زندگی و دیگر هیچ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زندگی و دیگر هیچ
کارگردانعباس کیارستمی
تهیه‌کنندهعلیرضا زرین
نویسندهعباس کیارستمی
بازیگرانفرهاد خردمند
پویا پایور
حسین رضایی
فرخنده فیضی
محرم فیضی
محمدرضا پروانه
معصومه پروانه
فیلم‌بردارهمایون پایور
تدوین‌گرعباس کیارستمی
چنگیز صیاد
تاریخ‌های انتشار
۱۳۷۰
مدت زمان
۹۱ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

زندگی و دیگر هیچ فیلمی‌ست ایرانی، ساختهٔ عباس کیارستمی که در سال ۱۳۷۰ خورشیدی منتشر شد. این فیلم پارهٔ دوم از سه‌گانه کوکر است، دو فیلمِ دیگر خانه دوست کجاست؟ و زیر درختان زیتون هستند.

خلاصه فیلم[ویرایش]

سه روز پس از زلزلهٔ خرداد ۱۳۶۹ در استان گیلان، پدر و پسری از تهران به منطقهٔ زلزله‌زده و به‌جستجوی بابک و احمد احمدپور، بازیگرانِ فیلمِ خانه دوست کجاست؟، می‌روند. به‌دلیلِ راه‌بندان، آن‌ها مجبور می‌شوند راه‌های فرعیِ مختلفی را برای رسیدن به روستای کوکر، محلّ زندگیِ پسربچّه‌ها، طی کنند. پدر و پسر احمد پورها را تا پایانِ فیلم نمی‌بینند اما خبرهایی از سلامتِ آن‌ها به‌دست می‌آورند.

جوایز[ویرایش]

ماجرای موسیقی متن[ویرایش]

سال‌ها پیش، حسین علی‌زاده موسیقیِ فیلمِ «زندگی و دیگر هیچ» را می‌سازد؛ ولی به‌گفتهٔ علیزاده، در گفتگویی که با جواد طوسی در ماهنامهٔ فیلم داشت، هردو به‌دلیلِ یک لج‌بازیِ کودکانه به‌نتیجه نمی‌رسند. علی‌زاده دراین مصاحبه می‌گوید: «من می‌خواستم موسیقیِ فیلم را پس بگیرم و او [کیارستمی] پس داد. بعداً خودم آن را باعنوانِ «آوای مهر» منتشر کردم. اوّل همه‌چیز خیلی‌خوب پیش رفت و با عشق طیّ دو هفته موسیقی را ساختم و اصلاً بحثِ مالی هم مطرح نبود. فقط من نمی‌خواستم طرفِ قرادادم کانونِ پرورشِ فکری باشد.» به‌گفتهٔ علیزاده در فیلم‌های کیارستمی چیزی که بلاتکلیف است موسیقی است و آقای کیارستمی متوجّه نیست که در تصویرهایش چه‌قدر موسیقی نهفته‌است، پس دست‌به‌دامانِ موسیقی‌های دیگر می‌شود و اصلاً از اساس آن را حذف می‌کند.[۱]

منابع[ویرایش]

  • عباس کیارستمی نوشته عباس بهارلو، (غلام حیدری)، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری نوروز هنر

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. «حقایقی دربارهٔ عباس کیارستمی». سینمای هنر و تجربه. ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷.