مسابقه هفته

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسابقه هفته
ژانرسرگرمی
مجریکمال‌الحق سلامی، منوچهر نوذری
کشور سازنده ایران
زبان اصلیفارسی
پخش
شبکهٔ اصلیشبکهٔ اول

مسابقه هفته عنوان برنامه‌ای تلویزیونی بود که از اواخر دهه ۱۳۶۰ تا اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، پنجشنبه شب‌ها از شبکهٔ اول پخش می‌شد.

ساختار[ویرایش]

اجرا[ویرایش]

این برنامه در ابتدا با اجرای کمال‌الحق سلامی پخش می‌شد که بعدها جای خود را به منوچهر نوذری داد.

قوانین[ویرایش]

مسابقه هفته به تفکیک جنسیت برگزار می شد. در این مسابقه ۱۵ شرکت‌کننده به پرسش‌هایی در موضوعات مختلفِ اطلاعات عمومی پاسخ می‌دادند و برای هر پاسخ نادرست، یک چراغ از سه چراغ آنها خاموش و در نهایت حذف می شدند. در مرحلهٔ نخست و طی دو دور، شرکت‌کنندگان به نوبت به پرسش‌ها پاسخ می‌دادند. اما در مرحله دوم، کسانی که پاسخ صحیح می‌دادند تعیین می‌کردند که چه کسی باید به سؤال بعدی جواب دهد. در مرحله فینال، سه شرکت کننده برتر به ۴۰ سوال (و به سیاق مرحله دوم) پاسخ می‌دادند تا برنده معلوم شود. ۲۰ سوال این مرحله پس از پخش قسمت هایی از یک فیلم سینمایی پرسیده می شد که به جزئیات آن قسمت ها می پرداختند و ۲۰ سوال بعدی مجددا به اطلاعات عمومی باز می‌گشتند.

فیلم های بخش فینال[ویرایش]

اکثر فیلم های بخش فینال، سیاه و سفید و متعلق به دوران سینمای کلاسیک هالیوود بودند که از میان آنها می توان به آنها در شب می رانند، بعضیا داغشو دوس دارن، غریبه ها در قطار و مأمور ما در هاوانا اشاره کرد.

موسیقی متن[ویرایش]

در طول اجرای برنامه، همواره موسیقی متنی در پس زمینه سوالات پخش می شد که شامل قطعات ملایمی از تکنوازی پیانو بود که از معروفترین آنها می توان به نسخه بی کلام آهنگ زنی عاشق از میرِی ماتیو اشاره کرد.

استقبال[ویرایش]

گرچه مسابقه هفته از ابتدا به محبوبیت دست یافت و کمال‌الحق سلامی نیز از دانش بالایی برای اجرا برخوردار بود، اما جایگزینی وی با نوذری بود که باعث موفقیت بیشتر مسابقه شد و کار بجایی رسید که افراد برای شرکت در این برنامه باید چندین ماه در صف انتظار می ماندند. حتی کتاب‌هایی شامل سوال و جواب‌های این برنامه نیز به بازار عرضه شد که علاوه بر افزایش سطح اطلاعات عمومی مردم، آمادگی آن‌ها را نیز برای شرکت در این مسابقه بالا می بردند. داریوش کاردان علت ماندگاری مسابقه هفته را در "صداقت" برنامه عنوان کرده است.

فرهنگ عامه[ویرایش]

نوذری در حال اجرای مسابقه
  • زمانیکه عادل فردوسی‌پور هنوز فردی ناشناخته بود در یکی از قسمتهای مسابقه هفته شرکت کرد. تصادفا، یکی از سوالات برنامه از او به تخصص‌اش یعنی فوتبال مربوط می‌شد. پاسخ وی که نام کامل پله را شامل می شد با شوخی‌های خاص نوذری همراه شد. این لحظه از مسابقه در سال های بعد و با توسعه اینترنت در ایران، به صورت گسترده ای در میان مردم دست به دست شد.
  • برخی از اصطلاحات به کار رفته در مسابقه هفته تا به امروز در فرهنگ محاوره مردم ایران به کار گرفته می شوند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- از کی بپرسم؟ از خودم بپرس.

- با سه چراغ روشن به مرحله بعد میره.

  • نقیضه‌‌ای از مسابقه هفته تبدیل به بخش تقریبا ثابتی از برنامه طنز هفتگی ساعت خوش شده بود که در آن مهران مدیری (به گونه ای مبالغه آمیز) به تقلید از شخصیت رفتاری و گفتاری منوچهر نوذری می‌پرداخت که با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد. تکه کلام های اغراق شده نوذری در این برنامه نیز وارد گفتارهای روزمره مردم شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به "اونی که تو فیلم بود رو بگو،" "بحث نکن" و "هول نشو" اشاره کرد.
  • در سال ۱۳۹۲، در جریان رقابت برای ریاست جمهوری، حسن روحانی با کنایه، یکی از مناظره‌های تلویزیونی که در آن شرکت داشت را به مسابقه هفته تشبیه کرد. همین اتفاق در سال ۱۴۰۰ توسط عبدالناصر همتی روی داد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

اسخ