ماخاربک خادارتسف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماخاربک خادارتسف
اطلاعات شخصی
نام کاملماخاربک خاسبیویچ خادارتسف
ملیتروسیه‌ای
زاده۲ اکتبر ۱۹۶۵ ‏(۵۸ سال)
ناحیهٔ آلاگیرسکی، اوستیای شمالی-آلانیا، روسیه
پیشه
  • مربی
  • مشاور اقتصادی
  • سیاست‌مدار
قد۱٫۸۰ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
ورزشی
کشور اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۸۵–۱۹۹۱)
 تیم متحد (۱۹۹۲)
 روسیه (۱۹۹۳–۱۹۹۶)
ورزشکشتی
سبکآزاد
باشگاهزسکا ولادی‌قفقاز
مربیکازبک ددیکایف

ماخاربک خادارتسِف (به روسی: Махарбек Хадарцев) (زادهٔ ۲ اکتبر ۱۹۶۴) کشتی‌گیر اوستیایی‌تبار جماهیر شوروی و روسیه و سیاستمدار است. خاداراتسف یکی از بهترین و پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ است که در دستهٔ ۹۰ کیلوگرم کشتی آزاد برندهٔ مدال طلای دو دورهٔ بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون و نیز مدال نقرهٔ المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و قهرمان پنج دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۱۹۸۶، ۱۹۸۷، ۱۹۸۹, ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ است. او همچنین نایب‌قهرمان دو دورهٔ مسابقات قهرمانی جهان در ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ و قهرمان پنج‌گانهٔ مسابقات قهرمانی کشتی اروپا است.

خادارتسف از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ قهرمان بلامنازع وزن ۹۰ کیلو بود و در پنج مسابقهٔ قهرمانی جهان، چهار قهرمانی اروپا و دو دورهٔ المپیک به مدال طلا رسید. وی پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۲ برای تیم متحد و پس از آن برای تیم ملی روسیه مسابقه داد. او در قهرمانی جهان ۱۹۹۳ مغلوب عباس جدیدی شد و به مدال برنز رسید. خاداراتسف پس از آن سه بار پیاپی با رسول خادم در فینال قهرمانی جهان ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ و المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا کشتی گرفت و هر سه بار مغلوب شده و به مدال نقره رسید. او پس از المپیک آتلانتا از ورزش قهرمانی کناره‌گیری کرد. او سه مدال طلای جام جهانی را نیز در کارنامه افتخارات خود دارد.

خادارتسف برای المپیک سیدنی تصمیم گرفت به میدان کشتی برگردد و چون نتوانست در تیم ملی روسیه انتخاب شود به تیم ملی ازبکستان پیوست که دوران دانشجویی را در آنجا گذرانده بود. بازگشت خادارتسف در المپیک سیدنی ناامیدکننده بود و او با یک برد برابر کشتی‌گیر ترکیه و یک باخت به کشتی‌گیر کره جنوبی در دور مقدماتی حذف شد.

برادر بزرگتر او اصلانبک خادارتسف نیز کشتی‌گیری مطرح بود که در دسته‌های سنگین‌وزن و فوق سنگین‌وزن سه بار قهرمان جهان شد و در سال ۱۹۹۰ در یک تصادف رانندگی درگذشت.

ماخاربک در رشتهٔ حقوق در دانشگاه دولتی تاشکند درس خوانده و برای باشگاه‌های دینامو تاشکند و ولادی‌قفقاز اوستیای شمالی مسابقه می‌داد. او از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ عضو پارلمان جمهوری خودمختار اوستیای شمالی بود و از سال ۲۰۰۵ به نمایندگی دومای روسیه انتخاب شده‌است.

منابع[ویرایش]