۳۷″شمالی ۵۱°۱۵′۰۹″شرقی / ۳۱٫۳۱۰۱۶۸۹°شمالی ۵۱٫۲۵۲۴۰۲۹°شرقی / 31.3101689; 51.2524029
مردم
جمعیت۵۲۰ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۰ درجهٔ سانتی‌گراد
روزهای یخبندان سالانه۳۳ روز
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۱۴۷۲۴
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۸

میلان بابا اَحمدی یا بامِدی، روستایی در دهستان فلارد بخش مرکزی شهرستان فلارد در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.


مردم این روستا از ایل بزرگ بختیاری باب دورکی طایفه بامدی کی اشکی می باشند. مردم این روستا از نظر جایگاه درون طایفه ای با اولاد حاج چراغعلی کریمی کشکی بابااحمدی خویشاوندی بسیار نزدیکی دارند. آ اسکندر کریمی کشکی خان طایفه بارها در این روستا حضور یافته و در منزل کیخا آ علی فتح و ملاعلی مراد سکنا داشته و جلسات سرباز گیری از سه دهستان برای قیام شیرعلی مردان خان را هماهنگ می نمودند.

کوچ[ویرایش]

کوچ طایفه بامِدی به دهستان فلارد مبنی بر سکونت طوایف لر در این بخش و آزادسازی آن منطقه لر نشین از دست طوایف ترک قشقائی بوده است. این طوایف به دستور حاکمان ترک صفوی از ترکمنستان به فلات مرکزی ایران کوچ کرده و توسط شاه مذکور، زمین های دیگر اقوام را به ناحق گرفته بودند.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

از نقاط دیدنی این روستا می‌توان به آبشار زیبای میلان، آستان مقدس امامزاده محمد حنفیه ، چشمه های بیدی و بلوطی، غار نفتی، سخره سفید و دشت برنج اشاره کرد.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۵۲۰ نفر (۱۴۴ خانوار) بوده‌است.[۱] جمعیت کوچ کرده از این روستا ۶۵ خانوار است که در سرشماری مذکور نیامده است.

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۱۷.