مجاور احمد زیار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجاور احمد زیار - ۲۰۱۱

مجاور احمد زیار (متولد ۱۹۳۷) زبان‌شناس، نویسنده و مورخ افغانستانی است.

سنین جوانی و تحصیل[ویرایش]

زیار در سال ۱۹۳۷ در ولایت ننگرهار افغانستان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مکتب محلی به پایان رساند و لیسه را در کابل به پایان رساند. مجاور احمد پس از فراغت از لیسه در سال ۱۹۵۹م در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل پذیرفته شد. ۳ سال بعد فارغ‌التحصیل شد و در همان دانشکده مشغول به کار شد. در سال ۱۹۶۶ به برن سوئیس رفت و در آنجا مدرک کارشناسی ارشد و دکترا را از دانشگاه برن دریافت کرد.

زندگی کاری[ویرایش]

از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶، زیار به عنوان استاد مهمان در دانشگاه هومبولت، برلین، آلمان تدریس کرد. از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان استاد مدعو در دانشگاه پیشاور در دپارتمان پشتو تدریس کرد.[۱] او در سال ۱۹۹۶ به آکسفورد نقل مکان کرد و از آن زمان با خانواده اش در این شهر زندگی می‌کند. در ۲۰ سال گذشته او به شخصیتی بسیار مورد احترام در رشته خود تبدیل شده‌است و تحقیقات آکادمیک را برای دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج انجام داده‌است و در عین حال به چندین نشریه در مورد تاریخ آسیای مرکزی و فارسی مشاوره می‌دهد.

کار آکادمیک[ویرایش]

زیار نویسنده بیش از ۵۰ کتاب (شامل فرهنگ لغت و شعر) است.

منابع[ویرایش]

  1. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2011-10-08. Retrieved 2009-10-25.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]