محمدباقر بنی‌عامری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدباقر بنی‌عامری
زاده۱۳۱۱
شهرستان دامغان
درگذشته۲۷ بهمن ۱۳۹۴
لندن
درجهسرهنگ دوم بازنشسته
یگانژاندارمری
جنگ‌ها و عملیات‌هاطراح و فرمانده نظامی «عملیات نقاب» یا «عملیات شاهرخی» «کودتای نوژه»


محمدباقر بنی‌عامری، (زاده ۱۳۱۱ خورشیدی - درگذشته ۲۷ بهمن ۱۳۹۴) سرهنگ دوم بازنشسته ژاندارمری، طراح و فرمانده نظامی عملیات نقاب (مخفف «نجات قیام ایران بزرگ» یا عملیات شاهرخی) که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی کودتای نوژه نامیده می‌شود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در شهرستان دامغان به دنیا آمد و دورهٔ ابتدایی و سیکل اول را زادگاهش گذراند و سپس در دبیرستان نظام ثبت‌نام نمود. سرهنگ بنی‌عامری در مهر ۱۳۳۷ دانشکده افسری را با درجهٔ ستوان دومی به پایان رساند و پس از یک دورهٔ شش ماه نظامی به لشکر پنج پیاده "خانه" مستقر در آذربایجان غربی منتقل گردید و این آغازی بود برای ایجاد نظم و امنیت در کردستان، بلوچستان، خراسان و مبارزه با اشرار که به موفقیت‌های بزرگی در ژاندارمری کشور دست یافت.

بنی‌عامری در اوایل سال ۱۹۷۸ در سن ۴۶ سالگی از ژاندرمری بازنشسته شد وی از مخالفان سرسخت اسلام‌گرایان تندرو محسوب می‌شد که خواستار بازگشت نظام سلطنتی به ایران بود. بنی‌عامری از همکاران فعال و نزدیک ارتشبد غلامعلی اویسی بود. وی پس از دو سال با شروع انقلاب اسلامی با تشکیل سازمانی به نام "نظامیان وطن‌پرست ایران (نوپا)" مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی را شروع کرد.

درگذشت[ویرایش]

محمدباقر بنی‌عامری در روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ در شهر لندن درگذشت.

نقش در کودتا[ویرایش]

در اسفند ماه ۱۳۵۸ پس از سفری مخفیانه به پاریس و دیدار با بختیار، فرماندهی بخش نظامی عملیات نقاب را بر عهده گرفت. به این ترتیب وی مسئول شاخه نظامی و رضا حاج مرزبان و ابوالقاسم خادم پدر جواد خادم مسئول شاخهٔ غیرنظامی شدند. البته رضا حاج مرزبان در سازماندهی شاخه غیرنظامی پیشرفت زیادی نکرده بود و در بهمن یا اسفند ۱۳۵۸ به اتهام‌هایی نامرتبط به کودتا به همراه ابوالقاسم خادم پدر جواد خادم بازداشت شد.

منابع[ویرایش]

  • «محمدباقر بنی‌عامری».
  • «درگذشت طراح و فرمانده نظامی کودتای نوژه».
  • «بمناسبت سالگرد کودتای نوژه».
  • «نفوذی رکن 2 که بود؟». روزنامه ایران شماره 4551.