مثل یک عاشق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مثل یک عاشق
پوستر فیلم
کارگردانعباس کیارستمی
تهیه‌کنندهمارین کارمیتز
کنزو هوریکوشی
نویسندهعباس کیارستمی
بازیگرانرین تاکاناشی
تاداشی اوکونو
ریو کاسه
موسیقینوبویوکی کیکوچی
فیلم‌بردارکاتسومی یاناگیشیما
تدوین‌گربهمن کیارستمی
توزیع‌کنندهیورو اِسپیس
ام کی ۲
تاریخ‌های انتشار
مدت زمان
۱۰۹ دقیقه
کشورفرانسه
ژاپن
زبانژاپنی
هزینهٔ فیلم۴٫۸ میلیون دلار

مثل یک عاشق (به انگلیسی: Like Someone in Love) فیلمی ژاپنی-فرانسوی محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی عباس کیارستمی است. رین تاکاناشی، تاداشی اوکونو و ریو کاسه بازیگران اصلی آن هستند. این فیلم، به عنوان یکی از ۲۲ فیلم بخش مسابقه شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن حضور داشت.[۱]

خلاصهٔ داستان[ویرایش]

آکیکو، شخصیت اصلی داستان، یک دانشجوی جامعه‌شناسی است که علاوه بر درس، دور از چشم دوست‌پسر بدبینش، به فاحشگی برای افراد متموّل می‌پردازد. تاکشی، استاد بازنشسته دانشگاه یکی از مشتریان آکیکوست که به جای برقراری ارتباط جنسی با او، بیشتر علاقه‌مند به گذراندن وقت با پختن شام برای اوست. صبح روز بعد، آکیکو امتحان دارد و تاکشی او را به دانشگاه می‌رساند. نوریاکی، دوست‌پسر آکیکو، به تصور این که تاکشی پدربزرگ اوست، آکیکو را از تاکشی خواستگاری می‌کند، ولی تاکشی او را از ازدواج منصرف می‌کند. در راه بازگشت از دانشگاه و در مسیر کتابخانه، نوریاکی برای تعویض تسمه‌پروانهٔ خودروی تاکشی، آن‌ها را به تعمیرگاه خود می‌برد. یکی از شاگردان قدیم تاکشی نیز آنجاست و آکیکو بیمناکِ این می‌شود که او حقیقت را برای نوریاکی فاش کند. پس از بازگشت به خانه، تاکشی تماس تلفنیِ مضطربانه‌ای از آکیکو دریافت می‌دارد و ازاین‌رو دوباره به دنبالش می‌رود و او را که دهانش به دلیل نامعلوم خونی است به خانهٔ خود می‌آورد. نوریاکی از پشت دربازکنِ‌صوتی تاکشی را تهدید می‌کند. تاکشی از پنجره به بیرون نگاه می‌کند و در این هنگام، شیئی به سمت پنجره پرتاب می‌شود. لحظه‌ای بعد تاکشی بر روی زمین افتاده‌است.

تحلیل[ویرایش]

مثل یک عاشق، ۲۱ می ۲۰۱۲ در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن در سالن گرند لومیر نشان داده شد، منتقدان کن را به دو دسته تقسیم کرد. برخی آن را فیلمی ضعیف دانسته و برخی مثل درک مالکوم و میشل سیمون آن را ستودند.[۲] برخی آن را مرواریدی ظریف در سینما و رقصی تأمل‌برانگیز در امتداد مبهم دو مرز خیال و واقعیت دانسته‌اند.[۳] دیوید دنبی از نیویورکر درباره این فیلم نوشت: داستان آن توسط اشارات مورب هدایت می‌شود و از نظر فکری تقریباً تعجب آور است. فیلمبرداری واضح و متمرکز است و تدوین آن قسمتهایی طولانی ولی روان را به وجود می‌آورد. این فیلم دست نیافتنی ساخته شده گرچه دارای ریتمی خسته کننده است ولی جذابیت مالیخولیایی دارد.

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فیلمهای جشنواره کن اعلام شد؛ عباس کیارستمی در بخش مسابقه». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۹ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ مه ۲۰۱۲.
  2. «پیش به سوی نخل طلا؛ 'ورای تپه ها' و 'عشق'، بخت‌های نخستین کن». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۲ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ مه ۲۰۱۲.
  3. "Like Someone in Love: Reality isn't exactly what you see". The Globe and Mail. 12 April 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]