محمدتقی اسماعیلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدتقی اسماعیلی
محمدتقی اسماعیلی در آلمان
زادهٔ۱۰ خرداد ۱۳۱۶
قم، ایران
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشهروزنامه‌نگار، طنز پرداز، فیلمنامه‌نویس، سندیکالیست
سال‌های فعالیت۱۳۳۷ تاکنون
همسر(ها)زهره وثوقی
فرزندانفریبرز و بامداد اسماعیلی

محمدتقی اسماعیلی مشهور به میرزا تقی‌خان (زاده ۱۰ خرداد ۱۳۱۶ در قم)روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فیلمنامه‌نویس است. او از روزنامه‌نگار و طنزپردازن قدیمی ایران است که در مجله توفیق قلم می‌زده است و مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمای «خانه قمرخانم» از آثا مشهور اوست.

زندگی[ویرایش]

او خرداد ۱۳۱۶ در قم به دنیا آمد و در پنج سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کردند. از ۱۴ سالگی کار کرده، همراه با کار درس خوانده و دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است.[۱] محمدتقی اسماعیلی در سال ۱۳۴۱ خورشیدی جذب مؤسسه مطبوعاتی کیهان به مدیریت مصطفی مصباح‌زاده شد بعد از چند سال مسئولیت دبیری سرویس شهرستان‌های کیهان را به عهده گرفت که با بیش از ۲۰ عضو بزرگ‌ترین بخش تحریریه این روزنامه محسوب می‌شد. به گفته «اسماعیلی تا آستانه انتقال قدرت سیاسی به روحانیت شیعه در سال ۱۳۵۷ در همین سمت باقی ماند. او همزمان با اداره سرویس شهرستان‌ها یک ستون ثابت طنز هم در کیهان داشت که عنوان «یادداشت‌های پشت چراغ قرمز» را برای آن برگزیده بود. مجموعهٔ این یادداشت‌ها در ایران برای چاپ آماده شده بود که ناشر مدعی شد متن تصحیح شده و آمادهٔ انتشار آن گم شده‌است!»[۲] محمدتقی اسماعیلی از معدود طنزنویسانی ست که بیش ز ۶۰ سال ست می‌نویسد.

فعالیت در زمینه طنز[ویرایش]

او طنزنویسی را در سال ۱۳۳۷ خورشیدی با هفته‌نامه توفیق آغاز کرد. چند سال بعد، همراه با منوچهر محجوبی،‌ هادی خرسندی، غلامعلی لطیفی، بهمن رضائی، محمد پورثانی، خسرو شاهانی، منوچهر احترامی و ملک‌نیا که جزو معدود طنزنویسان آن زمان بودند، در اعتراض به سیاست‌های برادران توفیق (حسن، حسین و عباس توفیق) این نشریه را ترک کردند. این گروه هفته‌نامه طنز به عنوان پیوست مجله «تهران مصور» به نام «کشکیات» را منتشر کردند که دوام طولانی نیاورد. اعضای گروه پس از ترک «کشکیات» به مجله «کاریکاتور» به مدیریت محسن دَوَلّو پیوستند و موفقیت بزرگی این نشریه پیدا کرد.[۳]

نظرت دیگران[ویرایش]

  • جواد طالعی «در روزگاری که کم و بیش با انسان‌های تک‌بعدی روبرو هستیم، خوشحالم که می‌توانم دربارهٔ آقای اسماعیلی به عنوان یک انسان حداقل سه‌بعدی و بلکه چهاربعدی صحبت کنم. او تنها طنزپرداز و نویسندهٔ سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی چون "خانه قمرخانم" نبود و نیست که ۷۸ هفته به نمایش وضعیت گروه‌های گوناگون اجتماعی می‌پرداخت. اسماعیلی حدود ۶۰ سال پیشینهٔ کار ژورنالیسم ارشد دارد. به این معنی که او تنها در روزنامه‌ها و مجلات توفیق، کشکول و کیهان، نویسنده نبود بلکه افزون بر این هم مدیریت می‌کرد و هم فعالیت پربار سندیکایی داشت".» جواد طالعی[۴]
  • سعید حریری «آقای اسماعیلی با استفاده از شعر شاملو (“دهانت را می بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم”) طنز زیبایی با عنوان “سگ را در پستوی خانه نهان باید کرد” نوشته و همه را دعوت کرد که این طنز را بخوانند.»[۵]

فیلمنامه‌ها[ویرایش]

کتاب‌ها[ویرایش]

از اسماعیلی تا کنون چهار کتاب منتشر شده‌است.[۸]

  1. آدم‌های زیادی
  2. شما چند می‌ارزید
  3. شیرین‌تر از تلخ
  4. تا دروغی دیگر

مقالات و طنزها[ویرایش]

از هنگامی که اسماعیلی در مجله توفیق شروع به کار کرد تا همین چند سال پیش که در شهروند تورنتو قلم می‌زدند طنزهای زیادی از ایشان منتشر شده‌است. که برخی از آن‌ها را اینجا می‌آوریم.

  • ۲۰۱۶ - بنّای مسلمانی که مسیحی شد![۹]
  • ۲۰۱۹ - نقش طنز، جوک و لطیفه دراجتماع[۱۰]
  • ۲۰۲۱ - بهتر نیست شما هم سکوت کنید؟[۱۱]

منابع و پاورقی[ویرایش]

  1. طاهری، فرح (۲۰ نوامبر ۲۰۱۴). «نگاهی به طنز معاصر ایران». شهروند. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳.
  2. طالعی، جواد (۱۷ اکتبر ۲۰۱۹). ««تا دروغی دیگر» و «طنزهای نیم‌وجبی» محمدتقی اسماعیلی». شهروند. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳.
  3. طالعی، جواد (۱۴ مهر ۱۳۹۸). ««تا دروغی دیگر» و «طنزهای نیم‌وجبی» محمدتقی اسماعیلی». کیهان لندن. دریافت‌شده در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳.
  4. آبادی، اسکندر (۸ مهر ۱۳۹۳). «طنز محمدتقی اسماعیلی با مزه‌های تلخ، تند و شیرین». دویچه وله. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳.
  5. طاهری، فرح (۲۰ نوامبر ۲۰۱۴). «سخنرانی محمدتقی اسماعیلی (میرزاتقی خان) در کانون کتاب تورنتو». شهروند. دریافت‌شده در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴.
  6. فرهنگ سریالهای تلویزیونی ایران از آغاز تا امروز؛ ماهنامه سینمایی «فیلم»، شماره ۲۴۵، ۱۵ آذر ۱۳۷۸
  7. «خانه قمرخانم ( ۱۳۵۱ )». سوره. دریافت‌شده در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳.
  8. طالعی، جواد (۱۷ اکتبر ۲۰۱۹). ««تا دروغی دیگر» و «طنزهای نیم‌وجبی» محمدتقی اسماعیلی». شهروند. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳.
  9. اسماعیلی، محمدتقی (۱ دسامبر ۲۰۱۶). «نقش طنز، جوک و لطیفه دراجتماع». شهروند. دریافت‌شده در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴.
  10. اسماعیلی، محمدتقی (۱۷ اکتبر ۲۰۱۹). «نقش طنز، جوک و لطیفه دراجتماع». شهروند. دریافت‌شده در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳.
  11. اسماعیلی، محمدتقی (۷ مارس ۲۰۲۱). «بهترنیست شما هم سکوت کنید؟». شهروند. دریافت‌شده در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]