مقیاس بیلی برای رشد نوزادان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Bayley Scales of Infant Development
تشخیص پزشکی
دلیلassess development of infants

مقیاس بیلی برای رشد نوزادان و کودکان نوپا (به انگلیسی: Bayley Scales of Infant and Toddler Development) (نسخه ۴ آن که در سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد)، مجموعه استانداردی از اندازه‌گیری‌ها است که در ابتدا توسط روان‌شناس نانسی بیلی گسترش یافت که عمدتاً برای ارزیابی رشد نوزادان و کودکان نوپا در سنین ۱ تا ۴۲ ماهگی استفاده می‌شد.[۱] این اندازه‌گیری شامل یک سری وظایف بازی رشدی است و بین ۴۵–۶۰ دقیقه برای تجویز انجام می‌شود[۱][۲] و یک ضریب رشدی (DQ) به جای بهره هوشی (IQ) استخراج می‌کند.[۳] نمره‌های خام موارد با موفقیت تکمیل شده به نمره‌های مقیاس و به نمره‌های ترکیبی تبدیل می‌شوند. این نمره‌ها برای تعیین عملکرد کودک در مقایسه با هنجارهای گرفته‌شده از کودکان در حال رشد معمول در سن آنها (در ماه) استفاده می‌شود.[۱] آزمون Bayley-III دارای سه خردآزمون اصلی است. مقیاس شناختی که شامل مواردی مانند توجه به اشیاء آشنا و ناآشنا، جستجوی یک شی افتاده و بازی وانمودی است، مقیاس زبان که بر درک و بیان زبان ضربه می‌زند، به عنوان مثال، تشخیص اشیا و افراد، دنبال کردن دستورالعمل‌ها، و نام‌گذاری اشیا و تصاویر، و مقیاس حرکتی، که مهارت‌های حرکتی درشت و ریز مانند گرفتن، نشستن، چیدن بلوک‌ها و بالا رفتن از پله‌ها را ارزیابی می‌کند.[۳] دو مقیاس دیگر Bayley-II وجود دارد که به گزارش والدین بستگی دارد، از جمله مقیاس اجتماعی-عاطفی، که از مراقبان در مورد رفتارهایی مانند آرام بودن، پاسخگویی اجتماعی، و بازی تقلید می‌پرسد، و مقیاس رفتار تطبیقی که دربارهٔ سازگاری با خواسته‌ها می‌پرسد. زندگی روزمره، از جمله ارتباط، خودکنترلی، پیروی از قوانین و کنار آمدن با دیگران.[۳] مقیاس‌های شناختی و زبانی Bayley-III پیش‌بینی‌کننده خوبی برای عملکرد آزمون ذهنی پیش‌دبستانی هستند.[۳] این نمره‌ها تا اندازه زیادی برای غربالگری استفاده می‌شود و به شناسایی نیاز به مشاهده و مداخله بیشتر کمک می‌کند، زیرا نوزادانی که امتیاز بسیار پایینی دارند، در معرض خطر مشکلات رشدی آینده هستند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Bayley, Nancy (2006). "Bayley scales of infant and toddler development: administration manual". Harcourt Assessment. San Antonio, TX.
  2. Albers, Craig A.; Grieve, Adam J. (2007-06-01). "Test Review: Bayley, N. (2006). Bayley Scales of Infant and Toddler Development– Third Edition. San Antonio, TX: Harcourt Assessment". Journal of Psychoeducational Assessment (به انگلیسی). 25 (2): 180–190. doi:10.1177/0734282906297199. ISSN 0734-2829.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).