ملکوت (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملکوت
پوستر فیلم ملکوت، اثر مرتضی ممیز
کارگردانخسرو هریتاش
تهیه‌کنندهبهمن فرمان‌آرا
نویسندهخسرو هریتاش بر اساس داستانی از بهرام صادقی
بازیگرانبهروز وثوقی
عزت‌الله انتظامی
ژاله سام
جمشید گرگین
کامران نوزاد
موسیقیکامبیز روشن‌روان
فیلم‌بردارهوشنگ بهارلو
احمد ابراهیمی
تدوین‌گرخسرو هریتاش
توزیع‌کنندهشرکت گسترش صنایع سینمایی ایران
تاریخ‌های انتشار
۱۳ آذر ۱۳۵۵ جشنواره جهانی فیلم تهران
مدت زمان
۸۹ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

ملکوت فیلمی به کارگردانی خسرو هریتاش است که براساس داستانی به همین نام از بهرام صادقی ساخته شد. این فیلم محصول سال ۱۳۵۵ ایران می‌باشد.[۱]

توضیحات[ویرایش]

  • این فیلم که توسط سازمان گسترش صنایع سینمایی ایران تهیه شده بود، تنها یکبار در پنجمین دورهٔ جشنواره جهانی تهران به نمایش در آمد و هیچگاه به نمایش عمومی نرسید.
  • بهروز وثوقی برای بازی در این فیلم، نامزد جایزه بز بالدار بهترین بازیگر نقش اول مرد در پنجمین دورهٔ جشنواره جهانی فیلم تهران در سال ۱۳۵۵ شد.
  • این فیلم سینمایی جزو نایاب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. ظاهراً هیچ نسخه‌ای از این فیلم در آرشیو سازمان سینمایی و آرشیو ملی فیلم ایران فعلاً موجود نیست و به علاوه بهمن فرمان‌آرا که سمت تهیه‌کنندگی این فیلم را بعهده داشته، به گفته خودش با وقوع انقلاب اسلامی فرصت نکرده نسخه‌ای از این فیلم را تهیه و کپی کند و در حال حاضر نسخه‌ای از این فیلم را ندارد.

خلاصه داستان[ویرایش]

مودت در یک مهمانی، که در باغش برگزار کرده، مسموم می‌شود. دوستانش او را برای معالجه به مطب دکتر حاتم می‌برند. دکتر در گفتگو با منشی جوان مودت، خود را از شایعاتی که درباره‌اش بر سر زبان‌ها است، تبرئه می‌کند. دکتر حاتم از بیمارش " م.ل" می‌گوید که در طبقهٔ دوم محل سکونت او بستری است و اصرار دارد که تنها عضو باقی ماندهٔ بدنش قطع شود. دکتر حاتم و منشی جوان به زیر زمین مطب که محل زندگی «شکوه» نوکر سیاه و دو رگهٔ  م.ل است می‌روند. منشی در تابوتی، که م.ل همراه خود آورده، با جسد مومیایی پسر جوان  م.ل روبه‌رو می‌شود. پسر جوان  م.ل مرید دکتر حاتم بوده و توسط پدر کشته شده است، و م. ل از بابت فاصله‌ای که دکتر حاتم بین او و فرزندش به وجود آورده درصدد گرفتن انتقام از اوست. شکوه اوقاتش را با ساغر، همسر جوان دکتر حاتم، می‌گذراند. دکتر حاتم که همهٔ شاگردان و همسرانش را به قتل رسانده ساغر را به جرم خیانت خفه می‌کند. م.ل قبل از آن که دست راست خود را قطع کند، خاطراتش را می‌نویسد. او به دکتر حاتم پیشنهاد می‌کند که آمپولی به او تزریق کند تا حیات شادی‌آور برایش به ارمغان بیاورد. دکتر حاتم اهالی شهر را با تزریق آمپول مسموم کرده تا وجود آلودهٔ آن‌ها را از روی زمین پاک کند م.ل را نیز با تزریق آمپول مسموم می‌کند، و سپس به شهری دیگر می‌رود تا مجددا نقشهٔ خود را در مورد اهالی آنجا نیز عملی کند...

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ملکوت، وبگاه سوره سینما