مهاجرت ژاپنی‌ها به مالزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهاجرت ژاپنی‌ها به مالزی
ژاپن مالزی
کل جمعیت
۲۴٬۵۴۵ (۲۰۲۲)[۱]
مناطق با جمعیت چشمگیر
 کوالالامپور و
 سلانگور
۵٬۲۷۵[۲]
 پیننگ۱٬۶۵۵[۲]
 جوهور (ایالت)۹۴۴[۲]
 صباح۴۰۰[۲][۳]
 پراک۲۴۵[۲]
 ساراواک۲۱۲[۲]
 ملاکا (ایالت)۱۳۸[۲]
زبان‌ها
زبان ژاپنی، زبان مالایی، انگلیسی[۴]
قومیت‌های وابسته
مهاجران ژاپنی

مهاجرت ژاپنی‌ها به مالزی (انگلیسی: Japanese migration to Malaysia)، پیشینه این مهاجرت به اواخر قرن نوزده، به دورانی که مالزی تحت نام مالایای بریتانیا بخشی از امپراتوری بریتانیا بود، بازمی‌گردد.

تاریخچه مهاجرت[ویرایش]

حتی در دوران شوگون‌سالاری آشیکاگا (۱۳۳۸–۱۵۷۳) که روابط تا حدودی هموار بود، بازرگانان ژاپنی ارتباط کمی با شبه‌جزیره مالزی داشتند بعد از شروع حکمرانی شوگون‌سالاری توکوگاوا و اتخاذ سیاست انزواطلبی، بیشتر ارتباط‌ها خاتمه یافت ولی با این حال، بازرگانان جزایر ریوکیو به تماس خود با ملاکا ادامه دادند.[۵] طبق سرشماری سال ۱۹۱۱، تعداد ۲٬۰۲۹ نفر ژاپنی در مالایا وجود داشتند که چهار/پنجم آنها زن بودند، با این حال منابع موجود حاکی از این بود که ممکن است جمعیت ژاپنی‌ها در آنجا تا آن زمان به چهار هزار نفر رسیده باشد.[۶] در شمال بورنئو (ایالت صباح در کشور مالزی کنونی)، شهر بندری سانداکان یک مقصد محبوب بود، هرچند به غیر از وجود یک گورستان قدیمی ژاپنی، نشانه‌های کمی از حضور سابق ژاپنی‌ها در این شهر وجود دارد.[۷]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "The number of Japanese residents (April 2014)". وزارت امور خارجه ژاپن. Retrieved 24 April 2014.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۶ (Embassy of Japan 2009، §2)
  3. "Japan looks forward to strengthening ties with Sabah". Bernama. The Borneo Post. 1 August 2018. Retrieved 3 August 2018.
  4. (Imaoka 1985، ص. 354)
  5. (Leng 1978، ص. 163)
  6. (Denker 1998، صص. 2–3)
  7. (Warren 2000، ص. 9)