ماندانا نوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماندانا نوری
اطلاعات شخصی
ملیتایران ایرانی
زاده۲۸ شهریور ۱۳۵۵ ‏(۴۷ سال)
کرمانشاه
ورزشی
کشورایران
ورزشدو ماراتن
به‌روزرسانی در ۶ فوریه ۲۰۲۰.

ماندانا نوری (زادهٔ ۲۸ شهریور ۱۳۵۵ در کرمانشاه) دونده‌ی دوی استقامت ایرانی و رکورددار ماراتن زنان ایران است. این دونده ۵ دسامبر سال ۲۰۲۱ با تمام کردن ماراتن والنسیا در ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه و ۲۳ ثانیه توانست رکورد ماراتن زنان ایران که پیش از این نیز در اختیار خودش بود بشکند.[۱] این دونده ۲۴ ژانویه ی ۲۰۲۰ توانسته بود با تمام کردن ماراتن دبی در زمان ۲ ساعت و ۵۴ دقیقه و ۲۳ ثانیه نخستین زن ایرانی باشد که ماراتن را زیر ۳ ساعت دویده است.[۲]. ماندانا نوری همچنین با به پایان رساندن نیمه‌ماراتن برلین در ۱ ساعت و ۱۶ دقیقه و ۵۵ ثانیه، به صورت رسمی رکورددار نیمه‌ماراتن زنان ایران است. [۳]

رکورد زنی در ماراتن زنان ایران[ویرایش]

ماندانا نوری برای نخستین بار ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ توانسته بود رکورد ماراتن زنان ایران را در ماراتن دبی بشکند.[۴] او در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۹ ماراتن پاریس را در ۳ ساعت و ۲ دقیقه و ۳۷ ثانیه به پایان برد و رکورد خود را بیش از ۸ دقیقه جابه‌جا کرد.[۵]

تاریخچه مسابقات[ویرایش]

ماندانا در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار در رقابت دوی ۱۰ کیلومتر دبی شرکت کرد و توانست این مسافت را در ۴۲ دقیقه به پایان ببرد تا در کل شرکت‌کنندگان رتبهٔ نهم و در ردهٔ سنی خودش رتبهٔ دوم را کسب کند. او سال بعد همین مسافت را در استانبول در ۴۱ دقیقه به پایان برد و رتبه اول را در کل شرکت‌کنندگان به دست آورد.

ماندانا در همان سال دوباره در رقابت ۱۰ کیلومتر دبی شرکت کرد و آن را در ۴۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه به پایان برد و این بار نیز مقام دوم در ردهٔ سنی و نهم در کل را به دست آورد. پس از آن بود که او در همان سال در نخستین فول ماراتن خود در پاریس شرکت کرد و این رقابت را در ۳ ساعت و ۱۳ دقیقه و ۹ ثانیه به پایان بردو ماندانا در سال ۲۰۱۷ با مصدومیت دست و پنجه نرم کرد. مصدومیتی که به نوعی مقدمه‌ای برای رکوردشکنی او در سال ۲۰۱۸ بود.

در این سال در ۲۵ ژانویه توانست ماراتن دبی را در ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه و ۶ ثانیه به پایان برده و رکورد ماراتن زنان ایران را که پیش از آن در اختیار مرسده چگینی در همین ماراتن با زمان ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه و ۵۶ ثانیه بود را بشکند.[۴] او اما به روند پیشرفت خود ادامه داد، در سال ۲۰۱۹ در رقابت ۱۰ کیلومتر دبی شرکت کرد و با ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه آن را به پایان برد.

در همان سال در رقابت ۳۰ کیلومتر مسابقات ژئوپارک تریل قشم رتبه اول را به دست آورد[۶] و در نیمه‌ماراتن خلیج فارس نفر دوم شد.[۷] ماندانا ۱۴ آوریل ۲۰۱۹ ماراتن پاریس را در ۳ ساعت و ۲ دقیقه و ۳۷ ثانیه به پایان برد و رکورد خود و زنان ایران را بیش از ۸ دقیقه جابه‌جا کرد.[۵] ماندانا نوری در ادامه مسیر خود در دوی استقامت، با شرکت در ماراتن دبی در سال ۲۰۲۰ توانست عنوان نخستین زن ایرانی که ماراتن را زیر ۳ ساعت دویده از آن خود کند. او سپس در سال ۲۰۲۱ در ماراتن والنسیا شرکت کرده و رکورد خود را ۹ دقیقه جابه‌جا کرد.

ماندانا نوری در سخنرانی‌اش در کنفرانس تداکس تهران در خصوص رکوردشکنی‌هایش صحبت کرده و گفته است که رکوردها عدد نیستند. او معتقد است، زندگی هر فردی مملو از اتفاقات و حوادث خاص است و یک فرد مبارز، حوادث و محدودیت‌های زندگی را به صورت یک مبارزه جدید و بزرگترین مبارزه زندگی‌اش می‌بیند و برای پیروزی تلاش می‌کند[۸].

سال رقابت زمان مقام
۲۰۱۵ ۱۰ کیلومتر دوبی ۴۲:۰۰ نهم
۲۰۱۶ ۱۰ کیلومتر استانبول ۴۱:۰۰ اول
۲۰۱۶ ۱۰ کیلومتر دوبی ۴۱:۵۰ نهم
۲۰۱۶ ماراتن پاریس ۳:۱۳:۰۹
۲۰۱۸ ماراتن دبی ۳:۱۰:۰۶ شکست رکورد ماراتن زنان ایران
۲۰۱۹ ۱۰ کیلومتر دوبی ۳۸:۳۸ -
۲۰۱۹ ژئوپارک تریل قشم ۳۰ کیلومتر ۲:۰۸:۱۱ اول
۲۰۱۹ ماراتن پاریس ۳:۰۲:۳۷ شکست رکورد ماراتن زنان ایران
۲۰۱۹ ماراتن دوبی ۲:۵۴:۲۳ شکست رکورد ماراتن زنان ایران
۲۰۲۱ ماراتن والنسیا ۲:۴۵:۲۳ شکست رکورد ماراتن زنان ایران
2022 نیمه‌ماراتن برلین 1:16:55 شکست رکورد نیمه‌ماراتن زنان ایران

منابع[ویرایش]

  1. {{https://iwsports.ir/74111/ماندانا-نوری-بانوی-ماراتن%E2%80%8Cها-دویدن-و/}}
  2. «Standard Chartered Dubai Marathon 2020». dubai.mikatiming.de. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۰۶.
  3. https://worldathletics.org/athletes/islamic-republic-of-iran/mandana-nouri-14895734
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «رکورد ماراتن کشورمان در بخش بانوان شکسته شد».
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «روزنامه اعتماد98/1/26: شکست رکورد ماراتن زنان ایران». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.
  6. «معرفی برترین‌های سومین مسابقه ماراتن بین‌المللی ژئوپارک جهانی قشم». پرتال خبری منطقه آزاد قشم. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.[پیوند مرده]
  7. «نفرات برتر دو ماراتن خلیج فارس مشخص شدند». ایرنا. ۲۰۱۹-۰۳-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.
  8. Team, TEDxTehran Technology. "TEDxTehran". TEDxTehran (به انگلیسی). Retrieved 2021-05-13.