معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری
معاونت دید کلی
بنیان‌گذاری۱۳۸۸
سازمان پیشین
  • معاونت امور حقوقی و مجلس ریاست‌جمهوری
ستادتهران، خیابان پاستور، نهاد ریاست‌جمهوری
معاونت اجرایی
گروه بالادستریاست‌جمهوری ایران
وبگاه

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نهادی دولتی در ایران است که زیرمجموعهٔ نهاد ریاست‌جمهوری قرار دارد. انجام امور حقوقی ریاست‌جمهوری و دولت و بررسی عضویت‌های دولت در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، مستندسازی املاک دولت، هماهنگی و نظارت بر امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی و رفع اختلاف آنها، اجرای برنامه تدوین و تنقیح قوانین و مقررات دولت الکترونیک، پیگیری اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی و انجام اطلاع‌رسانی پژوهش‌ها و آموزش‌های لازم در زمینه حقوقی از وظایف این نهاد می‌باشد.[۱]

در سال ۱۳۸۸، «معاونت امور حقوقی و مجلس ریاست‌جمهوری» به «معاونت حقوقی» و «معاونت امور مجلس» تفکیک شد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور یکی از اعضای هیئت دولت است و مانند دیگر معاونان از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود و این انتصاب نیازی به رأی اعتماد مجلس ندارد.

ساختار داخلی[ویرایش]

  • معاونت امور حقوقی دولت
  • معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی
  • معاونت تدوین و تنقیح قوانین و مقررات
  • معاونت پژوهش و ترویج قانون اساسی
  • معاونت ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی
  • معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی
  • معاونت قانون اساسی

[۲]

مراکز وابسته[ویرایش]

معاونت تدوین و تنقیح قوانین و مقررات[ویرایش]

در پی تصویب یک قانون تک‌ماده‌ای به تاریخ ۱۳۵۰/۱۲/۲۹ در مجلس شورای ملی،[۴] «سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور» با وظایف فرادستگاهی زیر نظر نخست‌وزیری تشکیل شد. آیین‌نامهٔ اجرایی این قانون در ۱۳۵۳/۳/۱۸ به تصویب هیئت وزیران رسید.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷، فعالیت این سازمان طبق مصوبات شورای انقلاب در قالب «اداره‌کل تدوین و تنقیح قوانین و مقررات» ذیل معاونت امور حقوقی و مجلس نخست‌وزیری و سپس ریاست‌جمهوری ادامه یافت. در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵، مسئولان اداره‌کل چندین سامانه و سیستم مکانیزه برای انتشار قوانین و مقررات طراحی و پیاده‌سازی کردند:

  1. سیستم عنوان قوانین و مقررات ۱۳۷۳
  2. سیستم واژه‌نگار (نسخه ۱) ۱۳۷۳
  3. سیستم شناسنامه قوانین (نسخه ۱) دارای چهار زیرسیستم ۱۳۷۵
  4. سیستم واژه‌نگار (نسخه ۲) ۱۳۸۲
  5. لوح جامع تنقیح قوانین و مقررات ۱۳۸۴
  6. سامانه قوانین، مقررات و نظرات (سیستم شناسنامه قوانین نسخه ۲) ۱۳۸۵

در سال ۱۳۸۸، این اداره‌کل به «معاونت تدوین و تنقیح قوانین و مقررات» ارتقا یافت. این معاونت اقدام به راه‌اندازی سامانه ملی قوانین و مقررات نمود که در سال ۱۳۹۰ مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت. همچنین انتشار لوح جامع قوانین و مقررات، سامانهٔ رایانامه حقوقی و نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال قوانین و مقررات از دیگر اقدامات این معاونت محسوب می‌شود.[۵]

سامانه ملی قوانین و مقررات[ویرایش]

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، با هدف جمع‌آوری، ارائه و به‌روز نگه‌داشتن الکترونیکی کلیه قوانین و مقررات کشور طراحی شده‌است. این سامانه دسترسی به عنوان، اطلاعات پایه، تاریخ تصویب و متن قوانین و مقررات مصوب تمامی مراجع تصویب با آخرین تغییرات و اصلاحات، با امکان مشاهده فرایند تصویب (مشروح مذاکرات)، اطلاعات تنقیحی و نظریات مرتبط به تفکیک مراجع تصویب را فراهم می‌آورد.[۶]

فهرست معاونان حقوقی رئیس‌جمهور[ویرایش]

سازمان‌های سیاسی
ر نام نگاره آغاز تصدی پایان تصدی دولت رئیس‌جمهور
۱ فاطمه بداغی ۹ آذر
۱۳۸۸
۲۰ مرداد
۱۳۹۲
دهم احمدی‌نژاد
۲ الهام امین‌زاده ۲۰ مرداد
۱۳۹۲
۲۲ تیر
۱۳۹۵
یازدهم روحانی
۳ مجید انصاری ۲۲ تیر
۱۳۹۵
۱۸ مرداد
۱۳۹۶
۴ لعیا جنیدی ۱۸ مرداد
۱۳۹۶
۱۰ شهریور
۱۴۰۰
دوازدهم
۵ محمد دهقان ۱۰ شهریور
۱۴۰۰
متصدی سیزدهم رئیسی

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «معرفی معاونت». پورتال معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱.
  2. «پورتال معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری». بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱.
  3. «مصوبه شورای‌عالی اداری در خصوص تغییر مرکز امور حقوقی بین‌الملل ریاست‌جمهوری با کلیه وظایف، اختیارات، مسئولیت‌های قانونی، نیروی انسانی و بودجه به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۱۰ بهمن ۱۴۰۰.[پیوند مرده]
  4. «قانون تشکیل سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور». سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران. ۲۹ اسفند ۱۳۵۰.
  5. «معرفی معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات». پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲.
  6. «معرفی سامانه ملی قوانین و مقررات». پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]