پرش به محتوا

مختصر و مفید (آلبوم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مختصر و مفید
Carpenter looks back over her shoulder at the camera with a lipstick mark on her shoulder.
جلد نسخهٔ استاندارد
آلبوم استودیویی از
انتشار۲۳ اوت ۲۰۲۴
ضبط۲۰۲۳–۲۰۲۴[نیازمند منبع]
ژانرپاپ
مدت۳۶:۱۵
ناشرآیلند
تهیه‌کننده
گاه‌نگاری سابرینا کارپنتر
فروت‌کیک
(۲۰۲۳)
مختصر و مفید
(۲۰۲۴)
تک‌آهنگ‌های مختصر و مفید
  1. «اسپرسو»
    تاریخ انتشار: ۱۱ آوریل ۲۰۲۴
  2. «پلیز پلیز پلیز»
    تاریخ انتشار: ۶ ژوئن ۲۰۲۴
  3. «مزه»
    تاریخ انتشار: ۲۳ اوت ۲۰۲۴

مختصر و مفید (انگلیسی: Short n' Sweet) ششمین آلبوم استودیویی خوانندهٔ آمریکایی سابرینا کارپنتر است. این آلبوم در ۲۳ اوت ۲۰۲۴ به‌وسیلهٔ آیلند رکوردز منتشر شد. مختصر و مفید آلبومی پاپ و دارای تأثیراتی از کانتری، دیسکو، و آراندبی است و توسط جولیان بونتا، جان رایان، ایان کرک‌پاتریک و جک آنتونوف تهیه شد.

این آلبوم به بررسی زندگی عاشقانهٔ کارپنتر و دیدگاه‌های او در رابطه با قرار ملاقات در دههٔ ۲۰۲۰ می‌پردازد. عنوان آن اشاره‌ای به تأثیر عاطفی کوتاه‌ترین روابط عاشقانه کارپنتر و همچنین قد و قامت کوتاه او و مدت زمان کوتاه آلبوم است. کارپنتر گفته که مختصر و مفید دومین آلبوم بالغانهٔ اوست، و احساس می‌کند از زمان انتشار ایمیل‌هایی که نمی‌توانم بفرستم (۲۰۲۲) (نخستین آلبوم او تحت لیبل آیلند رکوردز) سلطهٔ خلاقانه کاملی بر موسیقی خود دارد. بلافاصله پس از انتشار، مختصر و مفید مورد تحسین منتقدان موسیقی قرار گرفت؛ منتقدان اعتماد به‌نفس درون متن ترانه‌ها و خوشایند بودن موسیقی آلبوم را تحسین کردند، اگرچه برخی از آن‌ها به ترانه‌نویسی انتقاد وارد و آن را سودمند و کم‌مخاطره عنوان کردند.

دو تک‌آهنگ «اسپرسو» و «پلیز پلیز پلیز» پیش از آلبوم منتشر شدند؛ هر دو در صدر جدول ۲۰۰ آهنگ جهانی بیلبورد قرار گرفتند و کارپنتر را در معرض موفقیت تجاری گسترده‌تری قرار دادند. «اسپرسو» نخستین ترانهٔ نامبروان کارپنتر در جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا بود، در حالی که «پلیز پلیز پلیز» نخستین ترانهٔ نامبروان او در بیلبورد هات ۱۰۰ ایالات متحده بود. «مزه» سومین تک‌آهنگ بود که پس از آلبوم منتشر شد. مختصر و مفید در ۱۸ کشور از جمله استرالیا، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده در صدر جدول فروش موسیقی قرار گرفت. در ایالات متحده، این آلبوم با فروش ۳۶۲٫۰۰۰ واحد معادل آغاز به کار کرد، و جایگاه نخست بیلبورد ۲۰۰ را به خود اختصاص داد و همهٔ ۱۲ قطعهٔ خود را وارد جدول بیلبورد هات ۱۰۰ کرد. برای پشتیبانی از آلبوم، کارپنتر برگزاری تور مختصر و مفید را در سپتامبر ۲۰۲۴ آغاز کرد.

منابع

[ویرایش]