مبارزه در خلیج عدن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مبارزه در خلیج عدن
توسعه‌دهنده(ها)مؤسسه رسانه پرداز آمیتیس
ارتش جمهوری اسلامی ایران
ناشر(ها)مؤسسه رسانه پرداز آمیتیس
سریمبارزه در خلیج عدن
موتوریونیتی
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشار۲۱ خرداد ۱۳۹۱
ژانر(ها)تیراندازی اول شخص
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره

مبارزه در خلیج عدن یک بازی ویدئویی ایرانی در سبک تیراندازی اول شخص و اولین بازی ویدئویی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، که توسط مؤسسه رسانه پرداز آمیتیس تهیه شده‌است[۱] که در تاریخ یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ از آن رونمایی صورت گرفت.[۲] در این بازی که در ۷ مرحله طراحی و تولید شده‌است بازیباز در نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران به جنگ با دزدان دریایی منطقه خلیج عدن می‌پردازد.[۳] این بازی اولین بار در اولین دوره نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران واقع در برج میلاد به نمایش درآمد.[۴]

در سال ۱۳۹۹ تیم تولیدی بازی آن را بصورت رایگان برای دانلود مستقیم از روی اینترنت قرار داد، دلیل این اتفاق توقف سرویس‌دهی شرکتی بود که در فعال‌سازی قفل نرم‌افزاری نسخهٔ فیزیکی بازی نقش داشت.[۵]

در سال ۱۳۹۹ این بازی برای سیستم عامل اندروید پورت شد.

داستان[ویرایش]

داستان بازی روایتی است از نبرد تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر دزدان دریایی منطقه خلیج عدن، که اقدام به ربودن کشتی‌ها و نفت کش‌های تجاری عبوری از این منطقه می‌کنند. بازی با ربوده‌شدن یک کشتی تجاری ایرانی آغاز می‌شود که سرنشینان و خدمه بی‌دفاع کشتی نیز در آن به قتل رسیده و گروگان گرفته می‌شوند.

از اینرو نیروی دریایی ارتش ایران با طرح‌ریزی عملیات شکار اره ماهی که لقب سرکرده دزدان دریایی این منطقه است، برای نجات خدمه و بازپس‌گیری کشتی ربوده شده وارد نبرد با دزدان دریایی خواهد شد و بازیباز در نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی به همراه سایر تکاوران در این عملیات ایفای نقش خواهد کرد.

در مرحلهٔ نخست این بازی به نام لمس دلهره، بازیباز در نقش یکی از خدمه یک کشتی تجاری ایرانی ایفای نقش خواهد کرد که در پایان توسط دزدان دریایی کشته خواهد شد. در سایر مراحل بازی بازیکن در نقش ناوبان شفیعی در تیم عملیاتی فاتح حضور خواهد یافت.

تمرین، عملیات با قایق‌های تند رو و حمله به کمپ دزدان دریایی و در نهایت از پای درآوردن اره ماهی بخشی از مراحلی است که بازیباز در آن ایفای نقش خواهد کرد.

نسخهٔ چندنفره[ویرایش]

مبارزه در خلیج عدن: مدار ۱۰ درجه یک بازی شبکه چند نفره و آنلاین در سبک تیراندازی اول شخص است.[۶] این بازی ویدئویی توسط مؤسسه رسانه پرداز آمیتیس در سال ۱۳۹۲ تولید شده‌است.[۷]

جایزه‌ها[ویرایش]

  • کسب عنوان دیپلم افتخار فنی سومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران (برای بازی مبارزه در خلیج عدن: مدار ۱۰ درجه).[۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲]
  • دیپلم افتخار بهترین کارگردانی هنری دومین جشنواره بازی ویدئویی (برای بازی مبارزه در خلیج عدن).
  • دیپلم افتخار بهترین صداگذاری دومین جشنواره بازی ویدئویی (برای بازی مبارزه در خلیج عدن).

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «دریا دلان». پردیس گیمی. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲.
  2. «ارتش ایران بازی کامپیوتری نبرد با دزدان دریایی تولید کرد». BBC News فارسی. ۲۰۱۲-۰۶-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۲۰.
  3. «بازی ویدئویی "مبارزه در خلیج عدن" رونمایی شد». اخبار دنیای بازی. ۱۰ ژوئن ۲۰۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲.
  4. «گزارش اختصاصي گويا آي‌تي از اولين نمايشگاه و جشنواره (بين‌المللي؟) بازي‌هاي رايانه‌ اي تهران». گويا آی‌ تی. ۲۰۱۱-۰۵-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۲۰.
  5. «دانلود رایگان مبارزه در خلیج عدن – آمیتیس گیمز». وب‌سایت آمیتیس گیمز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۲۷.
  6. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۲-۱۰-۱۶). «صنعت گیم در نمایشگاه "بازی، سرگرمی و آموزش"». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۲۰.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۸ مارس ۲۰۱۴.
  8. «مراسم اختتامیه جشنواره بازی‌های رایانه‎ای تهران 30 شهریور با حضور وزیر ارشاد». خبرآنلاین. ۲۰۱۳-۰۹-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۲۰.
  9. خبرگزاری دانشجو[پیوند مرده]
  10. «مبارزه در خلیج عدن مدار ده درجه / گیم جو». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۸ مارس ۲۰۱۴.
  11. «بانی فیلم». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۸ مارس ۲۰۱۴.
  12. «خبرگزاری فارس». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۸ مارس ۲۰۱۴.