معدن طلای انجیرک تفتان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

معدن طلای تفتان(بخش انجیرک).[۱] یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای ایران است که در در شهرستان تفتان استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است و به گفته محمد نبی نوری، مدیرعامل شرکت توسعه معادن پارس تامین، دارای ذخیره قطعی 400 میلیون تن کانسنگ طلا می باشد.[۲] در اردیبهشت ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ نفر در این معدن مشغول به کار بودند.[۳]

توسعه[ویرایش]

شرکت توسعه معادن پارس تأمین از زیرمجموعه‌های شستا، مالک این معدن است که با صرف هزینه ۸۰۰ میلیارد تومان، فاز اول استخراج آن قرار است سال ۱۴۰۱ راه بیفتد. و کارخانه طلای ان در حال احداث میباشد. و بالغ بر پیش از ۵۵۰نفر از افراد بومی و محلی در این معادن های تفتان سرکار هستند [۴]

تعطیلی[ویرایش]

دهم آبان‌ماه ۱۴۰۱، و در جریان اعتراضات سراسری ایران، مردم بلوچ منطقه در اعتراض به جمهوری اسلامی، برای دومین بار این معدن را تعطیل و اجازه استخراج از این معدن را ندادند.[۵][۱] پیش از این و در ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱ نیز ریش‌سفیدان و جوانان بلوچ، دستگاه و ماشین‌آلات این معدن را جمع‌آوری کرده بودند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «اعتراضات ایران؛ معدن طلای انجیرک در تفتان سیستان و بلوچستان برای دومین بار به تعطیلی کشیده شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۲۲.
  2. «صدور جواز تأسیس کارخانهٔ طلای تفتان». ایلنا. ۲۳ خرداد ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۲۲.
  3. «نخستین شمش طلای معدن تفتان تا یک سال دیگر ساخته می‌شود». باشگاه خبرنگاران جوان. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ مه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۲۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «شهروندان بلوچ از استخراج طلای معدن تفتان جلوگیری کردند؛ مولوی عبدالحمید حکومت را تهدید کرد». ایران اینترنشنال. ۱ نوامبر ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. «معدن طلای تفتان در سیستان و بلوچستان برای دومین بار به دست مردم «تعطیل شد»». رادیو فردا. ۱۰ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۲۲.