مسجد سلمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسجد سلمان
Map
ناممسجد سلمان
کشورایران
استاناستان تهران
شهرستانتهران
بخشمنطقه ۱۴
اطلاعات اثر
کاربریمذهبی
دیرینگی۱۳۲۲
دورهٔ ساخت اثردوره پهلوی
بانی اثرحاج محمد یخچالی
معمار: حسین لرزاده
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۹۱۶۹
تاریخ ثبت ملی۳ خرداد ۱۳۸۶
مسجد سلمان بر ایران واقع شده‌است
مسجد سلمان
روی نقشه ایران
۳۵°۴۰′۰۹″شمالی ۵۱°۲۶′۴۶″شرقی / ۳۵٫۶۶۹۱۹۲°شمالی ۵۱٫۴۴۶۰۴۷°شرقی / 35.669192; 51.446047

بنای سابق مسجد سلمان به دست حسین لرزاده در سال ۱۳۲۲ و در تهران، خیابان ۱۷ شهریور، بالاتر از میدان خراسان، حد فاصل کوچه‌های تشکری و فریدوند ساخته شده بود. این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما تنها دو ماه بعد هیئت امنای آن بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و تنها با دریافت مجوز شهرداری تهران اقدام به تخریب و گودبرداری این مسجد کرد و مقدمات ساخت سازه‌ای دیگر به جای آن را گذاشت. سازمان میراث فرهنگی علیه هیئت امنا اقامه دعوی کرد.[۱] لازم به ذکر است که پیش از آن هم حمام سلمان که در نزدیکی همین مسجد بود تخریب شده بود.

این بنا اولین مسجدی بود که پس از تخریب حصار شرقی تهران و پر شدن خندق ناصری بر روی آن ساخته شده بود. بانی و واقف مسجد حاج محمد یخچالی اولنگ تهرانی از یخچال‌داران مشهور تهران قدیم بود.

بنایی که به دست حسین لرزاده ساخته شده بود، بدون گنبد و مناره بود و دارای تمام ارزش‌های معماری سنتی همراه با چهارتاقی‌هایی بود که نشان از دورهٔ ساسانی داشتند. سقف شبستان مسجد به‌صورت سه‌تاق کجاوه‌ای در کنار هم با تزئینات معرق کاشی و آجر در تاق بود و تاق وسط مسجد نیز بر چهار ستون قرار داشت. همچنین حیاط مسجد دارای یک پوشش مدرن شیشه‌ای با خرپایه‌های فلزی بود.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «داغ تخريب مسجد سلمان سه‌ساله شد! مسجد تازه‌ساز سلمان مراحل نهايي ساخت را طي مي‌كند». ایسنا. ۲۹ آبان ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۱ شهریور ۱۳۹۹.
  2. . ایسنا. ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ https://www.isna.ir/news/8605-09019/. دریافت‌شده در ۲۱ شهریور ۱۳۹۹. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)